Hiihtovaellus Rajapyykki 40 pŠivŠkirja

27.3.2009 Vaellus on nyt tehty. Mieli on aika haikea ja pientŠ tyytyvŠisyyttŠ on mielessŠ. YlpeilyŠ ei niinkŠŠn. VaelluskilometrejŠ tuli yhteensŠ 508 km, josta pieni osa ilman ahkiota. Alussa tuli vŠhŠn paukuteltua henkseleitŠ. Reissun pŠŠllŠ sitten huomasi kuinka helposti henkseleiden paukuttelu kostautuu. Ihminen on kovin pieni luonnonvoimien edessŠ. NiitŠ vastaan ei sovi lŠhteŠ taistelemaan. Parasta on kulkea olosuhteiden mukaan ja koittaa vŠlttŠŠ tekemŠstŠ liikaa kauaskantoisia suunnitelmia.

PŠivŠmatkat meillŠ oli lyhimmillŠŠn 11 km ja pisimmillŠŠn 50 km. Tuota viiskymppistŠ en ilennyt laittaa pŠivŠkirjaan, koska se ei ole nyt eikŠ silloin ollut ylpeilyn aihe. TyperŠsti tuli SolojŠrvellŠ pŠŠtettyŠ, ettŠ menemme lepopŠivŠksi RavadasjŠrven kŠmpŠlle. Tiesimme kyllŠ, ettŠ matka oli liian pitkŠ, mutta emme antaneet periksi. VŠlillŠ jouduttiin vielŠ ummelle ja olin varma, ettei kŠmpŠlle pŠŠstŠ. IltamyšhŠllŠ tehtiin vielŠ ruokaa, jotta jaksettaisiin perille. No, yšllŠ puoli yksi oltiin sitten kŠmpŠllŠ. VŠsytti ihan suunnattomasti. Onneksi Lemmenjoen kanjonissa oli kelkanjŠlki ja merkitty reitti. Tuosta pitkŠstŠ taipaleesta kŠrsittiin sitten melkein koko loppureissu. SiitŠ ei meinannut palautua ollenkaan. Se olisi vaatinut useamman pŠivŠn lepojakson. Muutenkaan kunto ei selvŠsti kohene rasituksen aikana, vaan levon aikana.

LŠhtiessŠ tuli otettua muutamia turhia varusteita mukaan, jotka toivat vain lisŠŠ painoa. Ahkio taisi painaa kuutisenkymmentŠ kiloa lŠhtiessŠ. Se on paljon. Oikeasti lŠhes kuukauden vaelluksella varusteita ei tarvinne paljoa enempŠŠ kuin viikon vaelluksellakaan. Pena lŠhetti Inarista tavaraa kotiin yli 11 kg ja itse lŠhetin 2,5 kg. LumikengŠt oli turhin varuste, mikŠ tuli otettua mukaan. YleensŠ turhaa painoa tuovat kaiken varalta mukaan otetut kamat. Jos vielŠ on varavara tavaraa, niin painoa tulee kohtuuttomasti. Laitan vielŠ muutokset varustelistaan.

Ruokaa tietysti aina tarvii. MeillŠ ruokia oli siten, ettŠ kahdelle viikolle oli joka pŠivŠlle eri ruuat. Sama lista toistui toisella jaksolla. Sšimme siis yhden lŠmpimŠn aterian pŠivŠssŠ. Mukana oli ainakin seuraavia: Marokkolainen pata (oma resepti), Perunamuusi jauhelihakastikkeella (oma resepti), Jauheliha-pekonikeitto (oma resepti), Spaghetti bolognese (oma resepti), Pyttipannu (R. Hentman), Hawajin pata pekonilla (BlŚ Band), Pohjolan pata (BlŚ Band), Italian pata (BlŚ Band), Tomaattinen jauhelihakeitto (R. Hentman), Juustoinen kanakeitto (R. Hentman), Bearnaise jauhelihariisi (R. Hentman), Broileriseljanka (R. Hentman), Currykanariisi (oma resepti) ja Juustoinen kinkkupastakeitto (oma resepti). Laskin, ettŠ lŠmpimŠstŠ ruuasta voisi hŠdin tuskin saada 1000 kcal. Kulutukset pyšrivŠt kuitenkin 3000 kcal paremmalla puolella, joten lisŠŠ energiaa tarvittiin. Pekoni oli hyvŠ tŠssŠ tehtŠvŠssŠ. Voitakin otettiin reilusti, mutta sitŠ ei tullut syštyŠ kovin paljoa. Energiapatukoita yms. energiatuotteita syštiin aika paljon. NiistŠ sai mukavasti energiaa. Silti painot putosivat. Penalla putosi 80 kg -> 75,4 kg ja itsellŠni 63 kg -> 61,5 kg.

Aamupalana sšimme pussipuuroja. Sekaan laitettiin kiisselijauhetta ja mysliŠ. LisŠksi joinakin aamuna paistettiin lisŠksi vielŠ pekonia. NŠkkŠriŠ juuston ja metwurstin kera kului myšs aamupalalla. Kahvia keitimme vain aamuisin. KeksejŠ, suklaata ja karkkia sšimme aina kun siltŠ tuntui. PŠŠsŠŠntš oli, ettŠ mukaan otetaan vain ruokia, joiden energiatiheys on yli 300 kcal/100 g.

Matkan varrella pŠŠstiin kokemaan monenlaisia kelejŠ. Inariin asti oli tosi hyvŠ mennŠ. KessillŠ oli rajamiesten kelkanjŠlki melkein koko matkan. InarijŠrvellŠ lumi oli hyvin kovaa ja polanteista. Inarin jŠlkeen kovaa lunta riitti Lemmenjokisuulle asti. Jokisuulla piti mennŠ muutama kilometri umpea, ennen kuin lšydettiin mškkilŠisten kelkkaura. Lemmejokilaaksossa olikin sitten kelkkaura aina Morgamojalle asti. Morgamojalta mentiin jokunen kilometri tunturia, jossa oli hyvŠ hankikanto. Tuntureitten jŠlkeen alkoikin sitten rypeminen. PehmeŠŠ lunta riitti aina PahtajŠrven porokŠmpŠlle asti, loppu Kalmakaltiolle pŠŠstiin tuntureita tai kelkkauria myšten. Kalmakaltiolta eteenpŠin hakeuduttiin jŠngille, joissa myšs hanki kantoi. VŠlillŠ osui sopivasti kelkanjŠlkiŠ, mutta paljon oli myšs pehmeŠŠ lunta. PehmeŠllŠ suksi upposi n. 20 cm ja eteneminen oli vaivalloista. NŠkkŠlŠstŠ KilpisjŠrvelle meni Artic Trail kelkkareitti, johon tukeuduttiin. Oikasimme reitiltŠ vŠlillŠ, kun emme halunneet kiertŠŠ SyvŠjŠrven kautta.

Varusteet toimivat pŠŠsŠŠntšisesti hyvin. LŠhes kaikki varusteet oli testattu moneen kertaan ennen reissua ja se oli jŠrkevŠŠ. PieniŠ ongelmia aiheutti aisojen vetonarujen kuluminen, mutta siitŠkin ongelmasta pŠŠstiin laittamalla letkunpŠtkŠt narua suojaamaan. Katkennut aisa korjattiin Penan tekemŠllŠ korjaussarjalla. Katkenneesta aisasta poistettiin murtunut osa ja sisŠlle liimattiin muovitanko ja pŠŠlle tuli vielŠ alumiiniholkki. Hieman lyhentyneet aisat toivat vain pientŠ ongelmaa, josta ei varsinaista haittaa etenemiseen ollut. Mukana oli jŠŠtymisen sietŠvŠŠ liimaa (Plastic Padding, Repair extreme ja Loctite, Super Attac Flex Gel). Liimoja ei voi kŠyttŠŠ ennen kuin ne lŠmpenevŠt, mutta jŠŠtyminen ei muuta niiden koostumusta. Ahkiot oli tehty JR27 periaatteella, mutta ohuemmista materiaaleista. Ahkiorunko ilman aisoja painoi hiukan pŠŠlle 5 kg. MinkŠŠnlaisia kestŠvyysongelmia ei havaittu. ItsellŠni oli keulaan rakennettu boksi ABS-muovista. Boksissa oli taukovaatteita, kŠsineitŠ, kirves, evŠstŠ ja kaikkea, mitŠ voi tarvita hiihdon aikana.

Kotateltta palveli myšs mukavasti. Painoahan se toi myšs jonkin verran, mutta kyllŠ oli mukava istuskella teltassa paitasillaan kamiinan lŠmmšssŠ. Myšs mŠrŠt vaatteet kuivahtivat teltassa, vaikka tŠydellinen kuivuminen olisi vaatinut jatkuvaa tulen yllŠpitoa lŠpi yšn. Polttopuita lšytyi ihan mukavasti myšs tunturialueella. Kamiinassa paloi myšs mŠrkŠ puu, jos vain lšytyi sen verran kuivaa puuta, ettŠ pohjalle tuli hiillos. Tunturista lšytyi parhaiten kuivaa puuta jokivarresta. KevŠttulvat rikkovat koivujen ja pajujen kuorta, ja ne kuivuvat pystyyn. NiistŠ saa nŠppŠrŠsti kuivaa polttopuuta.

Pattereita ei matkalla kulunut niin paljon kuin arveltiin. YllŠttŠen mukana olleet 2700 mAh AA-akut (4 kpl) kestivŠt GPS:ssŠ ensimmŠisen viikon. Sen jŠlkeen mentiin pattereilla ja niitŠ vaihdettiin aina n. 1,5 vrk:n vŠlein. Otsalampun patterit vaihdettiin kerran reissun aikana. Olen kuullut vŠitteitŠ, ettŠ pattereiden kapasiteetti olisi paljon parempi kuin akuilla, mutta oma kokemus kuitenkin osoittaa toista. GPS oli koko ajan housun taskussa lŠmpimŠssŠ eli kylmyys ei tuota eroa selittŠnyt. TiettŠvŠsti NiMH akut sietŠvŠt kylmyyttŠ paremmin kuin patterit. KŠnnykŠn akku riitti mukavasti viikoksi. Patterilaturia ei tarvittu oikeasti kertaakaan, mutta se oli hyvŠ olla mukana. Painoahan se ei tuo juuri ollenkaan.

Reissu meni oikeasti tosi mukavasti. TŠllaisia reissuja ei varmaan tule tehtyŠ kuin kerran elŠmŠssŠ. Toivottavasti meidŠn kokemukset ovat hyšdyksi niillŠ, jotka suunnittelevat pitkiŠ vaelluksia. Meille suotiin pŠŠsŠŠntšisesti hyvŠt sŠŠt ja olosuhteet. Tilanne olisi voinut olla paljon hankalampi, jos taivaalta olisi roiskinut vesirŠntŠŠ tai pakkanen olisi paukkunut ikŠvuosien tasolla. Jos myšs hanki olisi upottanut pohjia myšten, olisi tŠmŠkin teksti kovin erilainen.

Kiitos kaikille kannustuksesta ja tekstareista, joita saimme reissun aikana. Toivotan kaikille pitkien vaelluksien suunnittelijoille rohkeutta toteuttaa unelmansa! Toivottavasti meidŠn kokemukset voisivat olla hyšdyksi sunnittelussa.

Terveisin Vesa Tapio (kirjoittaja) ja Pentti Tuuttila
24.3.2009 Hieno pŠŠtšs vaellukselle KŠvimme rajapyykillŠ. PyykillŠ oli myšs monia elŠkelŠisiŠ. Tuli sellainen tunne, ettŠ kaikki jŠrkevŠt tyšikŠiset ovat tŠhŠn aikaan tyšpaikalla. TyštŠ kyllŠ ehtii tekemŠŠn, mutta ehtiikš kokemaan. Kokemukset ovat nykyŠŠn pikakokemuksia. Kaikki pitŠŠ saada heti ja nopeasti. Vaelluksella ei ole kiire, vaikka eteen pŠin pitŠŠ mennŠkin. Me pŠŠsimme hetkeksi irti arjesta. Emme tarvinneet kelloa, vaikka aikaa seurasimmekin. Aamulla lŠhettiin ja illalla leiriydyttiin. Valo saneli aikataulun. PŠivŠ piteni ainakin kaksi tuntia matka aikana. Nyt on sopeuduttava taas tyšyhteiskunnan vaatimuksiin. Silti muisto toisenlaisesta jŠŠ sisimpŠŠn. Toivottavasti sen muistaa pitkŠŠn.
23.3.2009 Jo maalikylillŠ PŠŠsimme ahkioinemme maalikylille. Outoa olla sivistyksen parissa. Huomenna kŠydŠŠn vielŠ rajapyykillŠ ottamassa pakolliset valokuvat ja sitten vaellus on ohi. Matkaa on tŠhŠn mennessŠ tullut 476 km ja huomenna saadaan ne puuttuvat 24 km. KyllŠ on ollut hieno vaellus! Laitan vielŠ loppuraportin kun pŠŠsen kotikoneelle.
23.3.2009 LŠhestymme KilpisjŠrveŠ TŠŠllŠ tunturien takana eivŠt puhelimet kuulu. Norjalaisiin kenttiin saa vŠlillŠ yhteyden, mutta sieltŠ ei voi lŠhettŠŠ postia. Olimme yhden yšn teltassa Ahkajoki varressa. Kun lŠhdimme nousemaan tuntureiden yli tuli paha lumimyrŠkkŠ ja emme uskaltaneet jatkaa eteen pŠin. Avotunturissa ei ole suojaa, joten jŠimme juuri puurajan alapuolelle. Eilen hiihdettiin sitten tŠnne TerbmisjŠrvelle, vaikka tulikin taas yli kolmenkympin taival. KilpisjŠrvelle ei ole enŠŠ kuin parikymmentŠ. Rajapyykki alkaa jo hŠŠmšttŠŠ ja reissu lŠhenee loppuaan. Sivistykseen ei sovi mennŠ likaisena, joten peseytyminen oli paikallaan.
21.3.2009 Hirvasvuopion tuvalla Hirvasvuopion "autio"tuvalla meitŠ odotti yllŠtys. Tupa ei ollutkaan niin autio kuin olisi toivonut. Tuvalla asusteli poromiehiŠ. Tuvan pihassa oli viisi moottorikelkkaa ja hirmu mŠŠrŠ kaikenlaista tavaraa. Bensaakin siellŠ oli ainakin sata litraa. Tupaan oli vedetty roikkalamppu ja ulkona oli aggregaatti. Tuvassa sisŠllŠ oli poromiesten kaasuhella ja kaikenlaista tavaraa. MiehiŠ oli kaksi ja samoin oli myšs kaksi koiraa. MeitŠ kehoitettiin menemŠŠn toiselle kŠmpŠlle. Emme menneet. Saimme ylŠpetipaikat. Kuumassa oli huono nukkua. Saimme kuulla, ettŠ poromiehet asuvat kŠmpŠllŠ ympŠri vuoden, mutta hyvitykseksi he olivat kaataneet kŠmpŠn pihasta koivuja ja tehneet polttopuita. Ihmettelimme itseksemme kuinka tŠmŠ oli mahdollista, mutta mehŠn emme asialle voineet mitŠŠn. Poromiesten edut ajavat retkeilijšiden edelle.
20.3.2009 Yš puussasvaarassa Vietimme viime yšn puussasvaaran kŠmpŠllŠ. Edellinen pŠivŠ oli aika raskas kun hiihdettiin SalvasjŠrveltŠ 31,4 km osittain upottavassa lumessa. SalvasjŠrvellŠ toinen yš olikin hauska kun keskellŠ yštŠ alkoi kuulua tšmistelyŠ. Ajattelin, ettŠ mikŠhŠn lie hammajainen siellŠ kulkee. No kohta alkoi kuulua evŠspapereiden rapistelua. NŠlkŠinen hammajainen? Ei himskatti, nehŠn on meidŠn evŠitŠ! Menin katsomaan, niin kŠrppŠ katseli vihaisena ruokarauhan hŠiritsijŠŠ. Vahvemman oikeudella siirsin ruuat turvaan ja jatkoin unia. Viime yšnŠ oli muuten ensimmŠinen kunnon myrsky. Tuuli tuiversi oikein kunnolla ja tuntui, ettŠ tupakin lŠhtee mukaan. Ei lŠhteny, mutta vastatuulessa saadaan hiihdellŠ. 18.3.2009 LepopŠivŠn tunnelmia LepopŠivŠnŠ on ruoka maistunut erinomaiselta. Jospa sitŠ taas huomenna jaksais hiihtŠŠ kun on koko pŠivŠn tankannut. EiliseltŠ paikannimien listalta jŠi mainitsematta elli-mariansyntymŠlantto. Kun lueskeltiin kŠmpŠn vieraskirjaa alkoi tuntumaan, ettŠ monia muitakin nimiŠ on jŠŠnyt mainitsematta. Oiskohan tŠmŠ nuorison suosima kŠmppŠ. NykyŠŠn ei vain niin helposti tarinoita synny. 18.3.2009 SalvasjŠrvellŠ PŠŠsimme pitkŠllisen hiihdon jŠlkeen SalvasjŠrvelle. Aiomme viettŠŠ tŠŠllŠ lepopŠivŠn. MikŠ lie ahkiossa painanut, kun tuntui niin tahmealta. Liekš ollut tŠmŠn paikan syytŠ kaikki. Ainakin tŠtŠ jŠrven nimeŠ kavahtaa. Varmaan tŠllŠ paikalla on jokin tarina. Vilkaisu karttaan ja tarinan ainekset oli kasassa. EtelŠstŠ pŠin katsottuna paikoille oli annettu seuraavia nimiŠ: syntiinlankeemusjŠrvi, ingansyntymŠjŠrvi, raiskajŠrvi, makauslantto ja SalvasjŠrvi. En tiedŠ tarinaa, mutta ihan oikein sille ŠijŠlle. Niin oikeasti en tiedŠ tŠmŠn paikan historiaa. Silti tŠŠllŠ on lokoisat oltavat. Avotunturia riittŠŠ.
17.3.2009 NŠkkŠlŠ lŠhellŠ Eilen lŠhdimme lumituiskussa etenemŠŠn kohti NŠkkŠlŠŠ. Oli vaivalloista edetŠ kovassa tuulessa. Tauko pidettiin erŠŠn vaaran laidassa lumikuopassa tuulelta suojassa. Ennen NŠkkŠlŠŠ oli vielŠ tunturin ylitys. Tunturissa kuitenkin sŠŠ selkeni ja tuuli laantui. Loppumatka taitettiin sitten mukavassa auringon paisteessa. Uusi lumi luisti kuitenkin huonosti. Illalla pystytettiin teltta jossain NŠkkŠlŠn ja PalojŠrven vŠlillŠ. Matkaa tuki eilen 26 km.
15.3.2009 VuomajŠrvillŠ TŠnŠŠn menimme jŠnkiŠ pitkin melkein koko pŠivŠn. JŠngillŠ nimittŠin hanki kantaa hyvin ja sitŠ on mukava hiihtŠŠ. StallojŠrvellŠ kŠvi kaksikin poromiestŠ ja he neuvoivat, ettŠ VuomajŠrvillŠ on avoin kŠmppŠ. Sinne siis suuntasimme, vaikka pŠivŠmatka jŠikin hieman lyhyeksi. Matkaa kertyi vain 16.4 km. KŠmppŠ on pieni kalastajien kŠyttŠmŠ tupa. Juuri tŠnne kaksi henkeŠ sopii. TŠnŠŠn tuli myšs 300 km tŠyteen. Se on pienen juhlan arvoinen, vaikka tavoitetta on vielŠ edessŠ paljon.
14.3.2009 StallojŠrvellŠ Klo 19.00. LŠhdimme Kalmakaltiosta nuhruisessa sŠŠssŠ. Satoi jŠŠtŠvŠŠ tihkua. Sši miestŠ. VŠlillŠ vielŠ upotti ja jouduimme tiheŠŠn koivikkoon. Aiteenjokivarressa nškštti yllŠttŠen koira. Luulimme, ettŠ se on vallan yksinŠŠn, mutta omistajat olivat joella pilkillŠ. Tulivat meitŠ jututtamaan kelkalla ja olivat menossa Suukisjoen taakse kokeilemaan vielŠ kalaonnea. Lupasivat ajaa suorinta tietŠ, ettŠ meillŠ olisi jŠlki mitŠ hiihtŠŠ. Meille se kelpasi hyvin. Kiitollisin mielin hiihtelimme Suukisjoelle, josta ei ollut enŠŠ pitkŠsti StallojŠrvelle. Loppu oli kuitenkin umpista ja hiki virtasi taas. Nyt on raukea olo kun on lŠmmitŠ ja maha tŠynnŠ italianpataa.
13.3.2009 LepopŠivŠn tunnelmia LepopŠivŠnŠ olemme laiskotelleet ja katsottu haikeana ikkunasta ulos. Mieli puntaroi jo huomista taivalta. Ei pitŠisi huolehtia etukŠteen, vaan nyt olis vaan levŠttŠvŠ ja syštŠvŠ hyvin. Jotenkin on niin vaikea elŠŠ tŠtŠ hetkeŠ. Tunturiin ei voi tehdŠ kauaskantoisia suunnitelmia. Ne voi sellaiset suunnitelmat hetkessŠ haihtua. Ei auta henkseleitŠ paukutella. Kilometri vaikeassa kelissŠ on pitkŠ matka. Se on huomattu monta kertaa tŠmŠn reissun aikana. HyvŠssŠkin kelissŠ on tehtŠvŠ tšitŠ, ettŠ pŠŠsee eteen pŠin. Luonto ei laiskaa elŠtŠ.
Kommenttini Sastan asusteista

12.3.2009 Kalmakaltiolla Nyt on viimein pŠŠsty reissun puoleen vŠliin. Matkaa tŠhŠn mennessŠ on kertynyt 262 km. Miehet ovat nyt vŠsyneitŠ, mutta kun huominen pŠivŠ levŠtŠŠn, niin taas mennŠŠn. Ahkion aisakin saatiin korjattua postijoella ja se toimii hyvin. Varskolompolossa oltiin edellinen yš ja sieltŠ tultiin tunturien yli. Aurinko paistoi ja oli kevŠttŠ ilmassa. Kalmakaltiossa vesi tippui rŠystŠŠltŠ. Jospa tulis hanget. Se auttais ummella. Muuten pitŠŠ mennŠ tunturiin. Varuste paketit odotti meitŠ tŠŠllŠ ja siitŠ tulee taas lisŠŠ painoa, mutta ruokaa tarvitaan. Pekoni on hyvŠ evŠs. SillŠ jaksaa hyvin.
11.3.2009 Aurinko paistaa 10.3.2009 Postijoella TŠnŠŠn hiihdeltiin vaihteeksi umpihankea. Rasittavaa oli se kun hanki vŠlillŠ kantoi ja vŠlillŠ upotti. Penalla katkesi ahkion aisa ja sitŠ juuri korjaillaan. Riekkoja nŠhtiin myšs pari yksilšŠ. NiitŠ on kovin vŠhŠn. Muutenkaan emme ole nŠhneet elŠimiŠ juurikaan. TŠnŠŠn oli myšs aurinkoinen pŠivŠ. Ulkona pakkasta parikymmentŠ ja kuu paistaa kirkkaasti. Tunnelma on mahtava, kun on tŠysi hiljaisuus. Liikenne on kymmenien kilometrien pŠŠssŠ. PŠŠsimme nŠkemŠŠn myšs lapin kultamaat. Kuvat kertokoon loput.
10.3.2009 Varusteista Varusteita tuli otettua mukaan monenlaista. Inarissa kŠytiin lŠhettŠmŠssŠ muutamia tarpeettomia tavaroita kotiin ja haimme postista pikana tulleen suuttimen bensakeittimeen. Tarpeettomina lŠhtivŠt kotiin lumikengŠt, jotka toivat vain lisŠŠ painoa. Siltikin ahkio painaa aivan riittŠvŠsti, vaikka ruuat ovat pŠŠasiassa kuivattuja. HyvŠksi on osoittautunut juomareppu, johon sopii pari litraa juotavaa. Sellaisenaan sekŠŠn ei toimi, vaan siihen piti tehdŠ kunnon eristys pakkasta vastaan. Vanha makuualusta sai palvella tŠssŠ tehtŠvŠssŠ. Kun juoman laittaa lŠhes kuumana, niin lŠmmintŠ juotavaa riittŠŠ moneksi tunniksi. Makuualustana me kŠytetŠŠn umpisolumuovista alustaa ja lisŠksi on porontalja. Se on kyllŠ mukava. IlmatŠytteisiŠ alustoja ei uskallettu ottaa mukaan. Makuupusseja on kaksi. Toinen kuitu ja toinen untuva. NŠillŠ pitŠisi pŠrjŠtŠ kovassakin pakkasessa. Pakkasta ei vaan ole ollut kun -15, eikŠ sitŠ enempŠŠ kaivata. Kamiinateltta painaa kaikkineen varusteineen vajaa 8 kg, mutta se on aika kiva kun ei ole tupaa tarjolla.
9.3.2009 Morgamojalla PŠŠstiin kovan tyšn jŠlkeen pois lemmenjoen kanjonista. Vietettiin lepopŠivŠŠ ravadasjŠrven kŠmpŠllŠ. Kultahaminassa ihmeteltiin kullankaivajien kalustoa. Surullista, ettŠ sekin on sallittua vielŠ nykyaikana. SillŠ on pitkŠ historia, mutta historiaan joutais koko harrastus. Kukaan ei siitŠ kŠrsisi. Lumi on alavilla mailla hyvin pehmeŠŠ. Jouduttiin menemŠŠn umpea jonkun matkaa ja kyllŠ on raskasta. Huomenna kohti postijokea. Toivottavasti tunturissa hanki kantaa.

6.3.2009 Juutualla TŠnŠŠn hiihdettiin Juutuan vartta ja ihailtiin koskeen muodostuneita jŠŠmuodostelmia. Koskikarat etsivŠt syštŠvŠŠ sulasta vedestŠ. Niiden touhuja on kiva katsella. Maisemat muuttuivat inarijŠrven aavasta. Huomenna kohti lemmenjokea.

6.3.2009 JŠŠltŠ pois PŠŠsimme viimein eilen pois jŠŠltŠ. JŠŠhiihtoa tuli yhteensŠ lŠhes 60 km. SitŠ oli kyllŠ hyvŠ hiihtŠŠ. Jatkossa emme pŠŠse yhtŠ helpolla. KylmŠllŠ jŠŠllŠ viimassa, huomaa, ettŠ luonto on armoton. VielŠ armottomampi on gps. EtŠisyys kohteeseen 11.9 km. Se on oikeasti vielŠ enemmŠn ja kaikki on hiihdettŠvŠ. Tunnissa maisema jŠŠllŠ ei paljon muutu, se on vŠlillŠ ankeaa.
4.3.2009 Inarilla Eilen ei viestit kulkeneet. Olimme teltassa yštŠ inarin rannalla. Paikka oli hieno kanjoni. Teltta lŠmpeni mukavasti ja nukuimme hangen pŠŠllŠ. Matkaa kertyi eilen 17.1 km. TŠnŠŠn olikin sitten jŠŠhiihtoa. Matka eteni mukavasti vaikka olikin vastatuuli. Hiihdettiin 31.8 km. Olemme nyt petŠjŠsaaren tuvalla. KŠytŠnnšksi on nŠkšjŠŠn muodostunut, ettŠ aamiaisen voimin mennŠŠn 5 km ja sen jŠlkeen paistetaan pekonit. SillŠ jaksaa. JŠŠllŠ ihmettelin, ettŠ kyllŠ inarijŠrvi on iso. Toista rantaa ei nŠy. Huomenna kohti inarin kylŠŠ. JŠŠtŠ riittŠŠ.
4.3.2009 Kuvia
3.3.2009 VielŠ KessillŠ KŠytiin eilen pyykillŠ. Matkaa tuli mutkin lŠhes 41 km. Ahkiot jŠtettiin tuvalle. Pari norjalaista rajamiestŠ pyšrŠhti myšs pyykillŠ. Vaihdettiin pari sanaa. VŠhŠn heillŠ naama venŠhti kun kuulivat minne ollaan menossa. YšllŠ tuli vŠhŠn lunta. SitŠ ei tŠŠllŠ olekaan kovin paljoa, ehkŠ hiukan yli puoli metriŠ. Saunottiin myšs illalla. Oli kiva yllŠtys lšytŠŠ sauna. Nyt pitŠisi lšytŠŠ reitti inarille. Ummella on raskasta.
2.3.2009 KessillŠ PŠŠstiin eilen tŠnne KessijŠrvelle asti ja tŠnŠŠn kŠydŠŠn pyykillŠ. KentŠt ovat todella heikot ja viestit ei oiken kulje. KyllŠ ahkio on alussa aina painava. Mutta aurinko paistaa.
1.3.2009 Tavarat ovat melkein jo ahkioissa ja lŠhtšviivoja pšlistellŠŠn. Tavaraa nŠyttŠŠ tulevan paljon, mutta paljon sitŠ tarvitaankin.
LŠhtšvalmistelut
21.2.2009 LŠhtšvamistelut on hyvŠllŠ mallilla. LŠhtššn on vielŠ aikaa viikko ja lŠhtštunnelmat alkaa pikkuhiljaa nousta. Varustepuolella kaikki alkaa olemaan kunnossa, mutta ruokien valmistelussa on vielŠ tekemistŠ. YllŠttŠvŠn paljon tŠytyy valmistella neljŠn viikon reissua. Tavalliset vaellukset hoitaa parissa pŠivŠssŠ, mutta pitkŠ vaelluson nŠkšjŠŠn toista maata.

VielŠ tulevalla viikolla en pŠivitŠ pŠivŠkirjaa, mutta kunhan pŠŠsemme kohti pohjoista, niin juttua tulee lisŠŠ.