Roomalaiskatolisuus-seminaari 21.3.1998


TAIVAAN KUNINGAS VAI TAIVAAN KUNINGATAR?

ROOMALAISKATOLISUUS-SEMINAARI

POHDITAAN ALUSTUKSIN JA PANEELIKESKUSTELUN AVULLA ROOMALAISKATOLISUUTTA MONEN ASIANTUNTIJAN NÄKÖKULMASTA

KUOKKALAN YLÄASTEEN MONITOIMITILA, LIITUKUJA 4, 40520 JYVÄSKYLÄ LAUANTAINA 21.3.1998 KLO 12-18

ASIANTUNTIJAT:

*SEURAKUNNANJOHTAJA TOIVO HAAPALA
JYVÄSKYLÄN HELLUNTAISEURAKUNTA

*VASTAAVA TOIMITTAJA VÄINÖ HOTTI
VALOA RISTILTÄ-LEHTI / SUOMEN VANHAUSKOISET RY

*KIRKKOHERRA ARTO LESKINEN
JYVÄSKYLÄN ORTODOKSINEN SEURAKUNTA

*TOIMINNANJOHTAJA LEO MELLER
PATMOS LÄHETYSSÄÄTIÖ

*PASTORI JUHA MOLARI EV.-LUT. KIRKKO

*FILOSOFIAN MAISTERI ANTTI TORNIAINEN

*PUHEENJOHTAJINA TOIMIVAT:
JUHA LAPPALAINEN JA JUHANI STARCZEWSKI

*MUKANA MYÖS MUITA ASIANTUNTIJOITA!

------------

SAATAVILLA MAKSUTONTA JA MAKSULLISTA KIRJALLISUUTTA, KASETTEJA JA TRAKTAATTEJA:

ELÄMÄNTIE RY, EV.LUT. HERÄTYSSEURA, HAVUSALMEN KIRJAPAINO, KUVA JA SANA, MYLLYKUMMUN TYÖKESKUS, KIRJAILIJA PEKKA LAHTINEN, STEFANUS-LÄHETYS, SYVÄNTÖJEN KUSTANTAMAA, T:MI RUUT, TRAKTAATTIPALVELU, YMS.

PUFFETTEJA

TILAISUUTEEN KAIKILLA VAPAA PÄÄSY

TERVETULOA!

JÄRJESTÄJÄNÄ TYÖRYHMÄ JYVÄSKYLÄSTÄ
TIEDUSTELUT PUH 014-245 837 TAI 014-642 025


Ajankohtaista:
http://www.kotimaa24.fi/uutiset/kotimaa/6860-katoliset-juhlivat-tanaan-perisynnitonta-mariaa

http://www.kotimaa24.fi/uutiset/kulttuuri/6988-myos-luterilaisen-opin-maria-on-ikuinen-neitsyt

Mariologia
Neitsyt Marian perisynnitön sikiäminen
IKONOGRAFIA
Idän kirkolla on vain yksi ikonograafinen tyyppi 900-luvulta. Kuva esittää pyhien Joakimin ja Annan kohtaamista Jerusalemin Kultaisella portilla. 
Itäisen tradition mukaan näet Marian sikiäminen tapahtui sillä hetkellä. Läntinen ikonografia on runsaampaa. 
"Marian vanhemmat, Joakim ja Anna, eivät vanhoilla päivillään saaneet lasta. Joakim lähti Juudean erämaahan etsimään Jumalan tahtoa asiassa.
Kun Joakim oli palaamassa erämaasta, enkeli ilmoitti äiti-Annalle, että hänen on mentävä Joakimia vastaan Jerusalemin Kauniin portin luo. 
Kun Anna tuli portin alle, Pyhä Henki siitti Marian Annan kohtuun samalla tavalla kuin Jeesuksen Marian kohtuun."
 Varhaisimpiin Perisynnittömän tyyppeihin kuuluu Ilmestyskirjan aurinkoon puettu Nainen. Lourdesin ilmestysten aikaan syntyi uusi tyyppi. 
Viime aikoina yleiseksi on tullut myös fatimalainen perisynnittömän kuva. 
Perisynnittömän ympärille on usein sijoitettu raamatullisia symboleja: suljettu puutarha, lilja, tahraton peili, seetri, Nooan arkki.

KATOLINEN RUKOUSKIRJA
kokoili MGRE A. CARLING 
Toinen lisätty painos

Sivut 365-366 Hyperdulia: Pyhän Neitsyt Maarian kunnioitus

Vapahtajamme Äidille neitsyt Maarialle Jumala on suonut suuremman pyhyyden mitan kuin kenellekään muulle luodulle. Sitä vaati se ylevä tehtävä, johon Maaria oli kutsuttu: olemaan ihmiskunnan Lunastajan Äitinä. Jumala varjeli hänet perisynniltä: varusti hänet elämän ensi silmänräpäyksestä asti pyhittävällä armolla, jonka me saamme vasta p. Kasteessa. Maaria on vaimo, joka on käärmeen kanssa vihoissa. (Moos 3:15). Vähimmälläkään synnillä ei ole häneen pääsyä, hänen tahtonsa oli aina sopusoinnussa Jumalan tahdon kanssa ja valitsi sen, mikä oli täydellisempää. Hän on täydellisin Neitsyt ja samalla Jumalan Pojan todellinen Äiti, neitsyt ennen ja jälkeen, ainainen Neitsyt. Hän on Jumalan Äiti, sillä hänen lapsensa on iankaikkinen Jumala, Sana, joka oli alussa Jumalan tykönä. (Joh 1:1). Hän on toinen Eeva: kaikkein Jumalan lasten hengellinen Äiti, joka meidät ristin juurella suurin kivuin Jumalan lapsiksi synnytti. Hän on Taivaan kuningatar, kirkkauden asuntoon otettu sieluinensa ja ruumiinensakin jo ennen yleistä ylösnousemista. Hänen rukouksensa on kaikkein voimallisin ja tehokkain, hänen palavin halunsa on, että ihmiset, joiden lunastukseksi hänen Poikansa veri vuoti, tulisivat kaikki autuaiksi. Sen tähden turvautukaamme nöyrinä ja luottavaisina Maarian puoltorukoukseen, varsinkin uskokaamme hänelle kuolinhetkemme, että silloin saisimme synnistä puhdistettuina siirtyä ajasta autuaaseen iankaikkisuuteen. 

Taivaan kuningatar Raamatussa:
Jeremia 7: 18
Jeremia 44: 17-19 ja 25

Ilmestyskirja 18: 7

Profeetalle näytetään Jerusalemin temppelissä harjoitettu epäjumalanpalvelus, joka on vihoittanut Herran.


Katolinen kirkko ja sen opin kehitys

Konstantinus suuri ”kääntyi” kristinuskoon v. 312jkr ja hän ylipappina(Pontifex Maximum) otti käyttöön nimen Vicarius Christi(Kristuksen sijainen). Konstantinuksen uudesta uskonnosta tuli Rooman katolinen(yhteinen, yleinen). Rooman kansalaisista tehtiin kristittyjä ilman katumusta ja kääntymystä. Osa alkuseurakunnastakin eksyi mukaan tähän katoliseen uskontoon, josta tuli Rooman uusi uskonto. Kirkon johtajana Konstantinus rakennutti ”kristityille” kirkkoja, mutta samalla hän myös toimitti vihkimyksiä pakanatemppeleille. Konstantinuksen Katolisessa uskonnossa oli aluksi paljon vapautta ja se hyväksyi paljon erilaisuutta. Mutta pikku hiljaa katolinen kirkko ujutti yhä enemmän pakanallisia oppeja ja riittejä ns. Rooman katoliseen kristinuskoon. Seuraavaksi seuraamme vuosiluku järjestyksessä Rooman katolisen kirkon opetuksen muodostumista. Katolisessa Roomassa jotkut kristityt pitivät lauantaina lepopäivän ja roomalaiset, jotka olivat tottuneet palvomaan auringonjumalaa pitivät auringonpäivänä (sunday) sunnuntaina lepopäivän.

Vuonna 321 Konstantinus teki auringonpäivästä eli sunnuntaista lepopäivän.

Laodikean kirkolliskokous antoi käskyn v. 364: ” Kristittyjen ei tule olla juutalaisten mukaisia ja olla toimettomia, vaan heidän tulee erikoisesti kunnioittaa, ja ollen kristittyjä, jos mahdollista, olla tekemättä mitään työtä sinä päivänä. Jos heidät havaitaan seuraavan juutalaisuutta, heidät tulee sulkea Kristuksesta.”

Vuonna 375 alkoi enkelien ja kuolleitten pyhimysten palvonta.

Vuonna 378 jKr. roomalainen piispa Damascus peri keisarilta uskonnollisena johtajana Pontifex Maximum ja Vicarius Christi arvonimet. Näin Rooman paavin istuimesta tuli Baabelista alkaneen ylipappi kultin perillinen. Tästä lähtien kaikilla Rooman piispoilla(paaveilla) on ollut nämä arvonimet. Heti kun Damascuksesta oli tullut Pontifex Maximum tulivat Rooman katoliseen kirkkoon babylonialaiset seremoniat hallitsevaan asemaan ja myös muiden pakanauskontojen oppikäsityksiä alkoi tulla sisälle Rooman kirkkoon.

Vuonna 381 alkoivat epäviralliset rukoukset neitsyt Marialle Jumalan äidille ja taivaan kuningattarelle.

Vuonna 394 alkoi jokapäiväinen messu Rooman katolisessa kirkossa.

Vuonna 431 Efeson kirkolliskokouksessa otettiin käyttöön Marian palvonta sekä käsite Jumalan äiti. Babyloniassa rukoiltiin taivaan kuningatarta, joka oli neitsyt. Taivaan kuningatar kuvattiin äitinä, jolla oli lapsi sylissään.

Vuonna 500 tuli kirkkoon papeille pappispuvut, jotka erottivat heidät tavallisesta kirkkokansasta. Kiirastulioppia opetettiin alun perin Egyptissä ja Kreikassa, joka Rooman valtakunnassa uskontojen sekoittuessa tuli myös Rooman uskontoon mukaan ja v. 593 Gregorius Suuri avasi tietä kiirastuliopille katoliseen kirkkoon.

Vuonna 600 Gregorius I määräsi kirkolle latinan kielen rukous ja saarna kieleksi.

Vuonna 600 Rooman kirkko otti käyttöön Marian ja kuolleiden pyhimyksien rukoilemisen.

600 luvulla Bonifatius, joka oli Rooman piispa otti ensimmäisenä arvonimen paavi, väittäen olevansa Pietarin seuraaja. Vaikka todellisuudessa Rooman piispat ovat Babyloniassa syntyneen ylipappi kultin perillisiä, jota Roomassa kutsuttiin nimellä Pontifex Maximus.

Vuonna 709 alkoi kirkossa paavin jalan suuteleminen, tämä tapa tuli suoraan pakanauskonnoista.

Vuonna 787 Nikean kirkolliskokous laillisti ristin, kuvien ja pyhäinjäännösten palvonnan.

Vuonna 850 asetettiin voimaan käsite; pyhä vesi, jossa tuli olla ripaus suolaa. Papin siunauksen jälkeen vedestä tulee pyhää.

Vuonna 890 alkoi pyhän Joosefin palvonta.

Vuonna 1079 Paavi Bonifatius VII sääti papistolle naimattomuuden eli selibaatin. Baabelin papeilta oli myös kielletty naimisiinmeno. Apostoli Pietarilla oli muuten vaimo.

Vuonna 1090 otettiin käyttöön ruusukkonauha eli rukousnauha. Hindulaisuudessa on myös käytössä rukousnauha.

Vuonna 1184 Veronan kirkolliskokous sääti harhaoppisten inkvisition.

Vuonna 1190 alettiin opettamaan aneiden myyntiä. Aneilla sai katolisessa kirkossa syntejä anteeksi.

Vuonna 1215 Paavi Innocentius III sääti transsubstantiaatio-opin, jossa pappi muuttaa ehtoollisleivän- ja viinin Kristuksen ruumiiksi ja vereksi.

Vuonna 1215 Paavi Innocentius määräsi lateraanikonsiilissa syntien tunnustamisen papille pakolliseksi ainakin kerran vuodessa.

Vuonna 1220 Paavi Honorius määräsi ehtoollisleivän palvonnan.

Vuonna 1229 Valencian kirkolliskokous kielsi Raamatun ns. maallikoilta ja asetti sen kiellettyjen kirjojen joukkoon.

Vuonna 1287 keksittiin skapulaari, joka on palanen ruskeaa kangasta, jota käytetään Neitsyt Marian kuvan kanssa, koska sen otaksutaan sisältävän yliluonnollista voimaa. Skapulaari suojelee niitä kaikilta vaaroilta, jotka pitävät sitä paljaalla iholla. Esineiden palvonta tuli sisälle Rooman katoliseen kirkkoon.

Vuonna 1439 Firenzen kirkolliskokouksessa kiirastulioppi julistettiin dogmiksi eli opinkappaleeksi.

Vuonna 1439 oppi seitsemästä sakramentista vahvistettiin.

Vuonna 1545 Trenton kirkolliskokouksessa päätettiin perimätiedon (traditio) olevan yhtä luotettava kuin Raamattu. Trenton kirkolliskokouksessa myös ns. apokryfiset kirjat lisättiin Raamattuun.

Vuonna 1547 Rooman katolinen kirkko sääti Trenton konsiilissa: Jos joku sanoo, että uuden lain sakramentit eivät ole välttämättömiä ihmisen pelastumiseksi, vaan että ne ovat turhia, ja että ilman niitä tai ilman halua osallistua niihin ihminen saa vanhurskauden armosta yksin uskosta Jumalaan, vaikka kaikki sakramentit eivät ole pakollisia kaikille olkoon hän kirottu.

Vuonna 1854 Paavi Pius IX julisti Neitsyt Marian siinneen saastattomasti.

Vuonna 1870 Paavi Pius IX julisti opin paavin erehtymättömyydestä.

Vuonna 1931 paavi Pius XI vahvisti uudelleen opin Neitsyt Mariasta, Jumalan äitinä.

Vuonna 1950 paavi Pius XII julisti dogmin Neitsyt Marian taivaaseen ottamisesta.

Lauantai 6.11.2010 Keskisuomalainen: Paavi kehotti Eurooppaa "avautumaan Jumalalle"
http://www.ksml.fi/uutiset/ulkomaat/paavi-kehotti-eurooppaa-avautumaan-jumalalle/614872
Keskustelu: http://www.ksml.fi/mielipide/keskustelupalsta/posts/list/22333.htm


[Etusivu] [Kunnallisvaalisivu] [Kuka Olen?] [Luottamustoimeni] [Periaatteeni] [Linkkejä] [E-mail]

Jyväskylän Suomi-Israel -yhdistys ry

Lähetä sähköpostia Juhanille