Kangasalan maastokisa

Tampere 2.7.2020

Kangasalan Kyötikkälässä kilpailtiin keskiviikkona hyvissä olosuhteissa Pirkanmaan aluecupin XCO-kilpailu. Kari Mäkinen kuvasi siitä vauhdikkaan yhteenvetovideon. Linkki videoon on tässä.

Kisat-sivulla löytyy lisätietoja kilpailuista.

Valokuva Mikko Rantanen: Sakari Lehtinen XCO:n SM-kilpailussa 2019


Kauden avaus kotimaassa

Tampere 27.6.2020

Kauden kilpailukalusto ja kuljetusauto on vihdoin saatu takaisin kotimaahan ja ensimmäiset alueelliset kilpailutkin on jo takana.

Koronapandemia alkoi sulkemaan rajoja Euroopassa juuri alkuvuoden harjoittelujaksoni lopussa, alkaen Tanskasta. Näiden rajoitusten vuoksi suunniteltu paluumatka kotiin muuttui siten että auto ja mukana ollut pyöräkalusto oli pakko jättää paluureitin varrelle. Vasta nyt kesäkuun alkupuolella oli mahdollista saada kaluston kotiin. Noudon ajoitus osui kuitenkin oikeaan rakoon sillä uudet rajoitukset Englannissa tulivat voimaan heti sen jälkeen.

Viime viikonloppuna Korson Mätäkivenmäellä kilpailtiin Binachi-cupin maastokisa. Mukana oli noin sata innokasta ja kovaa kilpailijaa, jakautuen puoliksi nuorten ja aikuisten lähtöihin. Kilpailusta on mukavasti videoita ja valokuva Fillarifoorumissa, Bianchi-cupin alla. Kilpailun ratkaisu näkyy Kimmo Kanasen videossa, alkaen noin 45 minuutin kohdalta. Linkki videoon on tässä.

Korson 2020 Bianchi-cupin maastokisassa Sakari Lehtinen, Kimmo Kananen ja Samuli Visuri. Kuva: Jere Keskiaho

Pirkanmaalla Lamminpäässä oli myös mukava alueellinen maastokisa 16. kesäkuuta. Kari Mäkinen kuvasi siitä tunnelmallisen videon. Linkki videoon on tässä.

Kisat-sivulla löytyy lisätietoja kilpailuista.

Artikkeleita 2020

Tapahtumat 2011-2019

Pyöräilyn kausi 2019 TV:ssä

Hyvinkää 17.11.2019

Lauantaina 2.11.2019 esitettiin Yle TV2-kanavalla tunnin mittainen Pyöräilyn kausikooste 2019. Siinä käytiin läpi kuluneen kauden kilpailuja niin maastopyöräilyn, BMX racingin, maantiepyöräilyn, trialin ja alamäkiajon saralta.

Ohjelma, joka on täynnä hienoja pyöräilytapahtumia, on vielä nähtävissä marraskuun loppuun asti Yle Areenassa. XCE:n SM-kilpailun kooste on noin 19 minuutin kohdalla ja XCE:n SM:n kooste noin 32 minuutin kohdalla.

Tässä on linkki Pyöräilyn kausikoosteeseen Yle Areenassa.

Kauden 2019 yhteenveto

Tampere 15.9.2019

Hyvä kilpailukausi 2019 koostui jälleen hienoista maastopyöräilytapahtumista onnistumisineen ja pettymyksineen sekä tuhansista harjoittelutunneista poluilla ja teillä ja punttisaleilla. Kauteen mahtui kaikkiaan kymmenen kovatasoista kilpailua ulkomailla ja kolme kotimaassa.

Maastopyöräilyn suomenmestaruudet

Maastopyöräilyn olympialajin (XCO) ja sprinttilajin (XCE) suomenmestaruuskilpailut olivat kauden kotimainen kohokohta. Tuloksena oli tuplamestaruus eli voitto molemmissa lajeissa ja molemmat kovavauhtisen ja jännittävän kilpailun päätteeksi.

Valokuva: XCE-SM-2019 aurinkoisella palkintopallilla (2.)OPP:n Niko Heikkilä, (1.)HyPy:n Sakari Lehtinen ja (3.)CIF:in Andre Haga

XCO:n osalta kyseessä oli kolmas mestaruuteni: ensimmäisen SM-kullan voitin junioriluokassa (M18) vuonna 2011, toisen miesten elitesarjassa vuonna 2016 ja kolmannen siis tänä vuonna.

Kovien SM-kisojen voittot tuntuivat hyvältä.

Edistystä maailmancupissa

Kansainvälisillä areenoilla saavutin merkittävän edistysaskeleen XCO:n World Cupin osakilpailussa Nove Mestossa Tsekeissä. Saavutin vihdoinkin pitkäaikaisen tavoitteeni ajaa maailmancupin osakilpailun kaikki kierrokset.

Valokuva: Lähtövalo sammumassa Nove Meston maailmancupkilpailussa 2019

Aikaisemmissa kuudessa maailmancupin kilpailussa olin sijoittunut jo pistesijoille mutta täyspitkän kisan ajaminen oli vielä jäänyt toteutumatta. XCO:n ns. 80% sääntö on lyhyistä radoista ja ruuhkaisesta ensimmäisestä kierroksesta johtuen hyvin ankara joukon keski- ja loppupäässä lähtijöille. Ja tietenkin miesten elite-luokan kärjen kilpailuvauhti on – maailman kovinta.

Pohjoismainen XCO-vauhti

Ruotsissa, Norjassa ja Tanskassa kilpailin kaikkiaan kahdeksassa kilpailussa. Kalustovaikeudet vaikuttivat alkukauden vauhtiin mutta kesäkuussa Tanskassa ja elokuussa Norjassa vauhtia alkoi jo löytymään: molemmissa kisoissa neljäs sija.

Valokuva Cykelkanalen.se: Lugnet XCO 2019, ylämäessä Sakari Lehtinen

Aikaisemmin olen pärjännyt yhtä hyvin vain kertaalleen eli vuonna 2016 Ruotsin Vargardassa, ja kertaalleen vielä paremmin, kolmas sija Pohjoismaiden mestaruuskilpailussa 2017 samalla radalla. Näiden mittareiden perusteella kilpailuvauhtini myös pohjoismaisissa kisoissa on paranemaan päin.

Lisäksi samaan aikaan myös yleinen XCO:n taso Pohjoismaissa on parantunut. Pitkään aikaan ainut maalimancuptasolla menestynyt pohjoismainen mieskilpailija oli Ruotsin Emil Lindgren, hän ajoi yhdeksänneksitoista vielä vuonna 2014. Sen jäljeen miesten maailmacuptasolla oli hiljaisempaa kunnes tänä vuonna Norjan Erik Haegstad ajoi yhdeksänneksi ja Tanskan Sebastian Fini Carstensen useamman kerran kolmenkymmenen joukkoon. Ja lisäksi U23 sarjassa menestyi useita kuskeja sekä Tanskasta että Norjasta.

Matka kohti Pariisia

Olympialaisten maapaikan saaminen Tokioon ei näillä näkymin ole mahdollista, huolimatta siitä että rankingpisteitä voi vielä kerätä ensivuoden toukokuulle asti. Tämä johtuu pitkälti ajajien vähyydestä. Maapaikassahan otetaan huomioon kolmen parhaimman kilpailijan yhteispisteet ja meillä UCIn rankingpisteitä on aktiivisesti kerännyt lisäkseni lähinnä Sasu Halme kaudella 2018.

Valokuva: XCO-SM-2019 maalissa vasemmalla (3)Motion Finlandin Sasu Halme, selin (2)TWD-Länkenin Samuel Pökälä ja oikealla (1)HyPy:n Sakari Lehtinen

Tokion viimeinen oljenkorsi oli 2019 maailmanmestaruuskilpailut Kanadan Mont-Saint-Annessa. Siellä kuudenneksitoista ajanut Jose Gerardo Ulloa Aravao lunasti henkilökohtaisella sijoituksellaan maapaikan Meksikolle. Itse en kisoissa ollut mutta noin hyvä vauhti ei täysin realistista olisi ollutkaan, huolimatta siitä että Tanskan Sebastian Fini Carstessen ajoi MM:ssä neljänneksitoista.

XCO on kestävyysurheilua ja matka jatkuu. Vuonna 2024 olympialaiset ovat Pariisissa ja vuonna 2028 Los Angelesissa. Niihin saadaan edustuspaikat kun nykyiset kuskit jaksavat painaa ja nuoria lupaavia urheilijoita kannustetaan ja tauolla oleville huipulle löytyvät mahdollisuudet jatkaa.

Tsemppiä, meille kaikille.

Kauden 2018 yhteenveto

Hyvinkää 16.12.2018

Kausi 2018 oli hieman tavanomaista lyhyempi, se alkoi kotimaan kisoilla toukokuussa ja päättyi syyskuun loppupuolella kansainvälisillä radoilla. Lyhyeen kauteen mahtui kuitenkin monenlaisia käänteitä.

Loppukaudella menestystä

Kauden loppupuolella sain ajettua monta ehjää kisaa. Elokuun lopulla ajoin Norjassa C2 kategorian kisassa viidenneksi. Ero kärkeen oli noin minuutin luokkaa, noin kymmenen sekuntia per kierros siis tuli takkiin. Silloin tuntui siltä, että hyvän päivänä voisin jopa ehtiä maaliin ensimmäisenä.

Syyskuussa ajettiin jälleen C2 kategorian kisaa, tällä kertaa Latvian Siguldassa. Siellä se sitten napsahti kohdalle, nimittäin ensimmäinen voitto kansainvälisissä kisoissa.

Rata oli osittain tuttu kaudelta 2015, vauhdikas rata, jossa on sopivasti nousua ja laskut ovat maastopyöräilyä parhaimmillaan. Mutkat, pienet hypyt ja kummut rytmittävät menoa ja vauhdin lisääntyessä teknisyys kasvaa. Radan pinta on pölyinen, siten suhteellisen liukas ja se palkitsee ajajaa silloin kun hyökkäystä on juuri sopivasti. Mikäli jarruttelee ylenmäärin niin pito katoaa ja vie itseluottamuksen mukanaan, toisaalta ei voi päästää liian isosti, vauhti pysähtyy mutkien ulostulossa silloin kun renkaat liukuvat liikaa.

Kuva: TV_haastattelu, Sigulda XCO Latvia

Kauden päätöskisa oli Tanskassa. Slangerupissa ajetussa kisassa ohitin viimeisen kierroksen puristuksella kolme kilpakumppania, lopputuloksena oli viides sija, joka on siinä seurassa varsin kova. Ero voittajaan on kaventunut merkittävästi ollen alle kolme minuuttia.

Oli mukava päättää kausi onnistumisiin.

Suomenmestaruus ja Tokion maapaikat

SM-kilpailuissa Liedossa ajoin poikkeuksellisesti kaksi kilpailua. XCE-kisan ajatuksena oli maksimoida SM-kisoista saatavia UCI-rankingpisteitä Tokion Olympialaisten maakohtaisen rankingin paratamiseksi. Tämä oli vasta toinen sprinttikilpailu jonka olen ajanut. Tulos oli yhtä hyvä kuin ensimmäisessäkin, eli voitto aika-ajosta selvällä marginaalilla kakkoseen ja erät voittamalla finaaliin, jossa kaksi viimeistä suoraa ajettiin täpöllä, wattimittari näytti lähes sen hetkiset maksimitehot 1440W.

Tietysti eliminaattorikisan ajo päivää ennen XCO-kisaa verottaa suurimpia menohaluja jonkin verran. Olinkin tyytyväinen kun ajoin toiseksi ja saatiin vielä ihan hyvä taistelu voitostakin aikaan. Viikonlopun tuloksena oli 100 ranking pistettä, yksi SM-kultamitali ja yksi hopea.

Kauden punaisena lankanani on ollut Tokion Olympialaisten XCO:n maapaikat jotka jaetaan UCIn maarakingin perusteella. Kunkin maan kolmen parhaan urheiljan pisteet lasketaan yhteen, kahden kilpailukauden ajalta. Kauden alussa tavoitteenani oli saavuttaa kolmesataa pistettä, josta hieman jäin joten kirittävää riittää. Toisaalta loppukauden tulokset olivat sellaisia, että paremmalla tuurilla tavoite olisi ollut saavutettavissa. Ja kansainvälisen kisan voittaminen piti olla vasta ensi vuoden tavoite, nyt täytyykin keksiä siihen jotain uutta.

Kuva: Panokseni Suomen XCO-maapaikkaan Tokioon 2020, tilanne joulukuu 2018 

Kilpailukauden haasteita

Tänä vuonna isoissa kisoissa tuli alisuoritettua aika pahasti. Tsekin maailmancuprata sopii minulle aika hyvin. Tänä vuonna taso oli todella tasainen ja ajajia paljon. Oma kisa oli käytännössä ohi 20 metrin jälkeen, kun kasaa väistäessä joku takarivin yli-innokas ajoi päälle. Rytäkässä mm. vaihteet vaurioituivat ja lopullisesti huonon tuloksen takasi oma kaatuminen helpohkossa mutkassa. Jonossa ajaessa en vain nähnyt radan kuluessa esiinkaivautunutta juurta.

Seuraavat maailmancup kisat olivat peräkkäisinä viikonloppuina Italiassa ja Andorrassa. Olin ollut kipenä ennen tuota reissua, joten vaikka vauhti päivä päivältä parani, se ei ollut riittävä tuolla tasolla pärjätäkseen.

EM-kisoistakin käteen jäi pettymys, kun ensimmäisellä kierroksella kärsin rengasrikon. Ajoin kuitenkin maaliin asti sijoituksena 45. Paljon parempaankin olisin pystynyt.

Kohti kautta 2019

Kauden aikana kalustopuolella tuli merkittäviä parannuksia, ja jatkossa on tarkoitus jatkaa sillä tiellä. Iso osa tätä oli uusi Schwalben Addix kumiseos, joka paransi pitoa ja renkaiden kulutuskestävyyttä. Myös pyörän aerodynamiikan merkitys tuli huomattua ja siellä piilee hieman ilmaista vauhtia. Ensi vuonna täytyy erityisesti keskittyä isojen kisojen valmistautumiseen. Taso on siellä todella kova ja pienetkin jutut vaikuttavat tulokseen. Tärkeää olisi pystyä ajamaan yhtä ehjiä suorituksia, riippumatta siitä ketä on vastassa.

Valmistautuminen ensi kauteen on täydessä vauhdissa. Eteenpäin on menty kunnon jokaisella osa-alueella. Kilpailukalenteri julkaistaan sitten kun suunnitelmat ovat selvät.

Tavataan poluilla.

Kilpailukausi 2017

Valmistautuminen ja treenit kaudelle 2017 sujuivat hyvin ja suunnitelmien mukaisesti. Lisäksi maastopyöräilyn UCI-ranking sijani 179 paransi merkittävästi starttipaikkaani kansainvälisissä kilpailuissa. Samalla kilpailukauden aikaiset huonot harjoittelu- ja kilpailuolosuhteet haittasivat.

Kauden 2017 tavoitteena oli XCO:n Suomen mestarin paidan kunniakas puolustaminen kansainvälisissä kilpailuissa, maailmancupin kisojen ajaminen maaliin samalla kierroksella voittajan kanssa sekä UCI-ranking sijani ylläpito vuoden 2018 kilpailukaudelle.

Kuva: XCOn PM-kilpailun startti

Kilpailukauden avaus huhtikuussa Tanskassa ja Ruotsissa

Kauden avauskilpailu oli Köpenhaminan lähellä ajettu SRAMLigan C2-luokan kisa. Kilpailu sujui hyvin. Rengasvalinnassa olisi kuitenkin ollut parantamisen varaa. Kovavauhtisella radalla olisi kannattanut valita vieläkin paremmin rullavat renkaat pienen pidon heikkenemisen kustannuksella.

Seuraavana viikonloppuna oli Ruotsin Säterissä toinen C2-luokan kilpailu. Mukana olivat kaikki Ruotsin kärkikuskit mm. Ruotsin mestari Matthias Wengelin, Emil Lindgren ja Emil Linde. Rata oli poikkeuksellisen vaativa, silloin kauden alussa se tuntui jopa haasteelliselta. Tuloksena oli kauden pistetilin avaus vaikkakin sijoitukseen en täysin tyytyväinen ollutkaan.

PM-kisat Ruotsissa

Kauden kokokohta oli toukokuussa ajetut Pohjoismaiden mestaruuskisat Ruotsin Vårgårdassa. Tuloksena oli PM-pronssia.

Tämä kilpailu oli hyvä suoritus. Se ajettiin minulle sopivalla ja ennestään tutulla radalla ja kaikki sujui mallikkaasti, ilman vaikeuksia. Kotiin viemiseksi tästä C1-luokan kilpailusta sain PM-mitallin lisäksi 30 UCIn rankingpistettä.

Kuva: Sakari Lehtinen XCO Pohjoismaiden mestaruuskilpailu 2017 pronssia

Nove Meston World Cup

Toukokuussa kilpailin Tsekin Nove Meston World Cupin kilpailussa. Kilpailun startikiihdytyksessä edessäni syntyi kasa jonka onnistuin kuitenkin välttämään pysähtymällä. Mutta heti sen jälkeen sain niskaani takaa lähteneitä kuskeja. Tuloksena oli osittain rikkoutunut pyörä, menetettyjä sekunteja ja sijoitus oli ensimmäisen kierroksen ruuhkissa joukon loppupäässä. Kilpailussa vauhti sinällään oli hyvää, mahdollisuudet maailmancupin pisteille olivat olemassa ilman alun hässäkkää.

Kotimaan kilpailut Tahkolla ja Valkeakoskella

Tahko MTB 60km päämatkalla olin hyvin mukana porukassa joka taisteli kakkossijasta kunnes noin viisi kilometriä ennen mallia ketjut jumittuivat takarattaalle ja jouduin pysähtymään niitä irrottelemaan. Tässä kohtaa hopeakilpailu karkasi ja tulokseksi tuli kuudes sija.

SM-kilpailut ajettiin tänä vuonna Valkeakoskella. Vaatimaton viides sija oli sen päivän maksimisuoritus sillä kilpailua edeltävällä viikolla sairastamani flunssa vaikutti päivän kuntoon.

EM-kisat Italiassa

Kauteen mahtui myös arvokilpailuedustus Italian Darfo Boariossa ajetuissa XCO:n Euroopan mestaruuskilpailuissa.

Kuva: Harjoittelua XCO:n Euroopanmestaruuskilpailussa 2017 Italiassa

Olin Suomen ainut edustaja miesten Elite-sarjassa. Rata oli mielenkiintoinen ja hauska, teknisesti vaativa sekä erittäin liukas. Öisestä sateesta huolimatta keli oli tukahduttavan kuuma. Kilpailun startti onnistui hyvin. Starttikierroksella teknisten alamäkien ajo muiden joukossa kuitenkin arvellutti siilä joukossa oli useita erikoista laskutyyliä. Pari kierrosta meni hyvää kilpailuvauhtia ja sitten läkähdyttävä kuumuus vei voiton. Schwalben renkaissa riitti pito myös näissä vaativissa olosuhteissa. Tulos 44. XCO:n EM-kisassa jää vain hiukan viimevuotisesta sijoituksestani 40.

Maailman ranking 2017

Kaikkiaan kilpailukauteni koostui seitsemästä kisastartista joista viisi oli ulkomailla ja kaksi kotimaassa. UCI ranking sijani on tällä hetkellä 375 (91 pistettä). Tämän tuloksen myötä tulevan kauden startit tulevat olemaan kansainvälisellä tasolla haastavia mutta kauden olosuhteisiin nähden tulos on hyvä. Kaikkien kisastarttien tulokset ovat nähtävillä kisat-sivulla.

Kuva: Tilanne lokakuussa 2017 http://mtbcrosscountry.com/riders/sakari-lehtinen/

Kuva: Kohti kautta 2018

Kauden 2016 tapahtumia

Kuluva pyöräilykausi on ollut tuloksien valossa loistava menestys.

Vuoden 2016 saavutuksiin kuuluvat mm:
1) Suomenmestaruus XCO miehet elite
2) UCI:n rankingissa 179. (187 pistettä). Tämä on hieno parannus vanhaan ennätykseen 365.
3) XCOn World Cupissa Sveitsin Lenzerheidessa pistesijoilla
4) XCOn Euroopanmestaruuskilpailussa 40.
5) Suomen m-elite edustustaja XCO:n maailmanmestaruuskisassa Tsekin Nove Mestossa

Kuva: Sakari Lehtinen maastopyöräilyn XCO Suomen mestari 2016, sarja miehet elite

SPUn maastojaoksen ja maajoukkueen tuki sekä yhteistyö pitkäaikaisten sponsoreiden Schwalben ja Rtechin kanssa ansaitsevat tästä menestyskaudesta kiitokset.

Kauden aloitus Espanjasssa

Tänä vuonna kausi alkoi varhain, jo ennen kuin Suomessa oli lumet sulaneet.

Espanjan harjoitusleirin jälkeen ajoin ensimmäiset kisat myös siellä. Muutama päivä ennen kisaa Chelvassa iski kuitenkin flunssa joten kisarataan tutustuminen jäi. Kisapäivänä oli jo parempi olo joten olin starttiviivalla. Ajo oli sen mukaista eli ei yhtään mihinkään.

Viikon päästä oli seuraava kisa Banyolesissa. Siellä sain tehtyä hyvän suorituksen mutta lähtöpaikkani vuoksi menetin tärkeitä minuutteja kisan alun ruuhkissa. Banyolesissa kärki oli vain noin kahdeksan minuuttia nopeampi, joten seuraaviin kisoihin lähdin luottavaisin mielin. Näistä kahdesta C1 kategorian kisasta tuloksena olivat sijat 34 ja 33.

Kuva: Espanja Banyoles

Ranska, Sveitsi, Saksa ja Tanska

Ranskan Marseillessa kisasin seuraavan kerran. Tasokkaan C1 kisan lähdössä olin aivan muiden jaloissa mutta vahvan loppukisan johdosta nousin aina sijalle 33 asti.

Sveitsissä oli todella haastava rata varsinkin kun keli oli märkä. Kisassa huomasin että en luottanut omiin ajotaitoihin yhtä paljon kuin ennen. Tämä johtui varmasti siitä että olin nähnyt kauden kisoissa useita pahoja kaatumisia lähietäisyydeltä ja kun seuraavalla kierroksella tultiin samaan paikkaan näin että kaatunutta kuljetettiin paareilla pois. Ajaminen oli muuten hyvää mutta uskallus puuttui. Sveitsissäkin sain huonon lähdön mutta selvisin viimeiselle kierrokselle ennen kuin maailmanmestari ja olympiavoittaja Nino Schurter saapui maaliin.

Sama jatkui seuraavissa kisoissa Saksassa ja Tanskassa. Huonot lähdöt ja varovainen ajaminen pitivät minut pois pisteiltä kaikissa varhaisen alkukauden kisoissa.

Suomi ja Ruotsi

Tanskan kisan jälkeen tulin takaisin Suomeen. Sain iloisia uutisia kun kuulin että minut on valittu EM-kisajoukkueeseen.

Huhtikuun lopussa kävin ajamassa Suomen XCO-cupin avauskisan Liedossa. Mieli ja valmistautuminen oli jo kuitenkin EM-kisoissa ja kun kisassa sattui rengasrikkokin tuloksena oli toinen sija minuutin Henri Ojalan jälkeen.

Seuraavana viikonloppuna oli EM-kisat Ruotsissa. Sain ajaa viestikisassa Suomen joukkueen avausosuuden. Siinä ajettu hyvä kierros palautti taas uskon omaan tekemiseen. Tiesin että hyvällä ajolla on mahdollista päästä ajamaan kaikki kierrokset sunnuntain Elite lähdössä. Henkilökohtaisessa kisassa sain hyvän lähdön ja uskalsin ohitella hitaampia kuskeja vaikeissakin paikoissa. Alkukauden vaikeudet siis loistivat poissaolollaan. Tuloksena oli 40. sija, en aivan päässyt viimeiselle kierrokselle mutta kotiin kuitenkin kauden ensimmäiset pisteet.

Vahva meno jatkui seuraavana viikonloppuna Vårgårdassa C1 kisassa. Siellä ajoin neljänneksi vain reilun pari minuuttia kärjestä.

Kuva: MM-kisa Tsekki

Kohti MM-kisaa

Kauden ensimmäinen maailmancupkisa Saksan Albstadtissa ei tuonut suurempaa menestystä, mutta kokemusta ja oppia senkin edestä. Kaaduin kisassa kaksi kertaa peräkkäin ja tuloksena oli 101. sija. Tämän jälkeen sairastuin flunssaan joten seuraava maailmancup Ranskassa jäi ajamatta.

Kesäkuussa pidin taukoa XCO kisoista mutta kävin ajamassa Laajavuoren maratonkisan ja enduroa Himoksella, jossa olin podiumilla viidentenä.

Heinäkuussa oli tämän kauden tärkeimmät kisat. MM-kisat käytiin Tsekin Nove Mestossa, jossa starttasin sijalla 100 ja nousin lopulta sijalle 70. Tavoite oli kuitenkin ollut korkeammalla.

Seuraavana viikonloppuna kulki taas ja ajoin urani ensimmäiset maailmancupin pisteet Sveitsin Lenzerheidessa. Olin 58. vaikka koko kisan kärsin hieman teknisistä pulmista.

Suomenmestaruus

SM-kisat ajettiin heinäkuun lopulla Vantaalla. Lähdin kisaan yhtenä ennakkosuosikeista sillä rata oli melko tekninen. Radalla oli pitkiä kivikkopolkuja ja lyhyitä ulkoilureitin pätkiä. Ajoin lähes koko kisan kärjessä yhdessä Joonas Pessin kanssa. Viimeisen kierroksen puolessa välissä kiristin vauhtia ja maalissa tuuletin urani ensimmäistä elite sarjan Suomenmestaruutta.

Kuva: SM-kisa Vantaa

SM-kisojen jälkeen väsymys painoi päälle. Lähdin siitä huolimatta ajamaan Ruotsiin ja Tanskaan kaksi C2 kilpailua. Ajaminen oli hyvää mutta väsymys vei aivan parhaan terän. Tuloksena oli 4. ja 5. sija vain noin 2-3minuuttia kärjen takana. Ranking pisteitä kertyi siis rutkasti.

Kauden päätöskiertue

Kauden viimeiselle reissulle lähdin Saksaan ajamaan C2 kisan. Rata oli todella helppo ja linjavaihtoehtoja ei käytännössä ollut. Kisassa oli aika kaoottinen lähtö kun noin 500 metrin ajon jälkeen koko porukan piti mahtua ajamaan kahden puun välistä. Tilannetta ei myöskään helpottanut puolen metrin pudotus joka oli puiden kohdalla. Osa kilpailijoista oikaisi ratamerkintöjen ulkopuolelta, sillä ruuhka oli melkoinen. Omaan tulokseen tällä ei ollut merkitystä sillä 37 asteen helle pakotti jättämään kisan kesken.

Maailmancupin finaali ajettiin Andorrassa. Treeneissä oli pitkästä aikaa kivaa sillä rata oli aivan loistava, vaikka ohut ilmanala teki siitä yllättävän raskaan. Kisassa tosin ei ollut ollenkaan kivaa kun alamäet käveltiin porukalla alas. Kerrankin voi sanoa että 80% sääntö pelasti eikä tarvinnut ajaa kisaa loppuun. Aika turhaa sitä rataa on kiertää jos kierrosajat on selvästi huonompia kuin harjoituksissa - kapealla alamäkipolulla ei vaan yksinkertaisesti voi ohittaa ketään

Seuraavan kerran kisaa ajettiin Tanskassa. Rata oli taattua laatua niinkuin yleensä Sramligan kisoissa. Kisassa tapahtui kummia kun takajarrusatula päätti siirtyä ajon aikana. Tämä tarkoitti että toisen puolen jarrupala otti koko ajan kiinni jarrulevyyn. 18. sija harmitti toki vaikka tiesin että en olisi voinut tehdä mitään toisin.

Kauden viimeinen kisa Norjassa oli kuitenkin menestys. Oslossa ajetussa C2 kisassa ajoin seitsemänneksi. Ratakin oli mieleen sillä se oli melkein samanlainen kuin Liedon rata. Teknisiä nousuja ja vauhdikkaita kalliolaskuja oli riittävästi. Maalissa tulos hieman harmitti, mutta sitten muistin että tulos oli sama kuin mihin kausi 2015 päättyi ja tällä kertaa ero kärkeen oli pienempi.

Kuva: MM-kisa Tsekki

Kauden 2016 pisteet

Vuosi 2016 on paras kauteni tähän mennessä. UCI rankingissa olen sijalla 179, joka on selvä parannus aikaisempaan parhaaseen sijaan. (365. vuonna 2012)

Treenit seuraavaa kautta varten on jo hyvässä vauhdissa. Tavoitteena ensi kaudella on ajaa maailmancupin kisat maaliin samalla kierroksella voittajan kanssa. Tämän kauden kunto olisi usein riittänyt siihen mikäli olisin saanut ajettua kisan ensimmäisen kierroksen hieman paremmilla sijoituksilla. Ensi kautta varten erityisinä kehityksen kohteina ovatkin lihaskunto ja kirikyky.

Kuva: Tilanne marraskuussa 2016 http://mtbcrosscountry.com/riders/sakari-lehtinen/

Kauden 2015 yhteenveto

Kuluva kausi on ollut aikamoista vuoristorataa. Paljon on tullut taas uusia kokemuksia mm. World Cup kisa. Muutamia onnistuneita kisasuorituksia. Viikko toisensa jälkeen parantuneita wattiennätyksiä. Toisaalta liian monta kertaa pyörä ei kestänyt täysillä ajamista maaliin asti.

Menneellä kaudella keräsin 53 UCI pistettä. Näistä 32 on voitettu kotimaassa ja 21 ulkomailla. Erityisesti nämä ensimmäiset ulkomailla ajetut rankingpisteet ilahduttavat vaikkakin kauden paras sija 507 UCIn listalla (16.6.2015) jää kauas tavoitteesta.

SPUn maastojaoksen ja maajoukkueen tuki sekä yhteistyö pitkäaikaisten sponsoreiden Giantin, Schwalben ja Rtechin kanssa ansaitsevat kuluneesta kaudesta kiitokset.

Kuva: World Cup Albstadt. Absalonia tavoittamassa

Kausi 2015

Kuntoni oli loppukauden aikana jopa parempi kuin alkukaudesta, testien perusteella itseasiassa parempi kuin koskaan aikaisemmin. Onnistuneen ja lupaavan alkukauden jälkeen jatkoin suunitellun kilpailuohjelmani toteuttamista.

Onnistumiset

Loppukauteen mahtui onnistumisia joissa huippukunto näkyi myös kilpailuvauhdissa. Pirkanmaan aluecupin Valkeakosken 1.7.2015 viikkokilpailun voitin selvällä marginaalilla. Vauhtia radalla oli riittävästi sekä jyrkissä laskettelurinteen ylämäissä että teknisessä downhill rännissä. Viikkokisan vauhti olisi riittänyt selvään voittoon kahden viikon kuluttua olleessa C2-kisassa samalla radalla.

Kuva: Medilaser MTB Valkeakoski. Kauden startit eturivistä lähtivät hyvin

Myös elokuun puolessa välissä ajetussa Pohjoismaiden mestaruuskilpailuissa vauhti oli kohdallaan. Hortenin teknisellä radalla MTB ajotaidoistani oli selvää etua ja myös ylämäki kulki hyvin. Valitettavasti poljin rikkoutui kolmannella kierroksella ja kaksi viimeistä kierrosta ajoin pelkällä polkimen akselilla. Hortenissa akselilla ajaminen jo sinällään on aikamoinen tekninen saavutus. Tuloksena oli 17. sija. Ilman polkimen rikkoutumista vauhtini olisi arvioni mukaan riittänyt kuudenteen sijaan PM-kisassa.

Kauden päätöskilpailu Tanskan Slagelsessa onnistui hyvin. Tämän UCI C2-luokan kilpailun maalissa tuuletukseeni oli kaksi aihetta: seitsemäs sija lisäsi UCI pistetiliäni kuudella pisteellä ja koko loppukautta leimaneet vaikeudet loistivat poissaolollaan.

Vaikeudet

Kausi oli kuitenkin vaikeuksien täyttämä. Onneksi vaikeudet olivat vain yksittäisiä pyörän osia kuten se poljin PM-kisoissa. Näsitä opitaan ja toivottavasti jatkossa on vähämmän huonoa onnea pyörän kanssa.

Kuva: MTB Enduro Himos. Ajotekniikkaa. Sijoitus 9. kaikkiaan 158 starttaajan joukossa

Kisat-sivuilla on lisätietoa loppukauden tuloksista.

Alkukausi 2015

Kilpailuohjelma

Kauden kilpailuohjelma on toteutunut suunnitellusti. Kesäkuun loppuun mennessä Sakari on kilpaillut 12 kilpailussa joista seitsemän oli ulkomailla ja viisi kotimaassa. XCO-kisojen lisäksi mukaan mahtui jälleen yksi MTB-endurokisa.

Pohjoismaiset kisat

Sakarin kilpailuvauhti on kehittynyt selvästi viime vuodesta. Alkukauden aikana hän on vakiinnuttanut pistesijapaikkansa UCIn pohjoismaisissa XCO kategortiakisoissa. Kolmesta Tanskassa ja Ruotisissa ajetussa kilpailussa tuli arvokkaita UCI pisteitä sijoituksilla 6, 13 ja 14. Myös ensimmäisen Tanskan Viborgissa ajetun kisan vauhti oli riittävä UCIn rankingpistesijoille mutta kisa päättyi Sakarille harvinaiseen kaatumiseen ja keskeyttämiseen. Suomessa ajettiin alkukaudesta vain yksi UCIn kategoriakisa Viitasaarella ja siellä Sakari oli paras suomalainen ollen kilpailussa toinen.

Viime vuonna Sakarin kilpailuvauhti oli Ruotsissa, Tanskassa ja Norjassa vielä niukasti UCIn pistesijojen ulkopuolella, sijoilla 18-19.

Keski-Euroopan kisat

Keski-Euroopassa Sakari osallistui kolmenen kilpailuun.

Saksan Albstadtin XCO World Cup oli Sakarin ensiesiintyminen Suomen maajoukkueessa. U23-luokan lähtöviivalla olivat lähes kaikki maailma kovimmat maastokuskit. Kilpailukokemus tällä tasolla tapoineen, startteineen ja ensimmäisten kierrosten vauhteineen oli matkan tärkein anti ja se tulee varmasti parantamaan suoritusta tulevissa kisoissa.

Kuva: WCI World Cup Albstadt

Belgian Houffalizzessa kilpailu keskeytyi viimeisellä kierroksella takavaihtajan rikkoutumiseen ja Saksan MTB Bundesligassa Wombachissa tuloksena oli 18 sija. Molemmissa kisoissa Sakarin kilpailuvauhti oli hyvä ja samalla huomattiin että Keski-Euroopassa ajetaan vieläkin kovempaa kuin pohjoismaissa.

Kotimaan kisat

Kotimaassa Viitasaaren C2-katgoriakisan lisäksi Sakari kilpaili menestyksekkäästi Vantaalla ja Valkeakoskalla XCO aluecupien kisoissa. Nämä voitot ovat mielenkiintoisia sillä samoilla Vantaan ja Valkeakosken radoilla ajetaan loppukaudesta Suomen kaksi jäljellä olevaa UCIn C2-kategoriakisaa.

Himoksen MTB SM-Endurosarjan osakilpailussa ilahdutti hyvän yhdeksännen sijan lisäksi myös se että tiiviiseen XCO-kilpailukalenteriin mahtuu edes yksi endurokisa tekniikkatreeniä ja vauhdikaasta maastopyöräilystä nauttimista varten. Tahko MTBn kuudes sija 60km pääsarjassa oli tyydyttävä ottaen huomioon kisaviikolla vaivanneet vatsakivut. Muutoin alkukausi sujuikin ongelmitta.

Loppukauden kisat

Tällä hetkellä Sakarilla on kasassa 59 UCIn rankingpistettä kun tähänastinen ennätys on 70 pistettä. Loppukaudesta kilpailuohjelmassa on vielä kuusi UCIn kategoriakisaa Suomen mestruuskilpailun lisäksi. Kun näistä kisoista Sakari ajaa vielä vähintään 22 lisäpistettä niin silloin kauden tavoite parhaan UCI-sijoituksen parantamisesta, sijoitus 365 vuodelta 2012, toteutuu.

Hyvältä näyttää.

Kisat-sivuilla on lisätietoa alkukauden tuloksista.

Kauden 2015 kisat

Kauden kilpailut on valittu ja treenit ovat täydessä vauhdissa.

Kansainväliset kisat ovat edelleen vahvasti mukana ohjelmassa. Tavoitteena onkin UCI-sijoituksen parantaminen merkittävästi kauden 2012 sijoituksesta 365.

Tarkka ohjelma on Kisat-sivulla.

Kauden 2014 onnistuneet edistysaskeleet

Kauden yhteenveto

Vehkeet ovat pelittäneet. Giant Anthem Advanced 27,5 Team on osoittautunut erinomaiseksi ja sopivaksi pyöräksi sekä Schwalben Thunder Burtit nopeiksi uutuuksiksi Racing Ralphin ja Rocket Ronin joukkoon.

Kausi oli hieman rikkonainen, mutta kaiken kaikkiaan kuluneesta kaudesta jäi hyvä maku suuhun. Koko ajan suunitelmissa oli olla hyvässä kunnossa loppukaudesta ja niin olinkin, mutta huonoa tuuria oli matkassa ja monta loppukauden tärkeää kisaa jäi ajamatta. Nälkä onkin nyt kovempi kuin koskaan. Tänä vuonna tavoitteesta uupumaan jääneet UCI-rankingpisteet kerätään kaudella 2015. Sinne tähtäävä työ on juuri alkanut.

Kilpailuaktiivisuus

Kuluneella kaudella on ollut 23 kovaa kilpailustarttia, joista kahdeksan ulkomailla ja 15 kotimaassa. XCO-kisojen lisäksi mukaan mahtui neljä MTB-endurokisaa.

Kilpailukalenteri oli hyvä. Se oli toteutuskelpoinen ja muodostaa myös tulevan kauden perusrungon.

Kuva: XCOn Suomenmestaruuskilpailu Rovaniemellä, startista kärkeen

Ulkomaan kilpailut

Ulkomaan kilpailut olivat kovatasoisia UCI C1 ja C2 kategoriakisoja. Esimerkiksi Ruotsin XCO mestari ja viime vuoden MM kuutonen Mathias Wengelin oli kolmessa kisassa kanssani lähtöviivalla. Mathiakseen verrattuna vauhtini on parantunut kauden aikana, mutta vielä jää kirittävää tulevillekin kausille.

Nämä ensimmäiset ulkomaan kisat todistavat hyvin että pitkätkin kilpailureissut onnistuvat ja pystyn niissä normaaliin suoritukseen. Lähtöpaikan merkitys on korostunut sillä joukon kärkipäässä lähtijät välttävät alkukierrosten ruuhkissa seisomiset ja ohituspaikkojen odottelut. Näihin parempiin lähtöpaikkoihin tarvitaan kovien taisteluiden takana olevia UCI-pisteitä.

Kotimaan XCO kisat

Hyvin sujuneen alkukauden jatkeeksi sain oman normaalin kilpailuvahtini näkyviin elokussa.

Kauden huipentuma oli Suomessa ajettu Korso XCO, Kansainvälisen Pyöräilyunionin UCIn C2 kategorian XCO kilpailu. Vahvan ajon tuloksana oli kolmas sija, edellä vain Suomen mestari Jukka Vastaranta ja Latvian mestari Matiss Preimanis. Ero Vastarantaan, joka on ajanut kauden aikana samaa vauhtia kuin Ruotsin Mathias Wengelin, kutistui nyt vain 3,6 prosenttiin. Tässä kilpailussa taakse jäi mm. useita SM-kisoissa paremmin menestyneitä ajajia sekä Englannin Sebastian Bachelor, joka oli vielä viikkoa aikaisemmin nopeampi Norjan Hortenissa ajetussa kilpailussa. Oikeastaan olin juuri siinä välissä missä tavoittelinkin olevani, ja olin positiivisesti yllättynyt siitä miten lähellä kärki onkaan silloin kun minulla kulkee.

Kuva: MTB-Enduro Tahkovuori, startti Syvärin rantaan

MTB Enduro

Kauteen mahtui myös neljä hauskaa ja vauhdikasta MTB-endurokilpailua: Jyväskylän Laajavuoressa, Rovaniemen Ounasvaaralla, Salon Meri-Teijossa ja Nilsiän Tahkovuorella.

Myös MTB-enduron tuloksissa näkyy kilpailuvauhdin löytyminen: syyskuun puolessa välissä Tahkolla ero voittajaan Matti Lehikoiseen oli vain seitsemän prosenttia, kun se vielä kesäkuussa Laajavuoressa oli Aki Färmiin 12 prosenttia. Laajavuoren viimeinen pätkä, jonka juoksin, on otettu vertaluajasta pois. Paras endurosijoitus oli toinen Salon G-Form Enduro MTBssä.

Kauden aikana ajettujen ulkomaan XCO-kisojen perusteella voi todeta, että nämä vauhdikkaat ja tekniset endurokisat ovat aivan välttämättömiä treenejä turvallisiin ja menestyksekkäisiin XCO-kisoihin.

Tavataan poluilla

Kulunut kausi oli täynnä hauskaa, vauhdikasta ja monipuolista maastopyöräilyä. Mukaan mahtui kovia kilpailuja, pitkiä treenilenkkejä ja hikisiä lihaskuntotunteja. Pyöräilyä vaihtelevilla XCO-radoilla, MTB-enduropätkillä, poluilla, maantiellä ja BMX-radoilla.

Kuluneesta kaudesta kiitän kaikkia kilpakumppaneitani, ystäviäni ja tuttaviani, kotiväkeäni ja pyöräilyseuraani HyPyä, tukijoitani Giant Bicycles Finmebli, Schwalbe renkaat Velotrade ja Fox huollot Rtech suspension.

Nähdään taas kaudella 2015.

Kuva: Tavataan poluilla

Huippuvauhtia Korso XCOssa

Tällä kertaa tuli täysin suunnitelman mukainen suoritus Korson UCI C2-categorian XCO kisassa. Fiilis oli hyvä PH cupin voiton jälkeen, joka tuli vain kolme päivää aikaisemmin.

Kävin pari kertaa harjoittelemassa itsekseni rataa ennen kisaa ja löysin vaikeisiin paikkoihin todella suoraviivaiset linjat. Vauhti kivikoissa oli siis taattu kunhan pystyi ajamaan tasapainoisesti ja suoraan, mikä ei ole helppoa kun ajaa väsyneenä. Korson uusi pidempi rata sopi minulle vieläkin paremmin kuin aiemmien vuosien lyhyempi ja intensiivisempi rata. Nyt pystyi ajamaan on/off tyylisesti, mikä sopii kunnolleni paremmin kuin tasaisesti kovaa ajaminen.

Valmistautumista muutin toiseen suuntaan kuin Hortenin kisassa ja se tuntui nyt onnistuvan. Muutama onnistunut harkittu riski - normaalia matalampi eturenkaan paine suuntavakauden parantamiseksi ja ilman juomapulloa vain huoltopaikoilla juoden koko kisa - niin tästä kisasta ei jäänyt mitään hampaankoloon.

Kisaan lähdin keskimmäisen rivin keskimmäisenä ja pelkäsin että jään heti pussiin ahtaalla startloopilla. Sain omasta rivistäni kuitenkin parhaan lähdön ja pystyin ajamaan startloopin rennosti. Pääsin noin kymmenentenä polulle ja pienen odottelun jälkeen peesailin muita ensimmäisen kierroksen. Ajoin tasaisia kierroksia ja kivikoissakin tuli vain yksi pieni virhe koko kisassa.

Maalissa olin kolmas, Jukka Vastarannan ja Lativan Matiss Premanissin jälkeen. Saldona enemmän UCI-pisteitä kuin SM-kisoista ja toinen onnistuminen samalle viikolle.

Päijät-Hämeen maastocupin voitto

Koska kisaohjelmaani sopivia Bianchi cupin maastokisoja oli vain vähän niin tuli ajettua vähän extempore Päijät-Hämeen maastocupin kolme kisaa. Kisat olivat hyviä treenejä sekä kunnolle että ajotaidoille. Ennestään tuntemattomilla kivikkopoluilla kun ajaa täysillä kilpaa niin pyöränkäsittely ja etenkin itseluottamus kasvaa roimasti, jos siis pysyy pystyssä...

Voitin selvästi Vääksyn ja Sietikan kisat. Finaalissa Lahden raviradalla olin kolmas noin puoli minuuttia paikallisille maantiehirmuille jääneenä. Saldona cupin voitto ja ensimmäinen kunnon iloa tuottava onnistuminen, ja pokaali, pitkään aikaan.

Horten XCO Norjassa

Ensimmäistä kertaa tänä vuonna olin todella innoissani radankävelyn jälkeen siitä että seuraavana päivänä pääsee ajamaan. Hortenin rata alkoi pitkällä ja jyrkällä nousulla, jonka jälkeen oli helppoa polkua mäen päällä. Radan toinen puolisko alkoi pitkällä, kivikkoisella ja vauhdikkaalla laskulla. Stadion alueella oli penkkamutkia ja droppeja sekä yksi todella tekninen polunpätkä.

Kisassa tein ihan perussuorituksen. Ensimmäiset kierrokset olivat raskaita ja viimeisessä nousussa oli pientä kramppia, muuten ajo sujui hyvin. Olin muuttanut kisan edeltäviä treenejä hieman erilaisiksi aikaisempiin kisoihin verrattunua. Säätö meni kuitenkin väärään suuntaan, ongelmat johtuikin siitä. Maalissa olin 19. Mahdollisuus oli kiriä 17. sijasta, mutta pieni ajovirhe 1 km ennen maalia teki riittävästi ero edelläoleviin.

Voittajia olivat Suomen Jukka Vastaranta, Ruotsin Mathias Wengelin ja Norjan Ola Kjören. Lisää tuloksia kisat-sivulla.

SM XCO Rovaniemellä – UCI pistetili auki

XCOn Suomenmestaruudet ratkottiin Lapissa, Rovaniemen Ounasvaaran hulppeissa maisemissa ja poikkeuksellisen kuumissa olosuhteissa. Satakolemkymmetä metriä korkean Ounasvaaran vaativa reiti sisälsi kilometrin pituisen nousun, kangas- ja juurakkopolkua ja downhillmäen. Teknistä vaativuutta lisäsivät kivikkopolut ja hyppyrit ja dropit. Seitsemän kierroksen kilpailumatka oli 32km, voittajan ajan ollessa tunti ja 47 minuttia.

Startti eturivistä onnistui hyvin ja pääsin helposti porukan kärkeen. Koska edessä oli kaksituntinen koitos ja kunto ei ollut 100% laitoin matkavaudin päälle 200 metrin jälkeen. Putosin nopeasti noin kymmenenneksi ja niillä paikkeilla ajoin tasaisia kierroksia. Lopussa kierrosajat romahtivat mutta siihen meni vain yksi sija. Olin maalissa yhdeksäs.

Vauhti ja kestävyys ei ollut toivomallani tasolla, mutta tavoite kauden ensimmäisistä UCI pisteistä tuli täytettyä. Nyt minun pitäisi päästä lähteä seuraaviin kansainvälisiin kisoihin vauhtini mukaiselta paikalta, välttäen ruuhkat.

Vuoden 2014 Suomenmestarit ovat Jukka Vastaranta, Kyösti Kittilä ja Samuel Pökälä. Lisää kisat-sivulla.

Sramliga Viborg

Lähdin Tanskaan Viborgiin tavoittelemaan sijoitusta kymmenen parhaan joukkoon. Järjestelyt olivat totuttua Sramligan laatua ja ratakin oli hyvä – nousua riittävästi ja vaikka radalla oli vain yksi juuri oli teknisyyttäkin rataan saatu riittävästi. Ahtaassa puurännissä 30-40km lasissa laskeminen ei ole vahvuuksiani mutta täällä sitäkin pääsi harjoittelemaan.

Lähtöpaikka oli parantunut huomattavasti, kun pääsin lähtemään Elite luokan keskeltä. Startti oli kuitenkin ahdas ja ekaa nousua joiduin silti kahdella ensimmäisellä kierroksella taluttamaan. Kolmannella kierroksella pääsin ajamaan itsekseni – ajoin vähän rauhallisemman kierroksen sillä alun ruuhkassa ajaminen oli nostanut sykkeet tappiin, vaikka vauhti oli surkeaa. Neljännen kierroksen sain kulkemaan hyvin, mutta sitten alkoivat suolan puutteessa krampit. Vauhti säilyi kuitenkin kohtuullisena. Ajoin maaliin pettyneenä 18.

Kisan jälkeen tuloksia katsellessa usko kuitenkin omaan tekemiseen palautui. Se Top-10 ei ollutkaan mikään epärealistinen tavoite. Paremmalla startilla/starttipaikalla jopa todennäköinen. Elokuussa sitten taas uusi yritys.

Voittajia olivat Matthias Wengelin, Benjamin Justesen ja Klaus Nielsen. Lisää tuloksia kisat-sivulla.

Viitasaari XCO

Viitasaaren rata oli raskain millä olen kisannut koskaan. Alamäet olivat kuin enskakisoissa ja ylämäet kuin Laajavuoren maratonilla. Ja tasaiset... no niitä ei juuri ollut. Hyvän startin jälkeen asettauduin neljännelle sijalle ja hyvälle iskuetäisyydelle podiumille. No iskua ei sitten tarvinnutkaan tehdä koska kierros ennen maalia kahden kisatoverin tekniset ongelmat nostivat minut ilmaiseksi toiselle sijalle.

Voittajia olivat Toni Tähti, Sakari Lehtinen ja Perttu Pärssinen. Lisää tuloksia kisat-sivulla.

Kauden paras ajo Borlängessä

Radat Borlängessä olivat vielä helpompia kuin Vardessa, mutta toisin kuin vartavasten rakennettu hauska maastopyörärata nämä radat olivat suorastaan tylsiä.

Eliminator XCE meni yllättävän hyvin: aika-ajossa olin yhdeksäs ja eräajossa B-finaalin kolmas. Kokonaisajassa bonussekunnit mukaanluettuna tulos oli kymmenes; eturivistä lauantain XCO-kisaan.

XCO-kisan ajoin muiden suomalaisten kanssa melkein kokonaan samassa porukassa. Voitin vielä loppukirissä erään paikallisenkin sankarin puolella renkaanmitalla. Sijoituksenani oli kahdeksas.

Ajelin vielä sunnuntain XCC:n mutta jaloista ei ollut paljoa jäljellä tähän tunninmittaiseen rykäykseen - keskisyke juuri aerobisen kynnyksen yläpuolella. Putosinkin kokonaiskisassa kahdenneksitoista.

Lauantain XCO-kisa olikin se mihin panostin ja siinä kauden paras ajo lämmittää mieltä vieläkin.

Vårgårdan neliapila

Erinomaisen katsojaystävällinen XCO-rata Ruotsin Vårgårdassa tarjosi poikkeuksellisen hyvät mahdollisuudet seurata kisaa ja myös yleisöä oli paikalla hienosti.

Rata oli laskettelukeskuksen läheisyydessä, nousumetrejä oli riittävästi. Rata oli neliapilan muotoinen ja kilpaililutilanne oli nähtävissä aina 3-7 minuutin välein. Lisäksi erillinen starttikierros laskettelurinteen päälle ja alas ryhmitti kilpailijat hyvin ennen kuin varsinainen maastoreitti alkoi. Kilpailureitti oli nopea sisältäen tutunoloista metsäpolkua juurineen ja kivineen, mukan oli myös ulkoilureitteittejä. Laskettelurinteen alueella oli myös rakennettuja teknisiä esteitä.

Itse kisa sijui vaikeuksitta, aivan maksimitehoja piti tosin vältellä ensimmäisen kierroksen flunssatuntemuksen vuoksi. Tuloksena oli ihan hyvä 18 sija ajalla 1:47:16.

Voittajia olivat Ruotsin mestari ja MM kuutonen Matthias Wengelin, Calle Friberg ja Axel Lidh. Lisää tuloksia kisat-sivulla.

SRAMligan avaus Varde

Varden rata oli vartavasten maastopyörille rakennettu, joten sitä oli hauska ajaa vaikka vaihtoehtoisia linjoja ei juurikaan ollut. Kisaamiseen rata ei ole kuitenkaan kovin hyvä sillä ohituspaikkoja oli todella harvassa. Parhaiten rataa kuvaa se että vaikka koko viikon satoi vettä ajoin harjoitukset ja kisan Schwalben Thunder Burt semislickseillä.

Itse kisa meni kohtuu hyvin alun katastrofistartista huolimatta. Itse muodostin Eliten startin viimeisen rivin, takana oli viiden metrin väli junnulähtöön jonka piti lähteä pari minuuttia eliten jälkeen. No kun pyssy pamahti ja itse olin vielä paikallaan odottelemassa että edellä oleva rivi liikkuu, junnut olivat jo liikkeellä ja ohittelivat eliten häntäpäätä. Jäin startissa junnujen keskelle, mutta kierros kierrokselta paransin sijoitustani ollen lopulta 19.

Voittajia olivat Tanskan Sebastian Fini Carstensen, Louis Bendixen ja Benjamin Justesen. Lisää tuloksia kisat-sivulla.

UCI C1 kategorian kisa Houffalizessa

Ei ole koskaan aikaisemmin pelottanut lähteä ajamaan maastopyörällä, mutta kisaa edeltävän illan sadekuuro teki jyrkkäpiirteisestä kisaradasta todella mielenkiintoisen. Osa jyrkistä laskuista ja mutkista oli kuiviä ja pölyisiä, siksi liukkaita ja osa oli mutaisia. Lisäksi U23 lähtö oli vuorossa viimeisenä, joten rata oli kulunut ja uusia juuria oli ilmestynyt paljon.

Alle 23 vuotiaiden sarjassa oli kaikkiaan 38 osallistujaa. Voittajina maalissa olivat belgialaiset Bart de Vocht, Kevin Panhuzen ja Didier Bats. Itse ajoin täydet viisi kierrosta ja sijoitukseni oli 22. Ajo oli hyvää, vaikka viimeinen kierros oli edellisiä hitaampi. Teknisiä vaikeuksia ei ollut. Lisää tuloksia kisat-sivulla.

Hieno kilpailu Norjassa

Numero 26 selässä, 55 kilpailijaa viivalla, startin jälkeen jo kymmenentenä, tyhjän takarenkaan vaihtoon ensimmäisen kierroksen päätteksi...

Kauden avauskilpailu Norjan Darbussa ajettiin Pohjois-Eikerjärven kuvauksellisissa maisemissa. Rata oli nopea ja nousumetrejä niukasti. Radan tekninen osuus sisälsi kivikkoja, droppeja, penkkamutkia, switchbackkejä ja muita rakennettuja osuuksia. Kilpailu oli järjestetty hyvin ja täsmällisesti. Kilpailussa ajettiin kahdeksan 4,2 km kierrosta.

Nopea takakiekon vaihto, kuusi kierrosta lisää ja maaliin. Sijoitus 35. Kärkikolmikko: Wengelin Mathias SWE, Carstensen Sebastian Fini DEN, Kjøren Ola NOR. Lisää tuloksia Kisat-sivulla.

Seuraavaksi Belgian Houffalizeen.

Kausi alkaa

Ensi sunnuntaina 27.4 on kauden avauskilpailu Norjan Darbussa,lähellä Osloa. Kilpailun tiedot ja online tulosseuranta on päivitetty Kisat-sivulla

Kauden 2014 kisat

Kauden kilpailut on valittu ja treenit ovat täydessä vauhdissa.

Kansainväliset kisat ovat nyt vahvasti mukana ohjelmassa ja niihin tottuminen onkin kauden yksi päätavoitteista. Uusi pohjoismainen XCO Nordic / Scandinavian Cup sisältäen PM kilpailun ovat XCO SM-kisojen lisäksi tärkeitä. Lisäksi tavoitteena on UCI-sijoituksen parantaminen merkittävästi kauden 2012 sijoituksesta 365.

Tarkka ohjelma on Kisat-sivulla.

Kausi 2013

Kuluneena kautena Sakari suoritti asevelvollisuuttaan. Peruskoulutuskauden jälkeen varuskunnassa suhtauduttiin myönteiseti kilpaurheiluun vapaa-aikana ja myös urheilukomennuksia määrättiin. Harjoitusmäärät maalis-kesäkuussa olivat olosuhteisiin nähden kohtuulliset 10-12 tuntia viikossa. Vaikeuksia tuottivat jatkuvat, lähes krooniset, flunssat ja lievät kuumeilut. Näiden, ja myös normaalien palvelustehtävien, vuoksi harjoituksedellytykset ja -tulokset eivät kuitenkaan olleet parhaat mahdolliset.

Kevään kokokohta oli viikon harjoitusloma Malagassa jossa Sakari keskittyi ajotekniikkaan MTB-enduron muodossa.

Alkukesästä Sakari ajoi kaikkiaan 11 kilpailua joista erityisesti voi mainitai Jyväskylän MTB Endurokisan. Siinä Sakari ajoi kahdella erikoiskokeella toiseksi edellään vain Matti Lehikoinen ja yhdellä erikoiskokeella kolmanneksi edellään Matti Lehikoinen ja Sauli Hjerppe. Muissa kilpailuissa, ja erityisesti pitkäkestoisissa XCO- ja XCM-kisiossa, näkyi kestävyyspuolen puutteet.

Heinäkuussa ennen Vaasan XCO kisaa Sakari päätti perua loppukesän kilpailut kokonaan.


Kisat ja tulokset 2013

• MTB Bianchicup Eläintarha 23.4: Voitto (1.)
• Enduro Pivot Cup Salo 28.4.2013: viides (5.)
• XCO Lieto 4.5.2013: viides (5.)
• MTB Bianchicup Petikko 7.5.2013: neljäs (4.)
• XCM Rajamäki 11.5.2013: keskeytys (DNF)
• XCO Salo 9.6.2013: keskeytys, rengas puhki (DNF)
• MTB Bianchicup Leppävaara 11.6.2013: toinen (2.)
• XCM Jyväskylä 15.6.2013: (30.)
• Enduro Trek series Jyväskylä 16.6.2013: yhdeksäs (9.)
• MTB Bianchicup Korso 18.6.2013: neljäs (4.)
• MTB 60km Tahko 29.6.2013: seitsemästoista (17.)

Kauden 2012 tapahtumia


Heinäkuu 2012

Kauden treenit ovat sujuneet suunnitellusti ilman onnettomuukisa tai sairauksia. Sakari treenaa 15-25 tunnin viikkotahtia. Kilpailuaktivisuus on myös suunnitelman mukaista, kaikkiaan 14 kisaa heinäkuun alkuun.

Sakarin tavoitteena 2012 on ottaa samanlainen kehitysaskel eteenpäin kuin vuonna 2011. Nyt kauden puolivälissä näyttää siltä että tämä tavoite on toteumassa.

XCOn SM-pronssia 19-vuotiaana

Heinäkuussa oli vuorossa XCOn Suomenmestaruuskisat Kouvolassa, sijoitus kolmas miesten Elite-luokassa. Ajo meni hyvin, normaali suoritus SM-kisan paineesta huolimatta. SM-pronssi elite-luokassa on sikäli merkittävä että Sakari täytti tänä vuonna vasta 19 vuotta.

XCO Suomi Cupin voitto

Syyskuun alusaa Liedossa ajettiin seitsemäs ja viimeinen kansallisen XCO Suomi Cupin osakilpailu. Tässä osakilpailussa Sakari vahvisti jo aiemmin varmistunutta XCO Suomi Cupin voittoaan ja pokkasi Cup-voittajan pokalin.

Voiton toi Sakarin vahva ajo kaikissa osakilpailuissa: sijoitukset olivat yksi voitto, yksi kakkostila, neljä kolmossijaa ja yksi nelossija.

Kuvassa XCO Suomi Cupin 2012 voittaja HyPyn Sakari Lehtinen ja hopeaa Teemu Uuspiuhari. Kolmanneksi tuli Mikko Sakala ja neljänneksi Henri Ojala.

Dirty Danillä Ellivuoressa hopeaa

Liedon XCO-kisaa edeltävänä päivänä Sakari otti toisen sijan MTB Enduron SM-cup päätöskisassa Ellivuoressa.

Tähän kauden parhaaseen endurosijoitukseen vaikutti merkittävästi oikea rengasvalinta. Mutaisissa olosuhteissa Schwalben Dirty Dan oli oikea valinta ja mahdollisti osaltaan huippuvauhdin. Kahdella erikoiskokeella tuli mm selvät pohja-ajat.

Alkuviikosta oli TV:n Sportmagasinetissa kahdeksan minuutin juttu MTB-Endurosta. Sakari näytti heti jutun alussa HyPyn punapaidassa kurvin ajamisen mallisuorituksen. TV-ohjelma Endurosta on nähtävillä mm Youtubessa: TV Sportmagasinet

Kausi 2012

• XCO Suomenmestaruuskisat: kolmas miesten Elite-luokassa
• Tahko MTBn pääluokka M60km: kolmas, paras suomalainen kuski
• XCO Suomi Cup: kokonaiskilpailun voitto miesten Elite-luokassa
• Maastopyöräilyn Enduron SM-sarja: ensimmäiset podiumsijoitukset, toinen ja viides
• Bianchi Cup: seitsemän kisaa sijoituksilla 1-4 avoimessa luokassa
• UCI Ranking Men Elite: sijoitus 352, 70 pistettä
• MTB-kisojen lukumäärä on tällä hetkellä 26, kalenterissa vielä 3 kisaa.

Fillarikasvo

Sakarin menestys on pantu merkille maastopyöräilypiireissä kuluneenakin kautena. Esimerkiksi Fillari-lehden toimituspäälikkö Markku Liitiä haastatteli Sakaria elokuun lopussa ja seuraavassa Fillari-lehdessä olikin sitten juttu.

Kausi 2011

Kuluneena keväänä ja kesänä Sakari on ottanut leijonan askeeleen eteenpäin maastopyöräilijänä.

Kilpailutulosten perusteella hän on ikäluokkansa kiistaton mestari ja lisäksi viiden parhaan joukossa Suomen XCO:n miesten elite-tasolla.

Kaikkian tähän menessä Sakari on osallistunut 22 kotimaan kilpailuun ja ottanut 18 luokkavoittoa.

Menestyksellään Sakaari on laajentanut tunnustetun nuoren maastopyöräilylupauksen asemaansa paikalliselta tasolta valtakunnalliselle tasolle. Myös Sakarin ajotaito on noteerattu XC-piireissä.


XCO Suomen mestari

XCO:n Suomen mestaruuden Sakari voitti sarjassaan M18.

Sakari on osallistunut viiteen XCO:n Suomi cupin kilpailuun ja voittanut ne kaikki luokassaan ja lisäksi sijoittunut viiden parhaan joukkoon kokonaiskilpailussa.

Itse asiassa Sakarilla on tätä kirjoitettaessa eniten XCO:n Suomicupin pisteitä jos otetaan kaikki kilpailijat huomioon: Sakarilla on 410 pistettä ja elitessä ajavalla Ojalalla 400 pistettä. Jäljellä olevassa kahdessa kilpailussa todennäköisesti vain Ojala voi ohittaa Sakarin pisteissä.

Kuvassa XCOn Suomenmestarit M18: HyPyn Sakari Lehtinen, Picaron Toni Tähti ja Juho Hänninen Tainionkosken Tähti.

Enduron SM-sarjan luokkavoitot

Enduron SM-sarjassa Sakari on ottanut luokkavoiton kaikissa osakilpailuissa. Kononaiskilpailussa hän on 10 parhaan joukossa.

Etelä-Suomen aluemestari

Etelä-Suomen aluemestaruuden Sakari voitti myös.

Muutoinkin Bianchicupssa on tullut menestystä: kahdessa kilpailussa Sakari on ottanut kokonaiskilpailunkin voiton.

©2020 Sakari Lehtinen