Omakuva

Marjatta Ripsaluoma

Elämää ja kirjoituksia

 

 

Viktor Pelevin: Kauhukypärä. Suom. Arja Pikkupeura. Tammi 2005, 230 s

PELASTAKOON ITSENSÄ KEN VOI

Marjatta Ripsaluoma

Kirjan kannessa on alaston mies ammeessa. Ei, tarkemmin katsoen ei ammeessa, vaan jonkinmoisessa  tynnyrissä, ympärillään labyrintti. Miehellä on kypärä päässä ja kypärässä sarvet. Mutta ammeesta nousee ylös häntä, eli kyseessä on Minotaurus.

No, kaikkihan tuntevat kreetalaisen tarun kuningas Minoksen labyrintista, johon uhrattiin neitsyitä ja nuoria poikia, kreikkalaisia kuitenkin, ei kreetalaisia. Ongelma on siinä, että taru on todella monipolvinen. Siitä on laskujeni mukaan ainakin kymmenen versiota, lopetin laskemisen siinä vaiheessa.

Robert Graves on ne kirjannut erittäin tunnollisesti kirjaansa Greek Myths, oma kirjani on pokkariversio Pelican-sarjasta, julkaisuvuodet 1955 ja 1960. Kirja on klassikko ja käsittääkseni sitä ei vieläkään saa suomeksi. Sitä on kaksi opusta hyvin tiheään painettua pienikokoista tekstiä.

Kirja on aarreaitta moneen muuhunkin vaivaan, vaikka siihen, että kuvittelisi sairastaneensa iät kaiket Elektra-kompleksia ja haluaisi saada tietää, mitä kaikkea Papa Freud varasti kreikkalaisista myyteistä.

Eihän hän oikeastaan lopulta mitään varastanut, kunhan nimesi. Ateenan tai Kreetan sivilisaatioista on niin kauan aikaa, että asioiden merkitykset ovat jo muuttuneet perusteellisesti.

Venäläistä proosaa

ei valitettavasti paljon julkaista suomeksi, nykyään huomattavasti vähemmän kuin paljon parjattuina taistolaisvuosina. Sen vuoksi jokainen uusi teos on hurraa-huudon arvoinen. Kyllä meidän pitää tietää, mitä naapureissa ajatellaan.

Pelevin on syntynyt 1962, joten häntä ei voi asettaa vastuuseen sosialismin kauhuista tai edes suomalaisesta itsesensuurista. Suomeksi häneltä on julkaistu romaanit Hyönteiselämää, Generation P ja Omon Ra, jokainen tutustumisen arvoinen.

Pelevin esittää kirjoissaan kaameata kauhukakaraa, mutta viimeistään tässä romaanissa huomaa, että kyseessä on sivistynyt ihminen. Minotaurus-myytillä nimittäin on niin pitkä historia, että on syytä jälleen uuden sukupolven katsoa myyttiä vähän tarkemmin.

Sen lisäksi Pelevin on elävä absurdikko, ilmiselvää sukua nuorena kuolleelle Daniil Harmsille, muun muassa. Hän ei kumartele kuvia, mutta ainakaan vielä Putinin Venäjän tiukentunut sensuuri ei ole iskenyt tähän kirjailijaan.

Kirjailija kirjoitti teoksensa englanniksi. En tiedä miksi, ellei sitten vain sen vuoksi, että voisi kenties tulla nopeasti tunnetuksi anglo-amerikkalaisissa maissa, koska englanninkielistä kirjallisuutta myydään eniten maailmassa.

Mutta en löydä kirjasta kuitenkaan kaupallisuutta tavoittelevaa viestiä. Kirja ei ole bulkkitavaraa.

Labyrintissa, kauhun sisällä

Tässä on siis uusi tulkinta vanhasta myytistä, joka on saanut alkunsa Graves'n mukaan noin 1400 e.a.a., eli ikää on. Kellään ei siis ole enää yksinoikeutta OIKEAAN tulkintaan, koska sellaista ei enää ole mahdollista löytää. Saati TOTUUTTA hirviöstä, joka oli puoliksi ihminen ja puoliksi eläin.

Eräs teoria on, että labyrintti, jonka keskellä neitsyitä syövä hirviö asui, oli yksinkertaisesti vankila, jonne Kreetan kuningas Minos heitti kreikkalaiset (useimmitten ateenalaiset) vankinsa. Pelevin tuntuu pitäytyvän ainakin osin tähän tulkintaan.

Nimittäin eräänä päivänä ryhmä ihmisiä, jotka nähtävästi eivät tunne toisiaan ennalta, joutuu rakennukseen, jonka ulkopuolella on labyrintti. He pystyvät kommunikoimaan toistensa kanssa eräänlaisen intranetin avulla, siis suljetun internet-järjestelmän sisällä. Intranetissa toimii moderaattori, joka painaa sanaksi xxx, jos joku yrittää sanoa oman nimensä, ammattinsa, ikänsä tai muuta yhtä selvää.

Mutta fyysisesti he eivät kykene toisiaan tapaamaan. He ovat siis eräänlaisissa vankilan selleissä.

Jokaisella on moderaattorin antamat nimet: Organizm(-: , Romeo-yCohiba, Ariadne, Nutscracker, Monstradamus, IsoldE, UGLI 666, Sartrik, Theseus, ainakin. Nimet ovat sekoitus eri asioita, joita itse kukin voi mietiskellä vaikka sanakirja kädessään. Ariadne ja Theseus liittyvät Minotaurus-tarinaan, he olivat kreetalaistarun päähenkilöitä.

Kirjan mittaan henkilöistä kehkeytyy aivan oikeita ihmisiä, sitä voi lukea vaikkapa internetin keskusteluryhmän ihmisten kasana, vaikka tässä tapauksessa ihmiset joutuivat vankilaansa ilman omaa syytään. Internetiin ihmiset taas jäävät koukkuun niin kuin mihin tahansa huumeeseen.

Pää kypärään!

Se on suojassa siellä, kuten Pentti Saarikoski aikoinaan kirjoitti ja jatkoi: jos kävisikin kalpaten sotatiellä/ ja  takaisin jumalille siirtyisi korkein valta,/ niin  he ryömisivät esiin ajan kengän alta/ ja istuisivat kiville ja antaisivat kypärän kiertää. Tämä oli ensimmäinen ajatukseni, kun Pelevin henkilöidensä suulla kertoo kauhukypärästä.

Kauhukypärässä on niin kuin maatuska-nukessa ominaisuuksia toistensa sisällä, loputtomiin.  Henkilöt eivät ole sillä tavalla vankilassa, etteivätkö pääsisi kuljeksimaan labyrintissa, josta he löytävät aina vain merkillisempiä asioita. Mutta "omaan" elämäänsä he eivät kirjan mittaan vielä takaisin pääse.

Siinä taitaa olla kirjan juju: mikä itse asiassa on kunkin ikioma elämä.

Noissa fantasia-tarinoissa Pelevin on omimmillaan. Hän käyttää kirjailijan oikeuttaan kieputtaa ihmisiään ja Asteriskiaan (Asterius=Minotaurus kreikaksi) miten tahtoo, lisää tarinaan kääpiöitä, taisteluita, rakkaustarinan ja niin edelleen.

Pelevin ei ole tietenkään ensimmäinen moderni kirjailija löytämässä vanhoja myyttejä. Mieleen tulee vaikkapa ent. DDR:n, nykyisen Saksan kirjailija Christa Wolf ja hänen loistava uudelleentulkintansa Medeiasta.

Kauhukypärä julkistettiin Frankfurtin kirjamessuilla 20.10.05 samaan aikaan kuin Karen Armstrongin tietokirja Myyttien lyhyt historia ja Margaret Atwoodin Penelopeia. Suomessa sarjaa otti kustantaakseen Tammi, ja sarja jatkuu.

Muita kirjailijoita tulevat olemaan Chinua Achebe, Donna Tartt, A.S. Byatt, Su Tong ja Natsuo Kirino. Sarjan ensimmäiset teokset ilmestyivät samanaikaisesti 32 maassa, joten kysymys on suuresta ja kunnianhimoisesta teossarjasta, jolle on syytä toivottaa onnea.

Toivottavasti Keltainen kirjasto jatkaa edelleen uudesta sarjasta huolimatta!