Norster renderKääpiöauto-uutiset 3 (110) 2010

NORSTER 600R


Olen ollut siinä uskossa että voidakseen ajaa uudella kääpiöluokan ajoneuvolla on tyydyttävä mopoautoon. Näinhän asia ei suinkaan ole, sillä kevyiden nelipyörien ja oikeiden autojen välissä on nelipyöränäkin tunnettu L7e ajoneuvoluokka. Kaikki tieliikennemönkijät kuuluvat kyseiseen luokkaan mutta nelipyörän ei suinkaan ole pakko olla mönkijä! Tarkemmin säädöksiä tutkiessa huomaa että L7e on kuin luotu kääpiöautoja varten.  Brittiautoja pitkään harrastanut Tomi Lundell ymmärsi tämän mahdollistavan pitkäaikaisen haaveensa omasta automerkistä. Nykyiset EU-vaatimukset täyskokoisille autoille, kuten valmistus- ja testauskustannuksetkin, ovat liikaa käytännössä kelle tahansa yksityiselle.

communicatio Vähäisen valmistusmäärän omaava automallikin on mahdollista hyväksyttää kevennetyllä menettelyllä mutta nelipyörän tekeminen on helpompaa. Helppoa sekään ei ole, pelkkä innostus tai pitkäaikainen autoharrastus ei riitä projektin läpiviemiseen. Tarvittiin sopivia yhteistyökumppaneita niin suunnitteluun kuin valmistukseenkin, koska tarkoitus ei ollut tehdä yksittäiskappaletta. Sarjatuotanto ei ihan autotallissa onnistu yhden miehen voimin joten Lundell perusti Nordian Commerce Oy:n joka rekisteröitiin joulukuussa 2006. Kotimaassa ajokkien valmistaminen tulisi liian kalliiksi joten yhteistyökumppania alettiin etsimään Kiinasta. Lundellilla oli kokemusta erilaisissa johtotehtävissä toimimisesta kahdessakin kansainvälisessä yhtiössä ennen Nordian Commercen perustamista joten kylmiltään tähän ei tarvinnut ryhtyä. Neuvottelut kiinalaisten kanssa eivät olleet helpoimmasta päästä sillä englanninkielen taito ei ole siellä itsestäänselvyys edes  johtajatasolla,  kulttuurierot ovat myös melkoiset. Sopivan yhteistyökumppanin löytäminen kestikin tuplasti kauemmin kuin oli arvioitu pahimmillaan aikaa kuluvan. Sopivalta tuntuva yritys löytyi viimeinfirst chassis Zhejianista Sanghain eteläpuolelta. Syyskuussa 2007 Lundell matkusti paikanpäälle designer Matti Sepon kanssa mukanaan tietokoneella tehty mallinnus ajoneuvosta. Rungosta ei ollut vielä piirustuksia ja siitä tehtiinkin viiden päivän aikana kolme erilaista ajettavaa versiota käsityönä. Viimeinen valmistui yön kestäneen puurtamisen jälkeen juuri ennen kotimatkaa ja tämä hyväksyttiinkin lopullisen rungon perustaksi. Koska tärkeät mitat olivat nyt tiedossa, voitiin kori suunnitella uudelleen lopullisiin mittoihinsa. Tämä tapahtui maaliskuussa 2008 Matti Sepon toimesta. Seppo on pyörittänyt Tampereella Muotoilutoimisto Desartia jo vuodesta 1988 joten kokemusta löytyy. Rungon tulee luonnollisesti olla riittävän luja ja vääntöjäykkä.
 
Frame Mikä sitten on kuhunkin paikkaan tarvittava putken lujuus, muoto ja profiili? No, kokeilemallahan se selviää. Runkoa muutettiin tarpeen mukaan kunnes se kesti muotoaan muuttamatta vaaditut voimat, vasta tämän jälkeen tehtiin varsinaiset piirustukset lujuuslaskelmineen. Itsekin olen käyttänyt hieman vastaavaa menetelmää talon laajennuksen yhteydessä. Runkotarkastuksessa tarkastaja tutki paikkoja aikansa ja pyysi sen jälkeen minua piirtämään ja lähettämään muutoskuvat. ”Jotta hekin tietäisivät millainen siitä oikeasti tuli.”

Norsterin rungon valmistuttua piti siihen saada kori päälle. Kuopion muotoiluakatemiassa tehtiin pikamallinnuslaitteella pienoismalli (Timo Happosen artikkeli 3-d tulostuksesta löytyy Mobilisti 2/2010 numerosta): Pienen hienosäädön jälkeen saman tiedoston perusteella jyrsittiin Kiinassa tietokoneen ohjaamana täyskokoinen malli uretaanista. Käsityönä tehdyn viimeistelyn jälkeen nk. emomuotti oli valmis toukokuussa 2008 ja varsinainen muotti voitiin tehdä laminoimalla sen päälle. "Tee se itse- Lasikuidusta" jutusta  Kääpiöautouutiset 4/2002 numerossa löytyy lisätietoa laminoimisesta sitäFront suspension halajaville.

Ensimmäinen korilla varustettu  proto valmistui syyskuussa 2008, jonka jälkeen runko suunniteltiin vielä kerran uusiksi. Lundellin laskujen mukaan runkoa muutettiin kaikkiaan 11 kertaa. Aikaahan tähän kului ja varsinaisia ajokokeita päästiin suorittamaan vasta tammikuussa 2009. Matka Suomesta Kiinaan on pitkä paitsi maantieteellisesti myös ajallisesti. Yhteyttä pidettiinkin mm. sähköpostitse ja Skypen avulla. Maailmanlaajuinen lama puraisi myös silloista yhteistyökumppania Kiinassa. Heidän kiinnostuksensa tuotekehitykseen ja projektin loppuunsaattamiseen alkoi hiipua ja loppui viimein kokonaan. Lopulta oli pakko turvautua viranomaisapuun. Asiaa selviteltiin kesä-heinäkuussa Kiinan valtion yritysten välisten riitojen sovittelutoimiston avulla. Kiinalaisella oikeuslaitoksella on osin syystäkin melko arveluttava maine länsimaissa. Tomi kertookin että ”kyseessä ei ollut varsinainen tuomioistuin, mutta virkamiehillä oli univormut ja mahtipontisen salin seinillä riippuivat punaliput ja pompöösit muotokuvat alueen puoluepampuista. Tunnelma oli varovaisesti arvioiden enemmän kuin aavistuksen verran varautunut.” Asioihin perehdyttiin perinpohjaisesti ja asianomaisia kuultiin usean päivän ajan ennen päätöstä joka osoittautui Nordian Commerce LTD:n kannalta myönteiseksi. Kaikki muotit ja oikeudet ajokin tuotantoon vahvistettiin sille kuuluvaksi. Vastapuoli tyytyi päätökseen mukisematta. Asiat lähtivät rullaamaan uuden yhteistyökumppanin Wenzhou New Concept Power Machinery Company LTD:n runkokanssa heti päätöksen jälkeen. NCP on nelisenkymmentä henkeä työllistävä tehdas Qiaoxia nimisessä kaupungissa Zhejianissa. Sillä oli jo entuudestaan kokemusta L7e luokan ajoneuvoista sillä se aloitti yhteistyön ranskalaisen RouteBuggyn kanssa 2007. NCP valmistaa nykyään Routebuggylle kahta erilaista Lantana mallia.

Canton Uusi punainen Norster 600R päästiin esittelemään Kantonin messuilla jo lokakuussa. Kyseinen yksilö oli vielä varustettu 650cc Wu Ling moottorilla joka perustuu Suzukin 1980-luvulla kehittämään moottoriin. Samaa moottoria käytettiin kaikissa edeltävissä protoissa mutta se oli jo vanhanaikaista tekniikkaa. Vaikka nelipyörälle riittää Euro II päästönormit ei tulevaisuuteen varautuminen ole turhaa. Tammikuussa 2010 moottoriksi vaihdettiinkin Euro IV normin täyttävä kaksisylinterinen Chery 580cc. Kyseinen moottori onkin teknisesti aika hieno laite, siinä on ECU-ohjattu ruisku, neljä venttiiliä per sylinteri ja kaksi yläpuolista nokka-akselia. Tehoa irtoaa kuristamattomana 25kW@5500rpm ja vääntöäkin 50Nm@3000rpm. Valitettavasti suurin sallittu teho nelipyörissä on 15kw joten kuristettavahan se oli. Omalla pihallani on parikin Fiat 126:sta niinpä ajatus twincamista pellin alla alkoi kiehtomaan koska em. arvotkin menisivät läpi muutoskatsastuksessa heittämällä. Tulin samalla verranneeksi ajopelien muitakin mittoja ja hämmästyin; Norsterin pituus on 3285mm, Fiatin 3054mm ja leveys 1520mm vs Fifin 1378 mm.  Norster olikin Fiatia isompi! Painavampi se sentään ei ole, 126 painaa 580 kg ja Norster 520 kg.

canton auton sisusta Mitenkäs se sitten on mahdollista kun L7e saa painaa enintään 400 kg tai tavarankuljetusajoneuvon osalta enintään 550 kg?? No kun tämä Austin Healeyn näköinen Lambo-ovilla varustettu  keskimoottorinen avosportti on kuin onkin tavarankuljetusajoneuvo! Tavarateline kestää yli 170 kg ja se riittää. Jaa mikä tavarateline? No sehän on laminoitu konepeiton sisään ja siitä näkyy ulospäin vain poikittaiset "pokkaukset". Niiden päälle tulee tuotantomalleissa kumiset liuskat ja kromatut sidontalenkit, alihankkija vain ei ollut saanut vielä niiden valmistukseen tarvittavia laitteita valmiiksi. Myös kromattu teline on näpsäkän näköinen vaihtoehto. Ihan uutta kääpiöauton tavarankuljetusajoneuvoksi rekisteröiminen ei ole Suomessakaan, olihan esim. Irina Koskentauksen maahantuomat kaksi Fuldamobil Sportyä "pakettiautoja". Norsterin kori kätkee alleen erillisjousituksen ja levyjarrut joka nurkassa. Putkirunkokin on kuin kilpa-autossa konsanaan. Renkaina pyörivät kevytmetallivanteille asennetut 175/60 kumit ja näillä eväillä pääsee kuristettunakin n. 100km/hAhvenisto nopeuksiin. Kypärää ei tarvitse käyttää tieliikennelain 89 § (15.11.2002/954) mukaan. Vaikka AKE:n sivuilla puhutaan umpinaisesta ohjaamosta kypärävapauden yhteydessä, varsinaisessa lakitekstissä sitä ei mainita. Tästäkin taas nähdään ettei ihan kaikki "virallisillakkaan" sivuilla annettu tieto pidä paikkaansa!

luukut auki Tyyppihyväksyntähän kääpiöluokankin ajoneuvoille luonnollisesti vaaditaan. Sen saaminen onnistui ilman suurempia ongelmia. Direktiiveihin oli perehdytty huolella, TUV Rheinland Shanghai hoiti paperityön ja testien organisoinnin. Aikaa kului puolisen vuotta ennenkuin Hollantilainen RDW hyväksyi hakemuksen  ensiyrittämällä. Kolaritestejä nelipyörille ei vaadita mutta valmistajatehdas teki niitä omin päin hyvin tuloksin. Ajoneuvohistorijoitsijoita rauhoittanee tieto siitä, että tuhoutuneet testikappaleet olivat ilman runkonumeroa. Alkukesästä Suomeen tuotu yksilö on toinen VIN-numerolla varustettu Norster. Ensimmäinen, Kantonin messuilta tuttu, on yhä Kiinassa. Suoraan varastosta niitä ei toistaiseksi Suomessa voi ostaa mutta tilauksia otetaan vastaan. Parin kuukauden odotuksen jälkeen oman valinnan mukainen  neli- tai viisivaihteinen sportti on käytettävissä. Ja kaikki tämä halvemmalla kuin yksikään tällä hetkellä myynnissä oleva mopoauto! Perusmallissa on vaatimattomampi varustetaso, kalliimmassa mm. alumiininen tuulilasinkehys, avattavaW kangaskatto, erilainen kojelauta ja lattiamatot. Värivaihtoehtoja ovat Elegant Blue, Jolly Yellow, Sports Car Red, GT Silver ja British Racing Green. Erikoistilauksesta on saatavissa muitakin värejä. Moottorivaihtoehtoja on tällä hetkellä vain yksi mutta ajatuksia on esitetty sähköisestäkin versiosta. Kertaluokkaa (tai paria!) rouheampi Norster 1200R joka on varustettu Chery Actecon 4-sylinterisellä 59kW moottorilla on jo koeajo vaiheessa. Painoksi tälläkin kokoonpanolla jää vain 550 kg joten tehopainosuhde on sangen miellyttävä.

 Kesä oli avoautoilun kannalta mitä parhain niinpä Norster onkin ollut aktiivisessa käytössä. Siihen on voinut törmätä kesäisen Helsingin ohella mm. Imatran Muistoajoissa sekä Ahvenistolla Historic Grand Racen yhteydessä. Jälkimmäisessä se toimi  pressipäälikkö Jouni Airaksisen ajopelinä vielä siirtotarroilla varustettuna. Kilpiin saamisessa ei pitäisi olla ongelmia kaikkien papereiden ollessa kunnossa.  Lundellin aiemmin maahantuoman rinnakkain istuttavan Buggyn rekisteröinti kesti vartin. Näin hienosta ajokista ei taida katsastusmiestä kuitenkaan saada pois ihanprotoja helpolla, joten reissu voi kestää tovin kauemmin.

 Lisää Norsterista voi lukea Tomin itsensä kirjoittamana Brittisportti 4/09 ja 1/10 lehdistä tai Nordian Commercen kotisivuilta http://www.nordiancommerce.com .

Samasta paikasta voi hankkia itselleen oman, varmasti massasta poikkeavan ajoneuvon ensikesän ajeluita varten.

Lauri Viljanen