Autoloma Keski-Euroopassa


Ennakkovalmistelut

1. viikko

lauantai 16.6.2007
sunnutai 17.6.2007
maanantai 18.6.2007
tiistai 19.6.2007
keskiviikko 20.6.2007
torstai 21.6.2007
perjantai 22.6.2007

2. viikko

lauantai 23.6.2007
sunnutai 24.6.2007
maanantai 25.6.2007
tiistai 26.6.2007
keskiviikko 27.6.2007
torstai 28.6.2007
perjantai 29.6.2007

3. viikko

lauantai 30.6.2007
sunnutai 1.7.2007
maanantai 2.7.2007
tiistai 3.7.2007
keskiviikko 4.7.2007
torstai 5.7.2007
perjantai 6.7.2007

4. viikko

lauantai 7.7.2007
sunnutai 8.7.2007
maanantai 9.7.2007
tiistai 10.7.2007
keskiviikko 11.7.2007
torstai 12.7.2007
perjantai 13.7.2007

Yhteenveto

Loppusanat
Majoitusarvostelut

Maanantai 2.7.2007

  • Zermatt-Freiburg
  • 387km

Päivä valkeni pilvisenä ja sateisena, joten ilmojen puolesta lähtö sopi hyvin. Parina edellisenä päivänä Matterhorn oli näkynyt hyvin, nyt ei yksikään huippu. Eikä liitovarjoilu olisi enää onnistunut, joten säät suosivat meitä kivasti.

Maanantai oli varattu pelkäksi ajopäiväksi ilman sen kummempia nähtävyyksien katseluita. Täsch’stä lähdettyä suuntasimme kohti Saksaa ja koska emme turhaan halunneet mennä kahdesti samoja teitä, suuntasimme koilliseen. Matkalla oli useampia juna-asemia, joissa olisi saanut auton lastattua junaan vuoriston ylityksen sijaan. Emme kuitenkaan nähneet tarpeelliseksi mennä niillä, vaan kartan ja navigaattorin perusteella luotimme siihen, että ajamallakin pääsee kiertämättä hirveästi.

Niinpä aloitimme nousun taas kerran neulansilmämutkine läpi ja kun pilvet olivat alhaalla, niin näkyvyys putosi alle kymmeneen metriin. Se toi hiukan lisäjännitystä, kun navigaattorista näki mutka lähestyvän ja reunan takana tiesi olevan melko suuren pudotuksen. Ja kaikki näitä teitä ajaneet tietävät, että kaide, jos sellainen edes on, ei käytännössä auta yhtään ulosajotilanteessa. Pilvien seassa ajaen nousimme lopulta Furkapass’n (2436m) huipulle. Tämän nousu oli autollekin todella rankka, sillä moottori kävi jopa Monacon nousua kuumempana ja miltei keitti, vaikka ulkona oli vain 5,5 astetta lämmintä. Nousun aikana olikin muutama pikkubussi jäänyt jäähdyttelemään tien varteen.

Lasku meni pääasiassa bussin perässä ajellessa ja sen menoa katsellessa huomasi oikeasti tien pienuuden ja sen, miksi junakyytiä mainostettiin kylteillä niin paljon. Alhaalla laaksossa oli rinteillä lammaslaitumia, minkä huomasimme kun katsoimme tarkemmin lukuisia tummia ja vaaleita laikkuja rinteillä.

Seuraavalle tielle lähdettäessä oli jälleen varoitus vuoristotien vaaroista. Tällä kertaa teksti oli aiempaa ”anna suojelusenkelillesi mahdollisuus” tms. tekstiä konkreettisempi: kyltti oli muotoon leikattu moottoripyörän sivuprofiili ja teksti oli ”2006 = 69+” muistuttamassa kuolleista. Lopulta jätimme Alppien korkeimmat osat taakse ja siirryimme moottoritielle kohti Saksaa. Viimein 7 tunnin ajon jälkeen olimme Freiburgissa, jossa on yksi Saksan vanhimmista yliopistoista. Yliopiston olo näkyi kaupunkikuvassa selkeästi, ainakin keskustassa. Täältä löysimme hyvän kiinalaisen ravintolan, jossa hinnat olivat vain 5-7 euron luokkaa. Illalla vielä teimme matkalaukkujen pakkauksen uusiksi, jotta taas muutaman päivän ajan riittäisi lentolaukun kantaminen hotellihuoneeseen.

Linkkejä

Tämän päivän kuvia


Vastaantulija Furkapass-tiellä

Edessä mutka, alas tie kuinka suuri pudotus

Furkapass, matkan korkein kohta

Lammaslaidun

Autojuna