Autoloma Keski-Euroopassa

Keskiviikko 11.7.2007

• Kööpenhamina
  • 0km

Loppumatkasta kiusannut epävakaa sää jatkui sateen ja pilvisyyden vuorotellessa. Hotellissa oli koko matkalla ainoa, jossa wc ja suihku olivat käytävällä. Mutta hintatasoltaan se oli silti kalliimpi kuin moni muu käyttämämme hotelli. Samoin hollannissa hotellihinnat olivat yleisesti melko kalliit, kun niitä katselimme.

Hotellilta pääsi kätevästi keskustaan metrolla, jonka asema oli parin korttelin päässä. Kööpenhaminan metro on täysin automaattinen ja etulasista näkee tunnelin. Keskustasta kävelimme vanhan sataman kautta rantoja pitkin Pienelle merenneidolle, jossa turistimäärä vaihteli bussin mukaan. Koska emme olleet minkään ryhmän mukana, oli hauska seurata turistilaumojen paikalle saapumista, pikaista kuvausta ja pois lähtöä ennen seuraavan ryhmän saapumista. Ryhmien välillä oli vähemmän porukkaa, joten pääsimme kuvaan ihan kaksistaan.

Merenneidolta suuntasimme ensin linna-aukoille vartijoita katsomaan ja kuvaamaan. Paikalla oli myös muutamia luultavasti japanilaisia tyttöjä, jotka ottivat kuvan seisten sotilaan vieressä kuten muutkin kuvattavat, paitsi että he matkivat sotilaan hattua pitämällä pakattua makuupussia päänsä päällä. Tästä jatkoimme pyöreälle tornille, jossa oli ainakaan ollut yliopiston kirjasto, kappeli ja tähtitorni. Paikalla mainostettiin ylhäällä olleita sisävessoja, joskin myös kerrottiin niiden tyhjennetyn kahdesti vuosisadassa.

Sateen taas yltyessä menimme metrolla Christianiaan, jossa valokuvaus oli kielletty kai poliisin pelossa. Muutenkin paikka oli epämääräinen ”läävä”, joten ei siellä kauaa jaksanut olla. Ei ihme, että joillakin on halu siistiä aluetta. Jotenkin odotin alueen olevan siistimpi kuin se oli ja metrolta tullessa talojen julkisivutkin oli ihan siisteiksi laitettuja. Niinpä palasimme pian keskustan kävelyalueelle, jossa oli auki vain purilaispaikkoja, voileipää tai suppeaa lounaslistaa. Satamassa olisi ollut kyllä normaaleja ravintoloita, mutta olimme nyt eri puolella keskustaa. lopulta löytyi yksi normaalin menun ruokapaikka.

Illaksi suuntasimme sateen loputtua Tivoliin, koska olimmehan jo muutenkin huvipuistoja kierrelleet. Täällä tyydyimme pääasiassa katsomaan tunnelmaa. No täällä olisi ollut ravintoloita joka lähtöön. Paikka on puoliksi pieni (ainakin Saksan vastaaviin verrattuna) huvipuisto ja puoliksi kööpenhaminalaisten illanviettopaikka. Katsoimme kiinalaisen teatterin esityksen ja kävimme ketjukarusellissa, joka oli oikeasti pelottavin laite koko matkan aikana. Tässä siis keinut nousevat ylös ja koska meistä painavampi oli sisempänä, alkoi istuinpari tehdä edestakaista kiertoa oman akselinsa ympäri todella turvattoman tuntuisesti. Tivoli oli viimeinen matkakohteemme ja ostimme vielä croissantit aamupalaksi, sillä seuraavana päivänä lähtisimme matkaan ennen hotellin aamupalan alkamista.

Hotellille pääsi Tivolilta kävelemällä ja matkalla huomasimme uuden tavan myydä uusia kerrostaloasuntoja – rakennetaan osittain oma ”vallihauta” kiinni taloon, jolloin voidaan myydä vesinäköalaa...