Transkriptiot


Tässä on kokoelma tekemiäni transkriptioita. Lisään uusia tälle sivulle aika ajoin, tavoitteenani mm. tyylillisesti mahdollisimman monipuolinen valikoima. Osa transkriptioista on kitaristisia, mutta yleensä ne on tehty lähinnä musiikilliset seikat mielessä. Lisään joskus kitaratranskriptioihin tabulatuurin selventääkseni sitä, miten soolo on nähdäkseni tarkalleen ottaen kitaralla soitettu. Tavoitteenani on äärimmäinen tarkkuus; mielestäni monen soittajan ainutkertaisuus on kiinni pienistä nyansseista. Otan tosin vapauksia rytmien kirjoittamisessa; transkriptioni on tarkoitettu myös soitettaviksi pelkän tapahtumien dokumentoinnin sijaan. Yritän sen vuoksi kirjoittaa rytmit siten kuin soittaja nähdäkseni tarkoitti ne, ottaen lukuun jazzmusiikille ominaiset tavat venyttää rytmejä.
Saadaksesi mahdollisimman paljon irti transkriptioista, hanki ensin äänite jolta transkriptio on tehty. Kuuntele ensin sooloa saadaksesi yleiskäsityksen muodosta ja tunnelmasta; sitten kuuntele yksityiskohtaisemmin rytmejä, ääniä jne. Seuraavaksi keskity fraaseihin jotka miellyttävät sinua erityisesti; opettele ne läpikotaisin, ensin laulamalla ja sitten soittamalla instrumentillasi.Usein se riittääkin; joskus tosin kokonaisen soolon harjoittelu opettaa paljon soolon rakentamisesta, kommunikaatiosta muiden soittajien kanssa yms.
Pidä hauskaa!


Soolot


Clifford Brown: Daahoud

Tämä on klassikkosoolo Clifford Brownin Complete EmArcy Recordings kokoelmalta. Huomaa laajamittainen lähestymissävelten käyttö; itse asiassa lähes koko soolo on analysoitavissa pelkästään sointusävelinä ja lähestymissävelinä. Olen osoittanut osan näistä kohdista nuolilla ja nimeämällä kohdenuotin ko. soinnussa.

Herbie Hancock: Watermelon Man

Mitä tähän voi lisätä? Kaksi chorusta klassikkomateriaalia Hancockin debyyttialbumilta ("Takin' Off"). Huomaa kuinka Hancock vaihtelee soolofraasien ja komppikuvion välillä, pitäen kappaleen liikettä koko ajan yllä. Kitaristina olen imenyt Hancockin lähestymistavasta paljon vaikutetta -itsensä komppaaminen on eräs haastavimpia asioita kitaristille.

John Scofield: Grace Under Pressure

Tämä soolo Scofieldin levyn nimikkokappaleessa on oiva esimerkki Scofieldin sulavista bebop-linjoista.

Jonathan Kreisberg: Have You Met Miss Jones

Reipas soolokitaraversio tutusta standardista Jonathanin "Trioing"-levyltä. Sisältää tabulatuurin!

Jonathan Kreisberg: New For Now

Tämä soolo Kreisbergin "Unearth" -albumilta on hyvä esimerkki hänen tyylistänsä. Se koostuu enimmäkseen etukäteen sanavarastoon hiotuista, selkeistä ideoista, jotka Jonathan soittaa äärimmäisen itsevarmasti. Soolo sisältää monia hänen tavaramerkkifraasejaan kuten viiden nuotin nousevat nelisointuarpeggiot, joita liikutellaan otelaudalla asteikon mukaisesti.

Kenny Burrell: Moten Swing

Kenny Burrellin soolo tähän Count Basie -klassikkoon pitää sisällään hienon tasapainon bluesfrassien ja bebop-linjojen kesken. Sisältää pikaisen analyysin ja tabulatuurin lukutaidottomia varten. Soolo on Burrellin vuoden 1961 "Bluesin' Around" -levyltä.

Ben Monder: Trip

Tässäpä erinomainen esimerkki tämän päivän jazzkitarismista parhaimmillaan. Kyseessä on C-molliblues 7/4 -tahtilajissa. Soolo löytyy Jerome Sabbaghin "North"-levyltä. Olen analysoinut harmonisia värejä viivaston alle. Erittäin hienosti rakennettu soolo joka huipentuu Monderille tyypillisiä dissonoivia sointuotteita vilisevään sointu-chorukseen.

Bob Mintzer: Little Motif

Tämä kappale ja saksofonisoolo ovat Bob Mintzerin levyltä "Hymn". Kappaleen nimi, pieni motiivi, kertoo kaiken sävellyksestä. Soolo on täynnä Mintzerille ominaisia linjoja; kolmisointukuvioita ja erittäin hyvällä maulla valittuja intervalleja sointusävyjen ylle.

Joe Lovano: Sweet Mama

Aikamme mestarin vahva tyylinäyte. Soolo löytyy Ed Thigpenin levyltä "The Element of Swing". Blues-sävytteinen mollikappale siivittää Lovanon tuplatempofraaseihin; muita huomionarvoisia seikkoja ovat nyanssirikas rytmiikka sekä kappaleen AABA-rakennetta kauniisti rikkova fraasien sijoittelu.

McCoy Tyner: One Mint Julep

Tässä kaksi chorusta varhaista McCoy Tyneria Frddie Hubbardin levyltä "Open Sesame". Lähes täydellinen vastakohta ylläolevalle Lovanon soololle -erittäin tarkasti hallittu soolo jonka fraasirakenne ei pyri rikkomaan kappaleen säemuotoa. Tyylikäs bebop-taidonnäyte, josta kuulee selvästi missä McCoy Tynerin musiikilliset juuret ovat. Vasemmalla kädellä Tyner soittaa hyvin tavallisia kolmiäänisiä hajoituksia, joilla hän silti jo tuolloin onnistui saamaan aikaan tyylilleen ominaisen avoimen soundin.

Mike Walker: Quietly Peeping Around Corners

Tämä soolokitarakappale on todella ainutlaatuinen harmonisen sävelkielensä vuoksi; -ilmeisesti täysin improvisoitu kappale, josta saa hieman käsitystä siitä, millä tasolla Mike Walkerin polyfoninen kuulemiskyky on. Todellinen helmi yhdeltä omista esikuvistani; löytyy saksofonisti Julian Argüellesin levyltä "Home Truths". Kappale on teknisestikin melko haastava, joten etsi kaikessa rauhassa itsellesi toimivat sormitukset.

Lenny Breau: What Is This Thing Called Love

Lenny Breaun versio tästä tutusta standardista on malliesimerkki hänen omintakeisesta ja innovatiivisesta tyylistään. Silmiinpistävintä on tapa, jolla Breau säestää melodiaa ja omia soololinjojaan kahden nuotin sointuotteilla. Tästä pitäisi riittää haastetta hetkeksi kenelle tahansa, joka haluaa oppia tätä "pianistista" soittotyyliä. Sisältää TABulatuurin, vaikkakin muutamista sormituksista voidaan väitellä!

Tal Farlow: Taking a Chance on Love

Tässäpä soolo Tal Farlowin vuoden 1957 klassikkoalbumilta. Hyviä beboplinjoja kauttaaltaan, ei aina täsmälleen taustasointujen mukaan. Selkeimmin tämä ilmiö esiintyy ensimmäisissä A-osissa, joissa Farlow menee g-molliin ennen muita. Pianisti seuraa esimerkkiä myöhemmin, mutta basisti pitää kiinni Bb-duurista. Uskon että tällainen tahallinen "ristiin soittaminen" on olennainen osa jazzmusiikin soundia. TABulatuuri heikkolukuisille.

Chris Potter: Early Autumn

Ehdoton suosikkini kaikista Chris Potterin sooloista. Soolo löytyy Jim Fergusonin loistavalta levyltä "Not Just Another Pretty Bass". Hienoa ideoiden kehittelyä svengaavan komppisektion päälle. Erinomaisia nuottivalintoja ja hienoa fraseerausta.