Autoloma Keski-Euroopassa


Ennakkovalmistelut

1. viikko

lauantai 16.6.2007
sunnutai 17.6.2007
maanantai 18.6.2007
tiistai 19.6.2007
keskiviikko 20.6.2007
torstai 21.6.2007
perjantai 22.6.2007

2. viikko

lauantai 23.6.2007
sunnutai 24.6.2007
maanantai 25.6.2007
tiistai 26.6.2007
keskiviikko 27.6.2007
torstai 28.6.2007
perjantai 29.6.2007

3. viikko

lauantai 30.6.2007
sunnutai 1.7.2007
maanantai 2.7.2007
tiistai 3.7.2007
keskiviikko 4.7.2007
torstai 5.7.2007
perjantai 6.7.2007

4. viikko

lauantai 7.7.2007
sunnutai 8.7.2007
maanantai 9.7.2007
tiistai 10.7.2007
keskiviikko 11.7.2007
torstai 12.7.2007
perjantai 13.7.2007

Yhteenveto

Loppusanat
Majoitusarvostelut

Loppusanat

Matka oli onnistunut ja etukäteissuunnittelu oli hyvin tehty. Travel Wikin ja Wikin kaupunkikuvauksista oli apua kohteita mietittäessä, mutta edelleen myös hotelleista sai hyviä neuvoja kohteisiin tutustumiseen, samoin kaupunkikarttoja. Myös koko Euroopan kattava karttakirja on ehdoton apu kun suunnitellaan ajoreittejä isommassa mittakaavassa – navigaattori kun yleensä ei suoraan osaa tarjota sitä näköalareittiä. Eli kartasta täytyy katsoa välietapit navigaattorille.

Navigaattorin käyttöä kannattaa harjoitella jo Suomessa, jotta sen käyttöön tottuu ja oppii kuuntelemaan sen neuvoja oikein. Esimerkiksi meillä ”käänny seuraavaksi oikealle” tarkoittaa seuraavan käännöksen suuntaa, ei sitä, että pitäisi kääntyä heti seuraavasta mahdollisesta risteyksestä oikealle. Samoin vuoriston serpentiiniteillä GPS:n tarkkuus ei riitä aina seuraamaan, millä kohdin tietä ollaan menossa.

Vaikka etukäteen moni sanoi, että hotelleja ei tarvitse varata, niin minä suosittelen ehdottomasti hotellien etukäteisvarauksia. Meillä ainakin matkasuunnitelma oli sen verran hyvin tehty, että ajomatkojen tai nähtävyyksien takia ei ollut mitään tarvetta muokata yöpymisiä. Ainoastaan ehkä Moselin pätkän olisi voinut jakaa kahdelle päivälle. Mutta vastaavasti aina kun saavuimme paikkakunnalle, oli hotelli tiedossa ja navigaattorin avulla tiesimme mihin olimme menossa. Muuten vapaan, sopivan hintaisen ja sopivan tasoisen hotellin etsimiseen olisi voinut laskea varmaan tunnin verran päivässä. Ainoastaan Saksassa olisi varmaan pärjännyt ilman etukäteisvarauksia melko hyvin. Eli kun suunnittelee matkan etukäteen hyvin ja tutustuu eri paikkojen nähtävyys- ja aktiviteettitarjontaan, osaa varmasti suunnitella eri paikoissa kuluvan ajan ja siten voi varata hotellit huoletta etukäteen. Ja kaikki etukäteen tehty näkyy kohteessa lisääntyneenä vapaa-aikana.

Hotellit kannattaa varata vasta hiukan ennen lähtöä. Hotelleille on lukuisia yhteisiä varauspaikkoja, kuten HRS, Booking.com, bedandbreakfast.com, jne. ja tietysti voi googlettaa suoraan tietyn alueen hotelleja. Itse teimme varaukset muutamaa viikkoa ennen matkalle lähtöä, joskin hotellit oli alustavasti laitettu ylös jo aiemmin keväällä budjettia ja matkakohteita mietittäessä. Silti aikaa meni kolmisen iltaa, kun osassa kaupunkeja oli tullut viime hetken nettivaraajan halpoja hintoja (esim. Milanon 4 tähden hotelli, 2 yötä autopaikkoineen noin 200€). Toisaalta osassa ei ollut enää huoneita vapaana, jolloin yhteydenotto suoraan hotelliin tai jonkun muun verkkovarausjärjestelmän käyttö saattoi tuoda tuloksen (esim. Zermatt Hotel Le Petit varattiin toisen järjestelmän kautta samaan hintaan, kun booking.com näytti täyttä).

Kaiken kaikkiaan ajoa tuli 6671 km keskinopeuden ollessa 64,2 km/h. Kun tuosta vähentää ajot Suomessa ja ensimmäisenä iltana Saksassa, jää 6583km joka jaettuna 21 ajopäivälle tekee keskimäärin 313km ja edelleen aikana hiukan alle 5 tuntia. Tämä ei tietenkään ole koko totuus, vaan matkalle mahtuu aina pysähdyksiä tankkausten, vessapysähdysten, maisemien ja tietty tutustumiskohteiden muodossa. Niinpä käytännössä matkaan lähdimme aamupalan jälkeen noin 9-10 aikoihin ja seuraavassa kohteessa olimme useimmiten illalla 18–21 välillä. Eli matkaa suunniteltaessa pitäisin järkevänä päivämatkana alle 400 km, jos on tarkoitus yhtään katsella nähtävyyksiä. Samoin liian tiukka aikataulu voi aiheuttaa yllättäviä ongelmia ja hermojen kiristymistä, jos sattuu osumaan pahoihin ruuhkiin. Saksan autobahnoilla nopeuden pystyimme pitämään melko korkeana (160–180 km/h aina kun mahdollista), koska ei ollut ruuhkia, mutta siltikin Frankfurtin kierroksen kanssa tuona päivänä (828 km) aikaa meni 10 tuntia käytännössä autossa istuen. Ja kun koko matkan keskikulutus oli 9,7 l/100km, kului polttoainetta noin 650 litraa.

Rahaa matkaan meni kaikkinensa ~7000 euroa, jonka käyttöä en sen kummemmin erotellut. Tästä saadaan päiväbudjetiksi 250 euroa sisältäen majoituksen, bensat, ruoat, pääsyliput, matkamuistot, jne.

Jälkeenpäin mietittynä osa päivämatkoista olisi voinut olla lyhyempiä, jolloin olisi jäänyt aikaa oleskeluun tai sitten vastaavasti olisi pitänyt olla pitkiä matkoja ja olla yhdessä kohteessa jossakin puolivälin tienoilla useampi päivä. Nyt pisimmät yhtäjaksoiset yöpymiset olivat 2 yön mittaisia ja loppumatkasta alkoi jo matkaväsymys hieman painaa, kun lähestulkoon joka päivä oli uusi paikka ja uutta ihmeteltävää. Lisäksi autoa ajaessa ei ehdi hirveästi paikkoja katselemaan. Eli jos olisi ollut viikko lisää, niin nyt matkan jälkeen olisin sijoittanut niistä 3 päivää Alpeille, pari Välimeren rannalle ja pari paluumatkalle esim. lähelle Moselin laaksoa siten, että ainakin Alpeilla ja Välimeren rannalla olisi oltu useampi päivä samassa paikassa ja tehty sieltä päivämatkoja lähiympäristöön.

Toisaalta aiemmin kun ei ole tullut Euroopassa kierreltyä, niin nyt näki laajan kattauksen erilaisia paikkoja, joista monet vaativat oman auton. Koetun perusteella pidempiaikaista tutustumista vaativat vielä Alpit kesäaikaan ja Välimeren rannikon alue. Samoin Italia vaatii ihan oman reissun, vaikka sitten vuokra-autolla. Suurin ongelma Suomesta lähdettäessä on matka – kestää vähintään pari vuorokautta yhteen suuntaan ennen kuin on edes alueella, eli ihan lyhyelle lomalle ei kannata omalla autolla lähteä. Kateeksi käy keskieurooppalaisia, joille monet nyt käydyt kohteet ovat päivämatkan tai päässä – tai jopa lähempänä moottoriteitä ajaen. Ainakin ruuhkaisimman lomakauden ulkopuolella.

Tässä oli kertomuksemme omasta matkastamme. Ehkäpä löysit tästä jonkun hyvän matkakohteen tai sait muuten vain vinkkejä oman matkasi suunnitteluun. Tai sitten sait vain lukea yhden tavan matkan tekemiseen. Joka tapauksessa, tällainen reissu kannattaa kyllä tehdä, kunhan vain jaksaa hiukan suunnitella etukäteen ja itse matkalla muistaa ottaa tarpeeksi rennosti ja nauttii lomasta ja autoilusta.