Autoloma Keski-Euroopassa


Ennakkovalmistelut

1. viikko

lauantai 16.6.2007
sunnutai 17.6.2007
maanantai 18.6.2007
tiistai 19.6.2007
keskiviikko 20.6.2007
torstai 21.6.2007
perjantai 22.6.2007

2. viikko

lauantai 23.6.2007
sunnutai 24.6.2007
maanantai 25.6.2007
tiistai 26.6.2007
keskiviikko 27.6.2007
torstai 28.6.2007
perjantai 29.6.2007

3. viikko

lauantai 30.6.2007
sunnutai 1.7.2007
maanantai 2.7.2007
tiistai 3.7.2007
keskiviikko 4.7.2007
torstai 5.7.2007
perjantai 6.7.2007

4. viikko

lauantai 7.7.2007
sunnutai 8.7.2007
maanantai 9.7.2007
tiistai 10.7.2007
keskiviikko 11.7.2007
torstai 12.7.2007
perjantai 13.7.2007

Yhteenveto

Loppusanat
Majoitusarvostelut

Perjantai 6.7.2007

  • Koblenz-Burg Eltz-Nürburgring-Hönningen- Bad Neuenahr-Ahrweiler
  • 140km

Aamulla hotellissa pakkasimme jälleen kaikki laukut uusiksi, tällä kertaa tavoitteena saada viinit pakattua turvallisesti Nürburgringin (Nordschleife) kiertoa ajatellen. Samalla matkalaukkuun pakattiin kaikki sellainen, mitä ei enää tarvittaisi matkan aikana. Suunnaksi otettiin Burg Eltz pikkuteitä pitkin ja jälleen kerran navigaattori opasti perille – Eltzille kun ei mene isoja teitä lähelle. Jälleen kerran suomalainen rekisterikilpemme herätti ihmetystä.

Linna sijaitsee alhaalla laaksossa, joten menomatka oli mukavaa alamäkeä. Lisäksi bonuksena oli, että linnasta sai hyvän kokonaiskuvan mäen päältä. Neuschwansteinin tapaan Eltz ei ole sotilaslinnoitus. Kuninkaanlinnan sijaan Eltz on tehty useamman perheen asuinlinnaksi – eli sisäpihaa kiertää useampikerroksinen ”rivitalo”. Nyttemmin on puhkottu muutamia väliseiniä, jotta kiertäminen onnistuisi paremmin. Koska Napoleonin sotien aikaan Eltzin suku oli majoittanut ja kestinnyt sotilaita, oli linna säästynyt tuhoilta. Siksi tällä alueella siltä ajalta säilynyt linna on harvinaisuus.

Yhdessä osassa linnaa asutaan ja sieltä joku luultavasi suvun nuorisosta tuli vetämään opastuskierroksen. Neuschwansteinin tapaan täälläkään ei saanut sisällä kuvata. Asuinosakierroksen jälkeen katsoimme vielä linnan aarrekammion, jossa oli ryöstämättä jäämisen takia arvoesineitä pitkältä ajalta.

Linnakierroksen jälkeen oli vuorossa nousu takaisin parkkipaikalle ja pieni ajomatka kohti Nürburgringia. Nyt alkuun navi ajatti meitä keskellä peltoa (no menihän tässä kyllä asvaltoitu tieksi kutsuttava ajoura), mutta kyllä se silti oikean reitin tiesi. Koska tarkkaa radalle menemispaikkaa ei ollut löytynyt netistä, löysimme ensin itsemme nykyisen GP-radan vierestä kesken Truck Racing –ajojen. Järjestysmies opasti meidät oikeaan suuntaan ja käski seurata Nordschleife-kylttejä. Tästä suunnasta lähestyttäessä onnistuimme myös löytämään BMW:n M Testcenterin. Loppujen lopuksi lähtöpaikka on hyvin löydettävissä, kun seuraa noita oikeita Nordschleife-kylttejä.

Nordschleifen parkkipaikka ei ole erityisen iso, mutta paikalla ollut kalusto oli sitäkin mielenkiintoisempaa. Erityisesti paikalla näytti olevan paljon brittejä, joilla oli mukanaan mitä erilaisimpia saarivaltion urheiluautoja. Lotus Elise oli jopa yleinen näky ja harvinaisempaa kalustoa edustivat Noble M12 GTO-3R ja Ultima GTR. Tietysti oli paikalla myös tavallisempia urheiluautoja, kuten Aston Martineita, Porsche 911 GT3 RS, M-sarjalaisia Bemareita M6:sta uuteen M5-farmariin jne.

Radalle lähdetään parkkihallipuomien takaa ja liput saa ostettua automaatista. Vaikka ostaisi useamman kierroksen, niin välissä pitää tulla pois radalta, luultavasti turvallisuussyistä. Radalle pysähtyminen on ehdottomasti kielletty, joskin ratakierroksen aikana näimme yhden pysähtyneen autokunnan. Myös valo- ja videokuvaus on kiellettyä. Itse rataa olin harjoitellut keväällä Gran Turismo 4:llä, joten joitakin kohtia oli kyllä muistissa ja ihan ummikkona ei tarvinnut ajaa. Tarpeen tullen päästelin parissa kohtaa nopeampia vasemmalta ohi. Ohitukset täytyy tehdä ehdottomasti vasemmalta, koska virallisesti kyseessä ei ole moottorirata, vaan yksisuuntainen rajoittamattoman nopeuden tie, jossa jopa yhdessä mutkassa on turvallisuussyistä nopeusrajoitus. Radalla ajamista omalla autolla taas olin harjoitellut jo keväällä BTCF:n ratapäivillä Ahvenistolla.

Jotta ei menisi liian hyvin (rannekellolla mitattu aika 13:41), niin auto keitti heti parkkialueelle tultua. Siinä aikansa tuli autoa jäähdyteltyä ja keittämisen varalta ennen matkaa hankittu jäähdytysneste tuli lisättyä koneeseen. Tästä oli tarkoitus jatkaa matkaa ensin radan varrella nähdylle katselupaikalle ja sitten edelleen Kölniin. Koneen lämmöt kuitenkaan eivät pysyneet kurissa, vaan katselupaikalla oli jo kone punaisella. Siispä soitto Autoliiton AL-turvaan. Ensipuhelun perusteella käskettiin ilmata jäähdytysjärjestelmä, joten siitä sen kummemmin enää ajoja katselematta menimme Nordschleifen viereiselle huoltoasemalle jäähdytysnestettä ostamaan. Sitä ei ollut, mutta sen sijaan vettä sai ja kun oli vielä sopiva liuska, pääsi ilmaamaan M50-konetta oikeaoppisesti. Nestettä meni reilusti, mutta edelleen lämmöt nousivat. Koska sen kummempaa ei voinut tehdä, lähdimme liikkeelle kohti Kölniä sisäpuhallus täysillä kuumalla.

15km edettyämme enää edes sisälämmön täysillä pitäminen ei auttanut, vaan piti pysähtyä seuraavaan pikkukylään, joka osoittautui Hönningeniksi. Ei muuta kuin uutta soittoa AL-turvaan ja ilmoitus matkan katkeamisesta. Tällä kertaa sovittiin tilattavaksi apua, kunhan saatiin ensin selville olinpaikka (navista sai onneksi olinpaikkamme tarkan osoitteen) ja lähin BMW-merkkihuolto. Tässä vaiheessa suurin hyöty AL-turvasta oli se, että itse pystyin asioimaan suomeksi yhden olinpaikasta riippumattoman puhelinnumeron kautta ja AL-turva hoiti kaiken selvittelyn siitä eteenpäin.

Onneksi huolto oli 20km päässä Bad Neuenahr-Ahrweiler’ssa, josta myös hinausautomme lähti matkaan. Tosin sen tulo kesti parisen tuntia. Apuun tullut kaveri totesi tilanteen ja kokeilimme parin kilometrin ajolla, olisiko pidempi moottorin seisotus korjannut tilanteen. Eipä ollut, joten auto vain lavalle ja kohti BMW-huoltoa. Kello oli jo yli 11 illalla, kun pääsimme jättämään auton huollon pihaan ja hinurikuski auttoi vielä hotellin etsimisessä. Toisella yrittämällä löytyi hotelli, jossa oli tilaa, joten saimme lopulta yöpaikankin.

Linkkejä

Tämän päivän kuvia


Burg Eltz

Nordschleife kutsuu

Korjaamon pihassa