Autoloma Keski-Euroopassa


Ennakkovalmistelut

1. viikko

lauantai 16.6.2007
sunnutai 17.6.2007
maanantai 18.6.2007
tiistai 19.6.2007
keskiviikko 20.6.2007
torstai 21.6.2007
perjantai 22.6.2007

2. viikko

lauantai 23.6.2007
sunnutai 24.6.2007
maanantai 25.6.2007
tiistai 26.6.2007
keskiviikko 27.6.2007
torstai 28.6.2007
perjantai 29.6.2007

3. viikko

lauantai 30.6.2007
sunnutai 1.7.2007
maanantai 2.7.2007
tiistai 3.7.2007
keskiviikko 4.7.2007
torstai 5.7.2007
perjantai 6.7.2007

4. viikko

lauantai 7.7.2007
sunnutai 8.7.2007
maanantai 9.7.2007
tiistai 10.7.2007
keskiviikko 11.7.2007
torstai 12.7.2007
perjantai 13.7.2007

Yhteenveto

Loppusanat
Majoitusarvostelut

Keskiviikko 20.6.2007

  • Stuttgart
  • 56km

Kun kerran oli päästy teknisten museoiden pariin, niin mikäs niiden parissa jatkaessa. Puoli kymmenen aikoihin oli edessä Porschen museo. Parkkipaikkaa ei kadulta löytynyt, joten pysäköinnin tarjosi läheinen Lidl. Ja siinä rajoitettu pysäköintiaika riittää ihan hyvin. Porschen museo on pieni, vain yksi huone, mutta hyvä tarjonta mm. 356:n ja 959:n muodossa antaa innostuneelle kävijälle paljon. Ilmeisesti paikalle tehdään myös luokkaretkiä, kun matkamuistoa valitessa paikalle pelmahti lauma noin kymmenvuotiaita ranskalaislapsia, joista jokainen tietysti halusi ostaa jotakin. Opettaja oli kohtelias ja päästi meidät maksamaan siitä muksujen välistä.

Seuraavana olikin sitten vuorossa taas iso museo - Mercedes Benz. Tämä museohan on jo talona erittäin kiinnostava ja mahtavan näköinen. Ja on ne alun hissitkin kuin jostakin tieteiselokuvasta. Ja pienenä yksityiskohtana Smarteille oli varattu omat parkkipaikat parkkihallissa. Asiakaslähtöisesti paikassa on audio-opastus, joka lukee kohteen tiedot auton vierestä ja osaa antaa opastuksen juuri siihen liittyen. Ja ei vain auton yleistietoja, vaan myös teknistä puolta sekä asiaa yhteiskunnasta ja elämisestä siihen aikaan, kaikki omista napeistaan valittavissa. Selostuksen ansiosta myös tekniikasta vähemmän välittävät viihtyvät paljon paremmin kuin Sisheimissa, jossa oli esitteissä lähinnä vain teknisiä tietoja kuten nyt automuseoissa yleensäkin.

Jos kaiken kuuntelisi, ei taitaisi kaksikaan päivää riittää museon läpi käymiseen. Ja akku tuskin kestää yhtäkään päivää, ainakin meidän molempien laitteet piti käydä vaihtamassa akkujen tyhjennyttyä. Aikaa museossa meni reilut 6 tuntia ja juuri ja juuri ehdimme nähdä kaiken, ja nyt moni auto jäi pikaisen päällipuolisen tarkastelun varaan. Museossahan on 2 puolta - tummissa saleissa on esillä MB:n historiaa aikajärjestyksessä useassa kerroksessa ja liuskoja pitkin pääsee aina laskeutumaan seuraavalle tasolle. Liuskoissa on seinillä kerrottuna kyseisen ajan tapahtumista niin Saksassa kuin maailmallakin, joten autot on helpompi sijoittaa aikaansa. Kun on kerran päässyt alas asti, on aika mennä takaisin ylös ja aloittaa kierros uudestaan. Tällä kertaa on vuorossa valoisia ikkunallisia halleja, joissa on esitelty eri teemoja, kuten autourheilua, turvallisuutta, kuljetuskalustoa ja julkkisten autoja. Kaiken kaikkiaan kyseessä on aivan mahtava museo ja tosiaan katseltavaa riittää myös vähemmän autoista kiinnostuneille.

Illalla suuntasimme kohti Stuttgartin näkötornia (esimmäinen betoninen TV-torni), josta katselimme ilta-aurinkoa. Tälle mäelle noustessa saimme jo hiukan esimakua vuoristoteistä ja alastulo pimeällä vasta kokemus olikin, kun hotellin ollessa sivukaupungilla navi löysi jonkun ihme pikkutien ja oli kokemus ajaa sitä kapeaa kuorma-autoilta kiellettyä serpentiiniä alas pilkkopimeällä. Hauskaa oli vielä näin jälkeenkinpäin ajatellen, vaikka ne todelliset vuoristotiet tulikin koettua vasta myöhemmin.

linkkejä

Tämän päivän kuvia


Porsche Carrera GT ja 959

MB SL

Kuljetin auton mukaan