by Mikko Peltomäki
..äijämeininkiä...

AMBASSADEUR
hyrräkelat
ABUMATIC
umpikelat
ABU
haspelit
RECORD
hyrräkelat
Muut
kelat
Osto, myynti
& vaihto



Kalastus ja kalastusvälineet harrastuksena

Kalastus on Suomen suosituin harrastus ja vanhojen kalastusvälineiden harrastajat oma erityinen joukkonsa. Esittelen näillä sivuilla lähinnä ruotsalaisia keloja, niiden keräilyä ja myös huoltoa ja kunnostusta.

Viehekalastusvälineitä alkoi Suomessa saada laajemmin vasta 1960 -luvulla ja valtaosa tavaroista tuli Ruotsista. Moni on aloittanut harrastuksensa Abumatic -umpikelalla ja siirtynyt sittemmin saman valmistajan haspeleihin ja hyrriin. Monet myös jatkavat harrastusta edelleen samoilla välineillä, sillä nämä nykyisenä muoviaikana lähes umpirautaisiksi luokiteltavat tuotteet ovat useasti periytyneet isältä pojalle. Ne ovat myös arvostettuja keräilykohteita; kalleimmista keloista saa pulittaa satoja, jopa tuhansia euroja.




Harrastuksen alkuun pääsee silti vähälläkin rahalla. Kaikkia autotallinnurkkia ei ole vielä koluttu, vaikka kirpputorit ovatkin näistä tavaroista jo tyhjentyneet. Pelkästään ruotsalaisia keloja on valmistettu useita merkkejä ja satoja malleja, joten löytöjä saattaa edelleen tehdä. Eikä keräily- ja harrastekelan tarvitse olla rahallisesti arvokas. Halvankin umpikelan  kunnostaminen on mukavaa talvi-iltojen puuhaa, ja nämä kelathan on tehty kestämään; niitä on tarkoitus myös käyttää! Pienimuotoinen reissu vanhojen kamppeiden kanssa kauniina kesäpäivänä saattaa olla kauden paras kalastuskokemus. 



Kelaharrastuksen ei tietenkään tarvitse rajoittua ruotsalaisiin keloihin, sillä esimerkiksi japanilaiset Daiwan kelat alkavat olla vanhimmasta päästä keräilytavaraa. Tarkempia, joskin vieraskielisiä tietoja ruotsalaisista keloista saa esim. Daniel Skupienin kirjasta "Vintage Fishing Reels of Sweden" (Schiffer Publishing Ltd 2002), Shimon Shimomuran teoksesta "The Ambassadeur and I" (Simon Shimomura, Schaumburg USA 2000) sekä Ekbrink & Laurellin kirjasta "Svenska sportfiskerullar genom tiderna" (KF-Sigma, Lund Sweden 1992).



Suomessa kelojen valmistus on ollut varsin vähäistä, mutta uistimia on sentään tehty, monasti käsityönä ja pieninä sarjoina. Eikä pidä unohtaa vapoja, kirjoja, mainoksia ja muuta tilpehööriä...Itse olen kiinnostunut kaikesta tähän harrastukseen liittyvästä toiminnasta ja yhteystietoni löytyvät sivuston loppupuolelta osiosta "Osto, myynti ja vaihto." Joutessani myös korjailen keloja ja vastaan mielelläni kaikkiin asiaa koskeviin kysymyksiin!


Hyrräkelat ja niiden huolto

Paljon käytössä ollut Ambassadeur on jo käynniltään jäykkä eikä puolanvapautin pysy alhaalla. Aikomus on kuitenkin käyttää kelaa vielä toiset 40 vuotta, joten tarvitaan perusteellisempi huolto. Hyrräkela on hienomekaaninen laite, jonka huoltamiseksi ei riitä pelkkä ulkopuolen puhdistus ja suihkautus öljyä jonnekin kammen suuntaan. Kela on purettava ja sen rakenne on hyvä tuntea. Ambassadeur -kelojen räjäytyskuvia löytyy mm. täältä ja täältä

Purkaminen aloitetaan kammen puolelta ja siihen tarvitaan vain 10 mm avain ja ruuvimeisseli. Jos kammessa on keskimutterin lukituslevy, avataan se ensin. Päätylevystä avataan sormiruuvit (jotka kiinnittävät koko päätypaketin runkoon) ja kaksi pikkuruuvia, jotka yhdistävät kansilevyn ja joukon mekaanisia osia käsittävän runkolevyn.


Eipä ihme, että käynti on huono - koko kytkinlevy on päässyt pahasti pinttymään. Puolanvapauttimen (oikealla alhaalla) huono toiminta johtuu ylipäätään lähes aina siitä, että vanha rasva on jämähdyttänyt puolanvapauttimen vivut. Jousissa sitä vastoin on vikaa hyvin harvoin. 


Osat laitetaan liuotinkylpyyn ja myllytetään kevyesti pensselillä. Koko kelankin voi huoletta upottaa esim. tärpättiin. Kytkinlevyä ei kannata sen enempää purkaa, mutta jarrupakka hammasrattaineen on hyvä erotella alkutekijöihinsä. Myös puolanakselin messinkiset päätypuslat (C -malleissa ruostumattomat kuulalaakerit) kannattaa irrottaa päätylevyistä. Sitä varten on ensin poistettava lukkorengas.






Jarrupakan oikea järjestys on alla olevan kuvan kaltainen. Kammenpuoleiset prikat ovat usein edellisten avausten jäljiltä epämääräisessä järjestyksessä ja osa saattaa puuttua kokonaan. Pääasia on, että tähtipyörä kiristää jarrun sopivasti, eli prikkoja voi lisäillä (jos löytää sopivan kokoisia). Jarruprikat (2 kpl) sen sijaan ovat hyvin kestäviä ja vaativat huomiota vain harvoin. Puhdistus on kyllä paikallaan. Uudemmissa malleissa on sileä messinkinen hammasratas ilman "naksujarrun" äänen tuottavaa metallisiirua.


Koottaessa asennetaan ensin toinen, eli kampea vastapäätä sijaitseva päätylevy paikoilleen. Jos kelassa on räikkä eikä se tahdo mennä päälle, syynä saattaa olla jousen liiallinen voima - jompaa kumpaa jousta löysentämällä (toisesta päästä esim. ruuvimeisselin avulla) ongelma saattaa korjaantua. Tässä on oltava varovainen, sillä liika löysentäminen tekee räikästä virattoman ja jousta on vaikea jälkikäteen kiristää. Myös teipinpalan laittaminen muovisten räikkävipujen kohdalle päädyn ulkokehän sisäpinnalle voi auttaa.Siimanohjainta liikuttaviin hammaspyöriin laitetaan rasvaa ja puolanakselin puslaan esim. ompelukoneöljyä.


Seuraavaksi laitetaan puola takaisin paikoilleen (rasvataan ensin puolan hammasratas) ja tarkistetaan, ovatko keskipakojarrun pienet "putkenpalaset" tallella. Mitä vähemmän /pienempiä putkipainoja, sitä vähäisempi jarruvaikutus ja pitemmät heitot. Alkuperäisessä varaosaputkilossa pitäisi olla kooltaan kolmenlaisia painoja vaihdettaviksi. Tässä vaiheessa tekee mieli pyöräyttää puolaa, jolloin seuraava vaihe on noiden painojen etsiminen suurennuslasin kanssa nurkista...


Puolanvapauttajavipujen ja runkolevyn väliin laitetaan CRC -tyyppistä voiteluainetta ja jousien toiminta tarkastetaan. Jarrupakan akselilla olevan messinkisen pikkuprikan hukkumista on niinikään varottava.


Jarrupakan iso hammaspyörä ja puolanakselin pieni hammaspyörä (pinion) on syytä rasvata ennen asennusta vaikka tikun nokassa rasvapurkissa pyöräyttäen. Suihkepullorasvan käyttö tahraa helposti jarruprikkojen pinnat ja aiheuttaa myös keskipakojarrulle haittaa. Kammen akselin reikään ja kammenpuoleisen päädyn (puolanakselin) keskipuslaan laitetaan hiukan ompelukoneöljyä. Kammen taaksepäin pyörimisen estävä salpa (kuvassa) on myös muistettava painaa paikoilleen.


Kansilevyn asennus on joskus työlästä; se ei tunnu menevän paikoilleen. Puolanvapauttimen salpaa on kevyesti painettava ja sitten vain varovasti nytkyteltävä. Myös siipipyörä jumittaa toisinaan kammenakselin olakkeen kohdalla. Nopea napautus pyörään tai ohuen avaimen käyttö vastaanpidossa avittavat asiaa.


Lopuksi laitetaan vielä siimanohjaimen matoruuviin hiukan öljyä. Myös siimanohjaimen yläpuolinen uratanko on voideltava. Öljyn on oltava hyvin juoksevaa, sillä paksu tavara lyhentää heittopituuksia. Puolaa säädettäessä käännetään ensin kammenpuoleinen napakuppi kiinni ja löysätään toisen päädyn kuppi auki. Varsinainen säätö tapahtuu jälkimmäisestä siten, että asteikkolevyn nollakohta asetetaan niin, että tuossa kohdassa puolan liike alkaa juuri ja juuri hidastua. Lopullinen viritys tehdään vasta kalastettaessa, tuntuman mukaan. Vielä kun kammen nupit öljytään ja koko kela pyyhitään, voi kelakaupassa käynnin siirtää tuon alussa mainitut 40 vuotta eteenpäin.



Ambassadeur 5000




Klassiset Ambassadeur -mallit

Record-sarja   1500 /C   1750 /A   2000   2050   2500   2600   2650   2000C   2500C   4000 /D  
4500 /C   5000 /A/B   5000C   5000D   5500 /C/D    6000 /C    6500 /C   7000  


Keloja ei tässä ole kuvattu esittelyajankohdan mukaan, vaan tyyppinumeron mukaisessa järjestyksessä alkaen pienimmistä malleista. Varhaisin Record Ambassadeur -mallisto on kuitenkin, vanhukselle sopivan arvon mukaan,  esitelty ensimmäisenä. "Klassisella" tarkoitetaan tässä ennen 1980 -lukua esiteltyä mallistoa. Myöhemminkin on toki tehty hienoja keloja ja määrittelyrajat tulevat tässä suhteessa varmasti muuttumaan. Hienokuntoisten kelojen löytämistä rajoittaa se, että nämä aikanaan varsin kalliit ja monesti perinnöksikin jätetyt kelat ovat monien sukupolvien käsissä kolhiintuneet. Koottuja tunniste - ym. tietoja eri malleista löytyy mm. täältä.


Sarjanumerointi ja valmistusvuosi

Ambassadeur -kelojen numerointi on lähestulkoon salatiedettä, sillä mitään yhtenäistä järjestelmää ei tehtaalla ole käytetty. Joitakin yleisiä periaatteita näistä kelan jalustaan kaiverretuista numerosarjoista voi kuitenkin esittää:

XXXX  
Nelinumeroinen sarja: vain 5000 De Luxe ja 5000 C De Luxe 1960 –luvun alusta 1970 –luvulle. Sileä jalusta.

XXXXX
Viisinumeroinen sarja: joissakin 1950 –luvun keskivaiheen Record Ambassadeur –keloissa ja varhaisimmissa Ambassadeur 5000 –malleissa. Myös 1960 – ja 1970 –lukujen vaihteen keloissa, varsinkin 5000 C:ssä. Sileä jalusta.

1XXXXX - 9XXXXX
Kuusinumeroinen sarja 1950 –luvun lopulta 1960 –luvulle, numerot 1xxxxxx - 9xxxxxx. Varhaisissa urapäätyisissä 5000- ja 6000 –malleissa. Sileä jalusta.

XX00XX
Kuusinumeroinen sarja 1960 – luvun lopulta 1970 –luvun alkuun. Kaksi keskimmäistä numeroa osoittavat valmistusvuoden, esim. xx08xx = vuosi 1968. Sileä jalusta.

00XXXX - XX00XX
Kuusinumeroinen sarja 1970 –luvulla, kaksi ensimmäistä tai kaksi keskimmäistä numeroa osoittavat valmistusvuoden, esim. 71xxxx tai xx71xx = vuosi 1971. Rasteroitu jalusta.

00XXXX
Kuusinumeroinen sarja 1980 –luvulla, sama kuin ed. mutta vuoden osoittimena pääasiassa kaksi ensimmäistä numeroa.

XX-XX-XX
Myöhäinen 1980 –luku ja 1990 –luvun alku: kolme paria numeroita erotettuna viivalla. Viimeinen numero ainakin joissakin tapauksissa valmistevuosi. 

XXXXX0
Myöhäinen 1990 –luku: kuusinumeroinen sarja, jossa yleensä viimeinen luku osoittaa valmistusvuoden, esim. 060006 tai 040006 = vuosi 1996. 

 

Rungon värisävyt

Samaan tapaan kuin numeroinnissa, myös Ambassadeur -kelojen värissä on vaihtelua. Sähkökemiallinen anodisointi tuottaa pinnan alumiinioksidiin sävyjä, joita ei varsinkaan aiemmin pystytty aivan tarkasti kontrolloimaan. Tyypillisimmin tämä näkyy punarunkoisten hyrrien värivaihteluna hyvinkin tumman punaisesta vaalean kuultavaan. 

Ambassadeur -hyrrien kuuluisaan punaväriin on erikoinen syy: riskejä kaihtamaton ja jotakin aivan ainutlaatuista tuottamaan pyrkinyt tehdas valitsi värin, joka Tukholman messuilla yleisölle esitellyistä värivaihtoehdoista sai kaikkein vähiten ääniä!




Record Ambassadeur 5000  1952-1958

Ensimmäisessä Record -mallissa (1952-53) kelan puola ja siipipyörä olivat väriltään harmaat ja kelan päätyyn oli kaiverrettu merkintä "MOD. SG". Punainen siipipyörä (samoin kuin jalustan numerointi) tuli käyttöön v. 1955. Sarjanumerot alkoivat luultavasti luvusta 50000 tai noilta paikkeilta. Kelaa tunnetaan joitakin kappaleita myös mustana ja vihreänä. Aitonahkaisessa säilytyslaukussa ei ollut lainkaan tekstiä ja sen solki oli hopeanvärinen.

Ambassadeur 5000


Record Ambassadeur 6000  1954-1957

Kela oli rungoltaan leveämpi versio 5000 -mallista ja ohutrunkoisen puolan myötä se omasi 65 % suuremman siimatilavuuden. Kampi oli yksikahvaista vastapainomallia. Näitä keloja ei numeroitu.

 




Ambassadeur 1500 /C     1978-1979

Ambassadeur -malliston pienin kela oli tuotannossa vain parin vuoden ajan. Punaista 1500 -hyrrää näkee vain hyvin harvoin. Kuvassa vain Amerikassa myyty, kuulalaakeroitu C -malli.
 




ABU 1750 /A    1964-1978

Tätä Ambassadeur 2000 -sarjasta kehitettyä kapeampi-
puolaista säästöversiota valmistettiin ilman A -merkintää vuosina 1964-1966. Sen korvannut A -malli  poikkesi perusmallista vain parissa teknisessä yksityiskohdassa. 





Ambassadeur 2000 -sarja    1962-1970

Record -kelasta kehitetyn 2000 -sarjan suurin uudistus oli 2600 -mallin puolanvapautusnuppi, joka aiemmasta poiketen sijaitsi kammenakselin päässä. Ainoastaan 2000 -mallia myytiin Skandinaviassa, muut (2050, 2500, 2600 ja 2650) olivat kaupan vain Amerikan mantereella. Ambassadeur 2500 oli tuotannossa ainoastaan vuonna 1962.

Ambassadeur 5000

Ambassadeur 2050      
Ambassadeur 5000

Ambassadeur 2600      
Ambassadeur 5000

Ambassadeur 2650      



Ambassadeur 2500 C     1976-1982

Varhaisimmat 2500 C -mallit olivat hopeanvärisiä ja niitä sai paitsi tavallisella vastapainokammella, myös lyhyellä kaksoiskammella varustettuina. Myöhemmin tästä suositusta kelasta tehtiin väriltään eri sävyisiä uusinta- painoksia. 




ABU 3000      1964-1973

Kelaa valmistettiin sekä Garcia- että Abu -merkillä. Kampi ja tähtipyörä oli joko musta tai ruskea. Amerikan markkinoilla myytyä Garcia -mallia on sekä kullan- että hopeanvärisellä päätykilvellä. Kelan päätylevyt olivat muovia ja sellaisina alttiita ruuvien liialliselle kiristämiselle ja auringonvalon aiheuttamalle virttymiselle. Uutuutena tässä mallissa oli muovinen puolanakselin täytekuori.

Ambassadeur 5000Ambassadeur 5000Ambassadeur 5000


Ambassadeur 4000      1971-1977

Ambassadeur 4000 oli väritystä lukuunottamatta identtinen 3000 -mallin kanssa. Tällekin kelalle on tyypillistä päätylevyjen virttyminen ajan myötä. Myös rungon sisäpuolinen kovamuoviosa ja itse puolakin ovat alttiita murtumille. Kelaa valmistettiin sekä mustalla että punaisella kammella ja krominvärisellä tai punaisella tähtipyörällä.

Ambassadeur 5000


Ambassadeur 4500 C      1978-1979

Ambassadeur 4500 C oli kapeampipuolainen versio 5500 ja 5500 C -sarjasta. Tätä mallia valmistettiin sekä vanhalla vastapainokammella että uudemmalla "power handle" -tuplakammella. Kelan mukana tuli musta keinonahka-
laukku,  kuten kaikissa C -malleissa yleensäkin.

Ambassadeur 5000Ambassadeur 5000


Ambassadeur 5000 /A /B      1957-1977

Varhaisimmat 5000 -sarjan kelat olivat ns. neliruuvisia (kammen vastainen päätylevy on kiinnitetty neljällä ruuvilla). Myöhemmin (vuonna 1968) yksi niistä korvattiin kiinteällä tapilla jolloin alettiin puhua kolmiruuvisesta mallista. Musta neliruuvinen malli on harvinainen.

Ambassadeur 5000Ambassadeur 5000Ambassadeur 5000

B -mallin tunnuksena pidetään yleensä vastapainollista kampea ja räikkää. Päätylevyt ovat aikaisemmista uritetuista poiketen sileät, ns. harjamalliset. Puolan napakuppi on rasteroitua tyyppiä samoin kuin jalustakin. Joissakin keloissa B -merkintä löytyy myös päätykaiverruksesta.
Ambassadeur 5000Ambassadeur 5000

Ambassadeur 5000 C             1967-1977

Uutuutena tässä mallissa oli puolan kuulalaakerointi - aikaisemmissa Ambassadeur -keloissahan oli messinkiset puolapuslat. Varhaisimmissa C -malleissa oli neljä päätyruuvia ja kaksinuppinen kampi.
Ambassadeur 5000
Ambassadeur 5000Ambassadeur 5000

Samoin kuin 5000 -sarjan punaisessa hyrrässä, myös mustassa C -mallissa toinen päätyyppi oli sileäpäätyinen vastapainokammella varustettu malli. Räikkää tässä hyrrässä ei sen sijaan ollut. Ambassadeur 5000
Ambassadeur 5000


Ambassadeur 5000 D            1974-1977

Tässä kelassa oli ensi kertaa ns. suoraveto - puola vapautuu heti, kun kampea ei käännetä tai pidetä vastaan. Vihreää väriä on montaa sävyä ja kullanruskea malli on harvinainen. Kelaa valmistettiin sekä räikällä että ilman. Identtistä 4000 D -mallia myytiin ainoastaan Amerikan markkinoilla ja sen väri oli kuparinruskea. 

Ambassadeur 5000
Ambassadeur 5000


Ambassadeur 5500       1977-1980

Ruskeaa 5500 -kelaa myytiin pääasiassa Amerikan markkinoilla. Kelassa oli vanhempien mallien tapaan messinkiset puolapuslat ja sitä oli saatavissa myös punaisena ja  kullanvärisenä.





Ambassadeur 5500 C      1974-1980

Ambassadeurien 1:3.6 -välityssuhde kasvoi tässä "High-Speed" -kelassa lukemiin 1:4.7. Varhaisemmat kelat olivat hopeanharmaita eri sävyissä, mustaksi väritys muuttui vuonna 1980.


Ambassadeur 5000


Ambassadeur 5600 C      1977-1983

Ambassadeur 4600C, 5600C ja 6600C -malleissa oli ensi kertaa punainen "Fast Cast " -kytkin, joka mahdollisti puolan vapautuksen ilman päätylevyn perinteistä pikkusalpaa. Vanhimmissa malleissa tyyppimerkintä oli kaiverrettu puolan päätyyn, myöhemmin käyttöön tulivat tarramerkit.

Ambassadeur 5000


Ambassadeur 6000         1958-1977

Varhaisimmassa 6000 -mallissa oli harmaa puola ja vastapainokampi helmiäisnupilla ja sen jalusta oli numeroimaton. Kampi muuttui mustanuppiseksi vuonna 1966 ja vuotta myöhemmin kelaan lisättiin myös räikkä. Samalla pääty muuttui kolmiruuviseksi. Myös 6000 -sarjaa alettiin vuonna 1970 tehdä sileäpäätyisenä. Neliruuvinen musta kela on harvinainen.  

Ambassadeur 5000


Ambassadeur 5000


Ambassadeur 6000 C        1969-1978

Mustassa 6000 C -mallissa oli muiden C -mallien tapaan luonnollisesti kuulalaakerit ja räikkä. Tätäkin kelaa tehtiin sekä  uritetuilla että sileillä päädyillä.

Ambassadeur 5000


Ambassadeur 6500 C      1974-1980

Tässä kelassa oli High Speed -välitys sekä räikkä. Ison-Britannian markkinoille tehtiin myös erityistä 6500 CT -mallia, josta siimanohjain oli riisuttu pois. Sittemmin kelasta on tehty sekä Special- että Rocket -versiota.

Ambassadeur 5000


Ambassadeur 7000          1972-     

Muita Ambassadeur -hyrriä raskaampi 7000 - malli tuli tuotantoon vuonna 1972 ja on erilaisina muunnoksina säilynyt mallistossa aina näihin päiviin asti. Varhaisimmassa mallissa oli pieninuppinen kampi.
 





ABU-MATIC




Umpikelan huolto

Vanhasta Abumaticista (170) kuuluu jo siinä määrin kitinää ja kitkutusta, että sisuskalut on syytä tarkistaa. Tällekin kelalle on suunniteltu vielä käyttöä pitkäksi aikaa, joten huollosta tehdään tavallista perusteellisempi. Vanhoista Abumaticeista löytyy valitettavan vähän räjäytyskuvia - joitakin on täällä. Asiaa auttaa, jos alkuperäinen huoltovihkonen on tallella. 

Työ aloitetaan kannen avauksella ja jarrupainikkeen irrotuksella. Näin saadaan yleiskuva tilanteesta ja voidaan tehdä alustava diagnoosi. Mitään huolestuttavaa ei paljastu, mutta hammaspyörissä oleva rasva vaikuttaa vähintäänkin vanhalta.


Kuuppa aukeaa helposti kiertämällä ja niklattu siimankerääjäkupu irtoaa vastapäivään kiertäen, kammesta vastaan pitäen. Myös puola irtoaa jalustastaan sentin verran vastapäivään kiertämällä. Mitään työkaluja ei tässä tarvita.

Jotta koneisto on mukavampi purkaa, kelalle tehdään alustava pesu tärpätillä. On varottava rungon ulkopuolen kastumista, sillä öljynsekainen tärpätti tekee vanhempien mallien röpeliäiseen pintaan tahroja, joita saa sitten harjata pois työllä ja tuskalla.


Ensimmäiseksi on irrotettava kaksi pientä lukkorengasta, jotka kiinnittävät muovisen epäkeskon puolainjalustan tankoihin. Pienet renkaat lentävät irrotessaan kevyesti ja kauas, joten tässä on oltava tarkkana.


Nyt puolan jalusta irtoaa helposti käsin vetämällä. Muut osat jäävät vielä paikoilleen, eikä niitä kannata yrittää väkisin irrottaa.


Puolanakselin messinkinen runkoputki on lukittu paikalleen reunastaan taitetulla peltilevyllä. Taite suoristetaan ruuvimeisselillä ja runkoputki kierretään auki lenkkiavaimella (vastapäivään).


Nyt koko puolauskoneisto saadaan irti rungosta. Pitkään käyttämättä olleen kelan teräksinen puolanakseli saattaa olla jumittunut messinkiseen runkoputkeensa, jolloin tarvitaan liuotinta. Pieni napautus sopivalla tuurnalla  siimankerääjän puoleiseen päähän auttaa. Kokoamisvaiheessa puolanakseli (kuvassa keskellä) öljytään ompelukoneöljyllä. Paketti näyttää kokonaisuudessaan tältä:


Kammenakseli jarrupakkoineen avataan kammen puolelta osa kerrallaan alkaen keskiön pienestä säätöruuvista (joka usein on hävinnyt). Runkoon jää jäljelle ainoastaan takasalpa mekanismeineen. Huolellinen huoltaja purkaa ja puhdistaa toki nekin.


Kaikki irto-osat laitetaan vielä liuotinkylpyyn, kuivataan ja hinkataan puhtaiksi.



Kammen akseli öljytään (esim. ompelukoneöljyllä) kokoamisvaiheessa kammen puolelta. Vastaavasti hammaspyörät ja puolauskoneisto voidellaan rasvalla vastakkaiselta puolelta. Voiteluaineita käytetään kohtuudella, jotta jarrupinnat eivät tahraannu. Jos kelasta kuuluu kelattaessa "kroninaa", se on merkki kuluneista hammaspyöristä, eikä tämä vika korjaannu voitelulla. Hammaspyörät on tuolloin vaihdettava. Näkyvä merkki kuluneisuudesta on ison hammaspyörän hampaiden kuluminen aaltomaisen teräväharjaisiksi (sivusta katsoen). Yleensä hammasrattaat kuluvat samaa tahtiin, pareittain, jolloin sekä iso että pieni ratas (pinion) on vaihdettava samalla kertaa.

Kammenakseli - jarrupakan oikea järjestys:


Myös siimanohjainkupu puhdistetaan ja tarkistetaan, että mekanismi toimii moiteettomasti. Siimankerääjänastat ja niiden muoviset aluslevyt voidellaan kevyesti siltä osaltaan, kun ne koskettavat runkoa. 


Kela kootaan käänteisessä järjestyksessä ja pestään puhtaaksi öljyroiskeista. Kammen nuppi öljytään ja jarrun säätö tarkistetaan. Sitten onkin käsissä kela, jonka jäljellä oleva käyttöikä mitataan vielä vuosikymmenissä.



Ambassadeur 5000





Abumatic -mallit


Kelat on tässäkin esitelty tyyppinumerojärjestyksessä. Kuvaus alkaa siis vuonna 1961 tuotantoon tulleesta mallista 20, vaikka ensimmäinen Abumatic (malli 60) esiteltiin jo vuonna 1957. Sen syncro -jarru tuli nopeasti tunnetuksi ja yksinkertainen, mutta luja rakenne teki Abumaticista viikonloppukalastajan kestosuosikin. Ensimmäistä Abumatic -umpikelaa myytiin runsaan vuoden aikana yli 200 000 kappaletta! Keloja ei koskaan sarjanumeroitu, vaan mahdolliset koodit painettiin ainoastaan pakkauksiin. Anodisoitu kupu oli ruostumatonta terästä ja runko pinnoitettua alumiinia. 


Abumatic 20                 1961-1967

Kela tehtiin Abumaticin halpamalliksi. Kupuja on sekä kullan- että hopeaanvivahtavassa sävyssä. Varhaisimmissa keloissa sekä jarrunappi että  säätöpyörä  olivat  väriltään harmaat,  myöhemmin  ne muutettiin mustiksi.


Abumatic 32, 62, 72 ja 82      1960-1961

Nämä "vasenkätiset" kelat kehitettiin vavan alapuolelle sijoitettaviksi. Niiden hammasrattaat mahdollistivat kelauksen "väärään suuntaan", vaikka ne muutoin olivat identtisiä emomalliensa kanssa.




Abumatic 30                 1957-1960

Tämä kela oli tarkoitettu 60 -mallin halpaversioksi. Vanhempien mallien kupu maalattiin sinivihreäksi, myöhemmin se anodisoitiin tumman vihreäksi. Kelasta kehitetty 30 A -malli oli kuvultaan vielä tummempi.


Abumatic 30 A              1961-1965

Abumatic 35                 1960-1962

Tässä Abumaticissa oli ensi kertaa ns. suoraveto.


Abumatic 40               1960-1962

Abumatic 60:n halpaversioksi kehitetty 40 -malli oli myynnissä vain Amerikan markkinoilla. Se oli väritystä lukuun ottamatta identtinen esikuvansa kanssa.




Abumatic 60                1957-1962

Tästä kaikki alkoi ja tämän kelan myötä Abumaticin Syncro -jarru tuli kuuluisaksi. Kaikkein varhaisimmissa malleissa kammen runko oli punainen, myöhemmin se muuttui mustaksi. Kelan mukana myytiin varsinkin Amerikan markkinoilla myös ruskeaa nahkalaukkua.

Ambassadeur 5000

Abumatic 70                 1959-1964

Uutuutena tässä kelassa oli ristiinpuolaus ja  uudenmallinen, huoltoa varten helposti nostettavissa oleva jarrupainike, Sensi-Trigger. Varhaisimman mallin runko oli ruskea, kupu kullanvärinen ja jarrupainike valkoinen. Myöhemmin runko ja jarrupainike muuttui mustaksi, kupu punaiseksi.

 


Abumatic 75                 1961-1965

Tässä kelassa oli 70 -mallista poiketen suoraveto ja tuplakampi nailonisella siipipyörällä.


Abumatic 80                 1959-1969

Abumatic 80 -sarja kehitettiin 70 -sarjan siimatilavuudeltaan suuremmaksi kehitysversioksi. Vanhimmassa mallissa oli helmiäisnuppinen kampi, myöhemmin nuppi oli muovia ja väriltään valkoinen, sittemmin musta. Vuonna 1966 kelasta tehtiin myös mustarunkoinen ja punakupuinen malli. 


Abumatic 110               1968-1977

Abumatic 120:n ohella suomalaisille ehkä kaikkein tunnetuin kela, jonka moni muistaa lapsuudestaan. Vanhimmassa mallissa oli harmaa jarrupyörä ja jarrupainike, myöhemmin ne muuttuivat mustiksi ja vuonna 1972 jarrupainiketta pidennettiin. Samalla runko muuttui karheapintaisesta sileäksi ja kuuppa vekittömäksi.


Abumatic 120               1967-1980

Vanhoista Abumaticeista ehkä tunnetuin ja yleisin malli. Kela kehitettiin 20 -mallista lisäämällä siihen ruuvisäätöinen jarru ja  kaksinastainen siimankerääjä. Tällä kelalla monet ovat aloittaneet harrastuksensa! 


Abumatic 130               1963

Tässä Amerikan markkinoilla myydyssä mallissa oli kullankeltainen kupu ja samanlainen jarrupyörä kuin 135 -mallissa.



Abumatic 135                1964-1965

xxx.

Abumatic 136                1965

Muista Abumaticeista poiketen 136 -mallin kupu oli mustaa muovia ja runko kullanväristä metallia. Kelaa myytiin ainoastaan Amerikan markkinoilla ja vain Garcia -merkillä.

Abumatic 140 ja 141     1963-1965

Tämä kela kehitettiin korvaamaan vanha 40 -malli. Siinä oli kaksi siimankeräinnastaa ja sitä myytiin vain Amerikan markkinoilla. Abumatic 141 oli mallin vasenkätinen versio.


Abumatic 145               1966-1976

Vuonna 1966  vanhasta Abumatic 75 -mallista kehitettiin uusi versio, jossa oli kaksinastainen siimankerääjä. Jarrun muovinen siipipyörä on altis kolhuille ja rikkoutumiselle.


Abumatic 150                1967-1980

Abumatic 120 ja 110 -kelojen ohella suomalaisille kaikkein tutuin malli. Tekniikaltaan tämä kela vastasi 170 -mallia, mutta sen jarrua säädettiin 120 -kelan tapaan meisselillä tai kolikolla. 


Abumatic 155               1970 -luvun alku

Kelaa myytiin vain Amerikassa ja se oli tekniikaltaan yhteneväinen 150 -mallin kanssa. Vain hahlokantainen jarrun säätöruuvi oli korvattu metallisella pyörällä. Kupu oli kullankeltainen.


Abumatic 160               1963-1976

Vanhasta 60 -mallista kehitetyssä 160 -kelassa oli uutuutena  kaksinastainen siimankerääjä. Varhaisimmassa mallissa oli pyöreä kammennuppi ja vuonna 1971 kelan kupu muuttui muiden mallien tapaan vekkimallista suoraseinäiseksi. Tätäkin kelaa myytiin Amerikan markkinoilla ruskeassa nahkalaukussa.


Abumatic 170               1965-1982

Suosittu kela Abumatic- mallisarjan kaliimmasta päästä. Kela oli kehitetty 70 -mallista ja siinä oli kaksinastainen siimankerääjä.


Abumatic 220               1971-1978

Monelle tuttu lapsuuden ensimmäisenä kelana. Todellinen talousmalli.


Abumatic 270               1974-1980

Vanhan 170
-mallin pohjalta kehitetty kela, johon lisättiin kuulalaakeri kammen /jarrun akselille.


Abumatic 280               1970-1971

Tässä kelassa vanhan 80 -mallin Syncro -jarru korvattiin suoravetoisella Auto-Syncrolla, jossa  kammen vapauttaminen sai kuulalaakeroidun jarrun toimimaan.


Abumatic 290                1972-1982

Malliston lippulaiva, joka korvasi vain pari vuotta tuotannossa olleen 280 -mallin. Siimankeräintä parannettiin ja kampea tehtiin sekä mustavartisena että krominvärisenä. Muutoin kela oli yhteneväinen edeltäjänsä kanssa. 


Abumatic 330                1977-1982

Tässä mallissa säädettävä Syncro -jarru korvattiin tehdas- säätöisellä ja kelan kylkeen lisättiin erillinen punainen jarrunappi. Kelaa valmistettiin myös punakupuisena.


Abumatic 350                1977-1982

Hieman kookkaampi versio 330 -mallista.



ABU ja Record -haspelit





Alkuaikoina ABU teki Record -avokelojen osalta yhteistyötä sveitsiläisten ja italialaisten valmistajien kanssa. Vuonna 1965 esiteltyä Cardinal -mallistoa myytiin myös amerikkalaisen Zebco -tehtaan nimissä. Lujan rakenteensa vuoksi ABU -haspelista tuli alun alkaenkin suosittu ja ensimmäinen malli, vuonna 1955 esitelty ABU 444 (mukaanlukien 444A) säilyi tuotannossa peräti 24 vuotta! Tämä malli erikoispuolalla varustettuna tuli kuuluisaksi myös pituusheittokilpailuissa - Rune Fredriksson heitti tällä kelalla tuloksen 140 m ja 15 cm Kielissä vuonna 1957.

Samoin kuin Abumatic -keloissa, myös ensimmäisissä ABUn haspeleissa mahdollinen sarjanumero merkittiin ainoastaan pakkauksiin. Cardinal -keloissa sarjanumero sen sijaan oli stanssattu myös kelan jalustaan. 



Ambassadeur 5000





Haspelin huolto

Uskollinen työjuhta (Cardinal 66) on jo hiukan kankea eikä sanka palaudu kunnolla. Tunteja on tietysti jo takana, mutta vanhuuseläkkeelle tätä vehjettä ei vielä lasketa. Ilmeinen syy jäykkään käyntiin on vanhentunut rasva. Vaikka haspelit ovat yksinkertaisia ja lujia laitteita, nekin tarvitsevat huoltoa. Räjäytyskuvia löytyy esimerkiksi täältä.


Kun kela on alustavasti pesty tärpätillä, aloitetaan purkaminen irrottamalla puola keskinapista painamalla. Myös kampi irrotetaan (kiertämällä kelaussuuntaa vastaan). Kansi avataan ja jatketaanirrottamalla keskiakselin päässä oleva lukkoprikka. Kun prikka on irti, puolan pitkä ja ohut keskiakseli lähtee pois vetämällä.


Puolan alla on sanganlukituksen koneisto ja puolanakselin pää, joka on kiristetty lukkorenkaan suojaamalla mutterilla. Lukkorengas suoristetaan ja mutteri kierretään auki.


Sanganlukituksen metallilevy irrotetaan pihdeillä vetämällä. Mukana tulevat jouset ja muovinen lukituskehikko.



Puolanakselin pään ja rungon välillä on metallilevy, joka on kiinnitetty kolmella pikkuruuvilla. Ne avataan ja nyt pääakseli "korkkiruuveineen", metalliholkkeineen ja laakereineen voidaan vetää irti rungosta.



Kammen akseli hammaspyörineen ja ristiinpuolausvarsineen irtoaa nyt vetämällä. Jäljelle jää vielä jarrupakka ja räikkäkoneisto takasalpoineen. Jarrun muovinen säädinpyörä irrotetaan kiertämällä sen keskiruuvi irti (myötäpäivään) ja vetämällä säätöpyörä pois paikaltaan.


Jarrupakkaa purettaessa säädetään jarru ensin mahdollisimman löysälle, jotta osille tulee liikkumavaraa. Sitten jarruvipua kiristävä L-mallinen kulmarauta (kuvassa) vedetään pois paikaltaan. Jarruasetelma lähtee nyt pois yläkautta nostaen, kun sitä hieman käännellään ja muovista hammaspyörää työnnetään puolan puolelta irti messinkisestä kehyksestään.


Kaikki irto-osat pestään puhtaiksi esim. tärpätillä ja kuivataan. Jarrupakan ja pääakselin osien järjestys on kuvan kaltainen. Kokoamisvaiheessa hammasrattaat rasvataan ja muut liikkuvat osat öljytään esim. ompelukoneöljyllä. Jarrupakkaa kitkalevyineen ei voidella, mutta jarrun säätöpyörän ruuviakseliin laitetaan tippa öljyä.


Jos sangan palautuminen on huonoa, tarkastetaan palautusjousien kunto. Jouset ovat pareja, joten niitä ei voi vaihtaa puolelta toiselle ja ne onkin paras on avata yksi kerrallaan. Ensin sanka asetetaan asentoon, jossa jousen voima on vähäisin. Helpoiten tämä käy silloin, kun pyörijäkuuppa on irti rungosta, mutta kyllä homma muutoinkin onnistuu. Jousien asento on hyvä panna merkille. Asennuksessa jousien taivutetut päät laitetaan koloihinsa ja sanka painetaan paikalleen ensin käsin, jotta ruuvi ei kiristettäessä paina jousta vinoon - silloin kiristys jää puolitiehen. Sankaa voi joutua vähän kääntämään, jotta jousi kiristyy sopivasti. Vasta kun asetelma on kohdallaan ja jousi siististi kolossaan, laitetaan ruuvi paikalleen ja kiristetään.

Sanganlukituksen mekanismi jousineen on myös hyvä koota ensin valmiiksi, jotta sen asentaminen on helpompaa. Sormien välissä pitäen paketin saa ujutettua paikalleen ilman, että jousia tarvitsee asentaa paikoilleen ahtaassa tilassa.

Tämän iltapuhteen jälkeen ei muuta kuin menoksi...






Mallisto


Record 400                        1954




Record 450                        1954




Record 500                        1950-1951





Record 600           1952-1953







Record 700 ja 700L           1954-1964

Record 700 L -mallissa oli oikeakätinen kampi.





Record 1000                       1954-1958

Tätä mallia, kuten muitakin ensimmäisiä ABU -haspeleita, valmistettiin aluksi Zangin tehtaalla Italiassa. Samaa kelaa tehtiin myös Orvis- ja Alcedo -tuotemerkillä.



ABU 222                             1956-1961

Vanhimmat 222 -kelat olivat väriltään vaaleanvihreitä, harmaaksi anodisoitu malli tuli tuotantoon vuonna 1958. Myös mustarunkoinen kela tunnetaan.



ABU 225                             1962-1965

Vanha 222 uudelleenmuotoiltiin ja korvattiin (niin ikään Italiassa valmistetulla) mallilla, josta tehtiin myös mustaksi maalattu versio.



ABU 333                             1967-1979

Tämä kela tuotiin markkinoille 444 -mallin halpaversioksi. Alun alkaen sen runko oli musta ja kuuppa vasaralakattu, myöhemmin (n. 1970) runko muuttui tummanvihreäksi ja kuuppa kermanvalkoiseksi. Vuoden 1978 tienoilla kelaa valmistettiin ilmeisesti pieni sarja myös punaisella ja keltaisella rungolla.



ABU 444 ja 444A                1955-1979

Varhaisimmassa 444 -mallissa oli sekä Abu- että Record -logot. Vuonna 1950 runko muuttui mustaksi ja pyörivä kupu vaaleaksi "marmorikuvioiduksi". ABU 444A -malli muovisine ja numeroituine jarrupyörineen tuli tuotantoon v. 1965. Sen runko oli tumman oliivinvihreä, mutta siitä tunnetaan myös punainen versio.






ABU 888                              1955-1961

Tätäkin kelaa valmistettiin aluksi Italiassa. Kammen nuppi oli joko pyöreä tai litistetty, kuten kuvassa.




ABU 999                              1958-1964





Cardinal 44                          1969-1977




Cardinal 40                          1974-1978
60 ja 70                                1977-1978

Cardinal 40 -mallista tunnetaan myös rungoltaan keltainen versio.




Cardinal 66 ja 77                 1965-1977

Pitkämallinen pääakselin hammaspyörä ja pyörijäkuvun kuulalaakerointi teki tästä kelasta aikansa uranuurtajan.
Molemmat mallit ovat rungoltaan samoja, mutta 77:ssä on suurempi siimatilavuus. Nimikyltissä ja kammen mallissa esiintyy vaihtelua. Mallistoa myytiin Amerikassa Zebco -nimellä.





Cardinal 40A, 60A ja 70A    1979-1980             

Vanha 40 /60 /70 -sarja päivitettiin mustarunkoiseksi ja puolan etulevyyn ilmestyivät siimatilavuusmerkinnät.






Cardinal 54, 55 ja 57       1978-1982               

Tätä sarjaa myytiin Amerikassa myös Ambassadeur -tuotemerkillä. Keloissa oli uudenmallinen puola ja kammen
kätisyyttä voitiin vaihtaa.




Cardinal 44X, 66X ja 77X     1977-1978 (1980)





Cardinal 3, 4, 6 ja 7             1978-1981




Cardinal 152, 154, 155 ja 157    1980-1982         

Aiemmasta 52 /54 /57 -sarjasta poistettiin säästötarkoi-
tuksessa kammen kätisyyden vaihtomahdollisuus.






Cardinal 140 ja 160               1981-1982               
Vanhat 40 ja 60 -kelat saivat näiden mallien myötä mustan värityksen sekä putkimaisen puolan, jonka reunoihin oli merkitty siimatilavuudet.




ABU 501                       1981-1983
ABU 503 (520)              1967-1974
ABU 505                       1962-1974
ABU 506 ja 507            1972-1983
ABU 508                       1973-1982
               
ABUn 500 -sarja kehitettiin eräänlaiseksi umpikelan ja haspelin risteytykseksi. Se oli suosittu varsinkin Brittein saarilla.








Record -kelojen mallisto on hyvin kirjava ja kattavan käsityksen saamiseksi suosittelen tutustumista esim. Daniel Skupienin kirjaan "Vintage Fishing Reels of Sweden" (Schiffer Publishing Ltd, 2002). Kyseessä ovat varsin iäkkäät kelat, joiden keräämisessä on erityinen viehätyksensä. Record -hyrräkelojen esikuvat löytyvät epäilemättä Amerikasta, jossa tämä kelatyyppi kehittyi 1950 -luvun alkuun mennessä vakiintuneeseen muotoonsa (ks. myös jäljempänä luku "Muut kelat").








Ambassadeur 5000 Ambassadeur 5000 Ambassadeur 5000 Ambassadeur 5000 Ambassadeur 5000



Record 1300                   1950-1963



Ambassadeur 5000


Record 1400 /A           1940-1946





Record 1500 /A           1940-1951






Record 1500 C                1951-1964



Ambassadeur 5000

Record 1550 /A                1941-1951



Ambassadeur 5000

Record 1550 C                1951-1964



Ambassadeur 5000


Record 1560 C          1950-luvun alku
Record 1610 C





Record 1600 /A               1940-1951



Ambassadeur 5000

Record 1600 C                 1951-1961



Ambassadeur 5000

Record 1700                    1940-1951


Ambassadeur 5000

Record 1700 A                 1958-1963
(keskipakoisjarru)

Ambassadeur 5000

Record 1700 C                  1951-1957

Ambassadeur 5000
 
Record 1800                     1940-1951
 



Record 1800 A                  1940-1951
 
Tässä kelassa oli keskipakoisjarru ja kyljessä Record -kalalogo.



Record 1800 C                  1951-1957
 

Ambassadeur 5000

Record 1900                     1943-1953





Record 1900 A                  1958-1961






Record 1900 C                  1954-1957




Record 2000                   1942-1952





Record Expert 2200 /A /C   1945-1953

Näiden kelojen päädyn täytelevyt ovat poikkeuksellisen alttiita kulumiselle - alunperin musta väri on usein täysin hävinnyt.

Ambassadeur 5000

Record /Abu 2100 Sport      1945-1973

Record 2100 Sport -keloissa oli ensi kertaa ABU:n kehittämä ja patentoima keskipakoisjarru. Ilman siimanohjainta oleva malli tuli kuuluisaksi varsinkin pituusheittokilpailuissa. Kuvassa olevaa ABU -mallia (ilman Record -merkintää) valmistettiin vain vuosina 1972-1974.

Ambassadeur 5000

Record 2100 B                    1948-1956




Record 2300 Clipper /C      1953-1962



Ambassadeur 5000

Record 2500 Super             1948-1956  





Record 3000 Flyer / C        1950-1957

Malliston lippulaivassa oli ainoana Record -kelana kuula- laakerit.

Ambassadeur 5000






Muut kelat




Kuvassa amerikkalaisia, koristekaiverrettuja hyrräkeloja. Nämä yksinkertaiset, ilman vapaasti pyörivää puolaa varustetut hyrrät toimivat esikuvina varhaisille Record -keloille. Tai päinvastoin, mutta joka tapauksessa mitat ovat usein aivan samat ja monet osat suoraan vaihtokelpoisia keskenään! Toki kierteet ovat amerikkalaisissa tuumamittaisia ja koristekaiverruksia, samoin kuin agaattikoristeisia puolannuppeja, tehtiin vain harvoihin malleihin. Tunnettuja varhaisia merkkejä olivat mm. Pflueger, South Bend, Shakespeare, J.C.Higgins, Bronson jne. 





Vuonna 1913 perustettu Radius -tehdas on tunnettu myös kaasulämmittimistään. Tehdas aloitti kelojen valmistuksen vuonna 1940 Tukholman lähellä. Tuotanto kesti vain seitsemän vuotta, vuoteen 1946. Suomeen näitä keloja ei juuri tuotu, täällä kun oli tuolloin muuta tekemistä...

Radius Caster Nr. 300        1940-1947

 



Radius Rex                         1940-1947

Sama kela kuin Spinner, mutta myyty göteborgilaisen AB Wilhelm Denninghoffin toimesta Rex -tuotemerkillä. Samankaltaisia merkkejä ovat Sisu (Sandströms Sportaffär i Stocholm) ja HJAB (Halmstad Järnvaru AB).



Radius Sisu                         1940-1947





Radius Spinner Nr. 301      1940-1947

 


Radius Lucky Nr. 302        1941-1947

 



Radius Strong Nr. 299       1944-1947

 









Amerikkalaisten South Bend- ja Heddon -tehtaiden kanssa yhteistyötä tehnyt Victory Producter AB toimi Malmössa 1950 -luvun alusta vuoteen 1963. Varsinkin Heddonin kanssa valmistetut Heritage -hyrrät olivat teknisesti pitkälle kehitettyjä. 

Clipper 33, 44 ja 55    1950-luvun alku





Victory 55                   1954-1955





Victory A1, B2, C3 ja D4    1951-1959

Victory C3.

Victory D4.



Victory A 50                        1954-1960





Victory A 51                         1954-1960





Victory A 52                         1954-1960





Victory A 53                         1954-1960





Victory A 54                         1954-1960





Victory 800                         1958-1962





Victory 1000                       1958-1962





Victory De Luxe                  1959-1960

Kuvassa oleva kela on vientimalli, jota myytiin Amerikassa
nimellä Norseman 110.





Victory 80                   1962

Tämän kelan, kuten myös 90 -mallin, erikoisuutena oli ääniefekti, joka muuttui jarrupainikkeeseen kohdistetun
paineen mukaan. Kelasta oli myös olemassa vientiversio Scandia Mark II -nimellä.







Victory 90                   1962

Vientiversio Scandia Mark IV.









Victory (Heddon) Heritage 30,     1962-1969
35, 40 ja 45                                                      

Vuonna 1962 esitellyn Heritage -malliston varhaisimmissa keloissa oli vieheen painon ja tuuliolosuhteiden mukaan säädettävä keskipakoisjarru.


Victory 101                 1957

Victory -tehtaan haspeleita, 101 ja 104 -malleja, valmistettiin Brettonin toimesta Ranskassa. Victory 101:ssä puola oli alumiinia, 104:ssa muovia. Jälkimmäisessä oli myös paranneltu jarru sekä anti-reverse -mekanismi.






Victory 104                 1957







Victory 110                 1958-1959

Tässä 110 Model D -mallissa oli 101 -kelan pohjalta kehitetty erityisvahva puolanakselin hammastus ja siihen lisättynä vielä paranneltu anti-reverse -mekanismi.





Victory 1955 ja Spin-Cast 77 (1957)









Göteborgilainen Malte Blohms Fabriks valmisti keloja River -tuotemerkillä vuosina 1940 - 1959. Tehdas sai vuonna 1952 käyttöönsä samanlaisen "hovihankkija" -logon kuin ABU. Monet River -malleista saavuttivat menestystä pituusheittokilpailuissa. Mallinimiä olivat Expert (1949-1957), 500 ja 600 (1950-1957), Royal (1954-1958) , Favorite (1954-1958), Ideal (1954-1958) ja President (1956-1958). Ohjelmaan kuuluivat myös Cast Elit (1958) ja Elit 59 (1959) -umpikelat.

River 500/600      1950-1957




 
River Royal         1954-1958



 
Cast Elit                      1958

Tämä, samoin kuin toinenkin Malte Blohmin umpikela, oli tuotannossa vain yhden vuoden ajan.

 

Elit 59                         1959

Malte Blohmin Elit 59 -kelaa valmistettiin aluksi musta- runkoisena, sittemmin ruskeanharmaana.


 







ARvid JONssonin vuonna 1942 perustama tehdas Malungissa oli tunnettu erityisesti hienoista vavoistaan. Arjonin hyrrämalleja olivat Champion (1953-1955), Commander (1955-1960) ja Fighter (1958-1960).

Arjon 500                   1960-luvun puoliväli

Arjonin 500- ja 600 -mallit rakennettiin osista, jotka tehdas oli hankkinut Victory -merkin ajauduttua konkurssiin. Siksi näistä keloista löytyy erilaisia variaatioita.



Arjon 555                   1965 - 1969

Kelan tekniset ominaisuudet olivat yhteneväiset 666-mallin
kanssa.





Arjon 600                   1960-luvun puoliväli

Kuvan kela on hyvä esimerkki Victory -tehtaan vaikutuksesta: runko on mallista Victory 1000 ja kuuppa Victory De Luxen. Vain kampi on Arjonin omaa mallia. Ilmeisesti tätä kelaa myytiin 500 -mallin pakkauksessa.




Arjon 666                   1965 - 1969





Arjon 777                   1966 - 1969











Göteborgissa ja Malmössä vuosina 1946-1950 toiminut AB General Nordic oli suoraa sukua Radius -merkille ja tuotti sen tapaan yhdestä perusmallista viisi erilaista versiota eri hintaluokkiin. Alussa tehdas keskittyi pääasiassa vapoihin ja kelojakin tuotettiin pääasiassa vientiin, erityisesti Kanadaan ja Yhdysvaltoihin. Sittemmin Nordicin varsin lyhyen kelatuotannon jatkajaksi perustettiin Victory Producter AB. Kaikki kelat olivat hyrriä ja tuotemerkkejä olivat Fisher Nr. 25, Topper Nr. 35, Spinmaster Nr. 45, Supreme Nr. 55 ja General Nr. 65.

Nordic Fisher Nr. 25       1947-1950

 



Nordic Topper Nr. 35     1947-1950

 



Nordic Spinmaster Nr. 45     1947-1950

 



Nordic General Nr. 65     1947-1950

 







Muista urheiluvälineistään paremmin tunnettu Stiga tuotti 1950 -luvulla Japanista umpikelamallia, jota muualla myytiin myös nimellä Compaq (tai Olympic) Clipper.


Stiga Magic 11                 1950 -luku



 




Esox

Esox -merkkistä kelaa valmisti Espoon Viherlaaksossa kellotehdas K Soidinsalo Oy. Tehdas lopetettiin vuonna 1960.


Esox                                1950 -luku



 











Osto, myynti & vaihto

Poistan kokoelmastani seuraavat, minulle ylimääräiset kelat. Kaikki ovat erittäin hyväkuntoisia ja niillä on takuu: ostaja saa halutessaan purkaa kaupan, jos kelasta löytyy huomauttamista! Myös joitakin varaosakeloja löytyy. Yhteydenotot mieluiten sähköpostiin. Laitan mielelläni lisäkuvia myytävänä olevista keloista.




Abu 3000
Ambassadeur 2000
Ambassadeur 4000
Ambassadeur 5000
Ambassadeur 5000C
Ambassadeur 5000D
Ambassadeur 6000
Ambassadeur 6000C
Abumatic 70
Abumatic 120
Abumatic 136
Abumatic 150
Abumatic 170
ABU 333
ABU 444
ABU 444A
Record 700
Record 1800C
Record 1700
Record 1600



Vaihto johonkin 1950-1970 -luvun kelaan on mahdollista. Myös vanhat ruotsalaiset lippauistimet kiinnostavat, samoin kaikki muukin vanha kalastustarvike.



Katso myös kohteeni HuutoNetissä!





Kiitos käynnistä!