Kristityt Israelin puolesta

 


Jyväskylässä järjestettiin 26.3. Kristityt Israelin puolesta –tapahtuma. Tilaisuuden järjestivät Eduskunnan Israel -ystävyysryhmä, Eurooppatiedotus, ICEJ:n Suomen osasto, Jyväskylän Suomi-Israel Yhdistys ry ja Nokia Missio. Juontajana tilaisuudessa toimi eduskunta-avustaja Cata Mansikka-aho.

Puhujavastuussa oli vahvoja Israelin ystäviä sekä Sanan ja Hengen miehiä: europarlamentaarikko Hannu Takkula, Eduskunnan Israel -ystävyysryhmän jäsen, kansanedustaja Lauri Oinonen, ICEJ:n Suomen osaston puheenjohtaja Juha Ketola, Jyväskylän Suomi-Israel yhdistys ry:n puheenjohtaja Juhani Starczewski ja teologian tohtori Markku Koivisto Nokia Missiosta. Muusikot Hannu Ala, Kata Mansikka-aho ja Tatjaana Kuivas vastasivat tasokkaasta musiikkiosuudesta esittäen heprealaisia sävelmiä.



Tilaisuuden alussa eduskunta-avustaja Cata Mansikka-aho kertoi, kuinka eduskunnan Israel -ystävyysryhmä on järjestänyt useita Israel -tapahtumia, joihin Israelin suurlähetystö on myös osallistunut. Viimeinen Israel -seminaari oli ollut koko eduskunnan kansalaisinfon yleisöennätys. Infossa saatiin suurlähetystön edustajalta kuulla ne vastaukset, joita media ei monista tilanteista anna, esim. ns. rauhansaattueisiin ja hyväntekeväisyyslaivoihin liittyen.
-    On erittäin tärkeää, että meillä on päättäjiä ja edustajia päättävissä elimissä, jotka rakastavat Israelia. Emme halua joutua samaan tilanteeseen kuin naapurimaamme Ruotsi, jossa erittäin vahva vihamielisyys Israelia kohtaan lisääntyy. Me kristityt päätämme sen, mitä meidän maassamme Israelista ajatellaan. Jokainen kristitty on Jumalan valittua kansaa ja meidän on aika ottaa entistä vahvempi auktoriteetti siitä, että meidän maassamme Jumalan sanaa julistetaan vapaasti ja myös tuetaan Israelia. Olkoon seurakuntayhteys mikä tahansa, meillä on sama Jumala ja meidän tulee kaikkien yhdessä puhaltaa samaan hiileen sen suhteen, että Israelia tuetaan ja rakastetaan Suomessa.

Jyväskylän Suomi-Israel Yhdistys ry:n puheenjohtaja Juhani Starczewski toi tuoreet terveiset Israelista, jonne yhdistys teki matkan helmi-maaliskuun vaihteessa, sekä esitti Israelin valtion matkatoimiston tuottaman filmin, joka upealla tavalla esitteli Israelin maata. Tarjolla oli mm. Israelin matkailuun liittyvää materiaalia. Tilaisuudessa kiersi myös Israel -adressi, johon Juhani on ansiokkaasti kerännyt nimiä vuodesta 2009. Jyväskylästä on eniten nimiä, mutta asukaslukuun suhteutettuna ykköspaikalla on Keuruu. Israel-adressissa on tällä hetkellä lähes 6000 allekirjoitusta.
-    Kun laitamme adressiin oman nimemme ja paikkakuntamme, niin saamme sen saman siunauksen, jolla Jumala on luvannut Israelia siunata, rohkaisi Juhani.

Linkki adressiin: http://www.adressit.com/israelin_tueksi

ICEJ:n Suomen osaston puheenjohtaja Juha Ketola: Israel ja sen demokratia ovat Lähi-idän ratkaisu
-    Israel vetäytyi Gazasta 2005 keväällä. Israelia painostettiin voimakkaasti, että sen pitää vetäytyä pois tuolta alueelta. Sanottiin, että juutalaiset siirtokunnat tuolla alueella ovat syynä siihen, että palestiinalaiset terroristit ampuvat raketteja Israelin puolelle. Kun Israel vetäytyi tuolta alueelta vuonna 2005, niin raketti-iskut lisääntyivät. Ne ovat lisääntyneet siitä lähtien niin, että vuoden 2005 jälkeen sieltä on tullut yli 7000 rakettia Israelin puolelle. Viimeisen 3 kk:n aikana Gazasta on ammuttu Israelin puolelle yli 130 rakettia ja kranaattia. Nämä ovat lentäneet aivan Tel Avivin lähelle ja myös muihin isoihin asutuskeskuksiin. Tämä on todellinen uhka, joka kohdentuu lapsiin, naisiin ja siviileihin - sen tarkoituksena on tappaa israelilaisia. Tämän jo pitäisi herättää ihmisiä katsomaan, mikä tilanne siellä todellisuudessa on. Israel haluaa rauhaa ja toimii rauhan edistämiseksi, mutta mitä tapahtuu siellä toisella puolella.

Käsittämätöntä väkivaltaa
-    Ei tässä kaikki. Keskiviikkona 23.3. Jerusalemissa räjähti pommi. Iskussa haavoittui noin 50 ihmistä ja kuoli 59-vuotias skotlantilainen Mary Gardner. Hän oli opiskelemassa hepreankieltä Raamatunkääntäjien ja -tutkijoiden Kodissa, jossa Mirja ja Halvor Ronning kouluttavat Raamatun kääntäjiä. Sitä aikaisemmin 11.3. ryhmä palestiinalaisia terroristeja hiipi yöllä Itamarin kaupungissa juutalaisen Fogelin perheen kotiin perheen nukkuessa. Terroristit surmasivat veitsin ja puukoin isän ja äidin, sitten he menivät nukkumassa olleiden 11- ja 4-vuotiaiden poikien ja heidän 3 kuukautisen pikkusiskonsa luokse, ja viilsivät heiltä kurkut auki.

Hamas hyväksyi keskiviikkoisen 22.3. tapahtuneen terroristi-iskun Jerusalemissa. Perhesurman tekijöiksi ilmoittautuivat Al-Aksan marttyyrit, jotka ovat palestiinalaispresidentti Mahmud Abbasin Fatah -puolueen osa.

Kuinka siitä voi tulla rauha?
-    Israelilla on tällainen ns. rauhankumppani ja Israelia painostetaan rauhaan. Kuinka siitä voi tulla rauha? On todella hyvä kysymys: mihinkä painostuksen pitäisi kohdentua, kun ajattelee tilannetta Israelissa ja Lähi-idässä? Hamas terroristijärjestö Gazassa varustautuu koko ajan Iranin avustamana. Libanonissa varustautuvat Hizbollah -terroristit. Syyria varustautuu ja on virallisesti sotatilassa Israelin kanssa. Pelkästään viime viikolla Israelin merivoimat pysäytti Välimerellä Victoria nimisen aluksen, joka oli matkalla Egyptiin. Siinä oli yli 50 tonnia iranilaisia aseita valmiina salakuljetettavaksi Egyptistä Gazaan. Jos ajatellaan laajemmin tilannetta Lähi-idässä ja Israelin naapureita Egyptiä, Tunisiaa, Libyaa, Jemeniä, Syyriaa jne., niin voimakas kuohunta osoittaa sen, että ei suinkaan Lähi-idän ongelma ole Israel, vaan Israel ja sen demokratia on Lähi-idän ratkaisu.

Luulisi sen pysäyttävän, kun katsellaan mitä tapahtuu näissä Israelin ympärillä olevissa muslimimaissa. Pysähdy oikein miettimään: mihinkä suuntaan painetta pitäisi antaa? Israeliinko, joka on demokratia, haluaa rauhaa ja on valmis maksamaan siitä suuren hinnan? Miksi ei painostettaisi sitä osapuolta, joka hyökkää viattomien lasten, siviilien ja naisten kimppuun, salakuljettaa aseita, suunnittelee uusia hyökkäyksiä, haluaa varustautua, pitää vankeja laittomasti, kieltää sananvapauden, kiduttaa oppositioryhmiä, vainoaa omia vähemmistöjään ja terrorisoi niitä omia kansalaisiaan, jotka eivät mukaudu?


Liittouskollinen Jumala
-    Meillä kristityillä tulee olla vankkumaton pohja arvomaailmallemme. Psalmi 117 on sitä pohjaa ja perustusta, jonka varassa me operoimme ja josta tulee kohota meidän toimintamme, valintamme ja arvomaailmamme. Tässä käsketään kaikkien erilaisten ryhmien ylistää Jumalaa, kuin kerskua suureen ääneen, siunata ja kiittää Herraa Jeesusta ja annetaan myös syy siihen: koska Jumala on armollinen ja uskollinen Israelille. Puhutaan liittouskollisesta Jumalasta, joka pitää kaikki lupaukset Israelille. Sen tähden kiittäkää koko maailma Jumalaa, koska ne liitot, jotka Jumala on tehnyt Israelin kanssa, se on välittänyt koko muulle maailmalle. Kun Jumala osoittaa uskollisuuttaan Israelille, koko muu maailma on siunattu. Jumalan sana on ratkaissut asian meidän puolestamme. Jumala on siunannut Israelin, me emme voi ikinä sitä peruuttaa emmekä tahdo, vaan me linjaamme elämämme sen mukaisesti ja siunaamme Jumalan valittua kansaa.

Eduskunnan Israel -ystävyysryhmän jäsen, kansanedustaja Lauri Oinonen: Jumalan sana kestää
-    Miksi olemme täällä? Siksi, että saamme omistaa Jumalan siunausta, jos me rakastamme ja siunaamme Israelia. Asia vain on yksinkertaisesti näin. Jumalan sana on se voima, jolla maa ja taivas ovat luodut. Jumalan sana kestää. Siinä Sanassa on toivo silloinkin, kun tästä ajasta kerran lähdetään. Jumalan sanan lupausten ja Jumalan armon varassa on koko meidän elämämme. Jumala on antanut monella tavalla ahdinkoon ajetun, mutta Jumalan lupauksiin luottavan, ihmeellisen Israelin kansan tähän maailmaan. Meille muille kansoille on annettu se osa, että jos me siunaamme tuota kansaa, me saamme saman siunauksen, kuin Jumalan luvattu kansa.

Jumalan jakamaton siunaus
-    Me elämme tänä aikana monella tapaa maailman murrosten ja myllerrysten keskellä. Vaikka erilaiset asiantuntijat ja kommentaattorit lausuntoja antavat, niin valitettavasti ihmisviisaus ei voi tietää, mitä maailmalla tapahtuu. Me tiedämme sen, että jos me luotamme Jumalaan, siunaamme Israelia ja kuljemme rukoillen, niin Jumalan iankaikkinen hyvä suunnitelma toteutuu. Suomi tarvitsee jokaista omalla paikallaan uskontunnustajana ja Jeesuksen seuraajana. Tälle kuohuvalle maailmalle myllerrysten keskellä Jeesus Kristus on maailman ja kansojen toivo.

Pelottavalla tavalla Eurooppa on menettämässä kristillisenuskonotetta. Suokoon Jumala johdatuksen, että Eurooppa vielä tunnustaa Kristuksen Herraksi, nostaa ristinlipun ylös ja siunaa Israelia, silloin me saamme Jumalan jakamattoman siunauksen.

Europarlamentaarikko Hannu Takkula: Meidän tulisi voimakkaammin seistä Israelin rinnalla
-    Olemme siinä suhteessa etuoikeutettu sukupolvi, että olemme omin silmin saaneet nähdä millä tavalla Israelin Jumala toimii. Joskus tuntuu ihmeelliseltä, että ihmiset eivät näe sitä, kun se on niin lähellä ja niin konkreettinen.

Kaksi vuotta sitten Euroopan parlamentin Israelin ystävinä me järjestimme ison konferenssin Pariisiin ja minulle sanottiin, että kolme keskeistä suomalaista Israel-vaikuttajaa saan kutsua tuohon tilaisuuteen. Ne kolme olivat: Ulla Järvilehto, Juha Ketola ja Markku Koivisto. Koen, että se rukous ja tuki, mitä olen saanut näiltä veljiltä, Ullalta ja teiltä Israel -ystäviltä, on valtavan suuri. Teidän yhteydet Israeliin ja juutalaiseen kansaan, mutta myös teidän rukouksenne on valtavan arvokasta ja merkityksellistä.

Yritämme avata tätä solmua
-    Tällä hetkellä meillä on Euroopan parlamentissa yksi asia, mikä takkuaa. Israelilla on Euroopan unionin kanssa assosiaatiosopimus, mikä koskettaa teollisia tuotteita. Sopimus on tällä hetkellä jäänyt pöydälle tai jäädytetty Euroopan parlamentissa johtuen siitä, että sosialistit katsovat, ettei Israel heidän mielestään toiminut oikein Turkista lähteneen Fotilla -laivasaattueen yhteydessä. Nyt katsotaan, voidaanko sopimusta uudelleen allekirjoittaa ja saattaa voimaan. Tästä on käyty keskusteluja ja kaikki Euroopan unionin jäsenmaat ovat kahdenkeskeisesti päässeet sopimukseen, mutta Euroopan parlamentissa tietty ryhmä haraa tätä vastaan. Olemme yrittäneet avata tätä solmua. Siinä tarvitsemme nyt voimaa ja rukousapua. Jollakin tavalla olen uskomassa niin, että solmut voisivat nyt avautua, jos ihmisten silmät avautuisivat näkemään, mistä oikein on kysymys tuolla alueella.

Hyvin harva enää muistaa Israelin ja koko Lähi-idän historiaa. Aikaa, jolloin synnytettiin niin Brittimandaatille kuin Ranskankin mandaatille maita. Siellä on yli 20 islamilaista arabimaata, niiden joukossa oli kristitty Libanon ja juutalaisvaltio Israel. Tänä päivänä valitettavasti kristitty Libanon ei ole enää kristitty valtio, vaan sielläkin Hizbollah on hyvin voimakkaasti ottanut valtaa ja valtio on monella tapaa Syyrian alla. Nämä tapahtumat, joita on tapahtunut Lähi-idässä, ehkä avaavat ihmisten silmiä näkemään, että Israelin demokratia on oikeastaan ainoa toivo, mikä Lähi-idässä on - jos katsotaan näin maallisesti. Me tiedämme myös ne siunaukset ja lupaukset, mitkä Israeliin liittyy, kun me olemme Israelia siunaamassa.

Israel on oikeusvaltio
-    Viime päivinä Syyriassa on ollut kansannousua ja harva muistaa, että vuodesta 1963 Syyriassa on ollut poikkeuslaki. Siellä on nämä väliintulot, joita armeija nytkin on tehnyt ja joissa on tapettu kymmeniätuhansia. Näissä demonstraatioissa armeija käytti suoraa voimaa. Siellä on poikkeuslaki ja ihmisiä voidaan pidättää ilman minkäänlaista oikeudenkäyntiä. Tuntuu kummalta, että ne ihmisoikeusaktivistit, jotka päivä toisensa jälkeen nostavat Israelia tikunnokkaan esim. oikeudenkäynneistä, eivät ole puuttuneet siihen, että 48 vuoden ajan on sallittu tällainen hirmuvalta, missä minkäänlaista oikeudenkäyntiperustetta ei ole olemassa. Nyt olisi valtavasti tilaa ihmisoikeusaktivisteille toimia muissa maissa ja nähdä se, että Israel on ainut demokratia, missä oikeusvaltion periaatteet toimivat ja missä yksikään terroristi ei tule syytetyksi ilman näyttöä ja oikeusprosessin läpikäymistä niin, että myös terroristeilla on puolustusasianajajat. Näin Israelin valtio toimii ja heidän arvonsa ovat tässä suhteessa samanlaiset, kuin meidän arvot.

Libya, Egypti ja Tunisia, niihin lisättynä Iran ja Ahmadinejad sekä ydinaseuhka, niin voi sanoa, että ainut vakaa valtio Lähi-idässä on demokraattinen Israel. Tässä suhteessa - kun Euroopan unionin tulisi olla arvoyhteisö, joka on rakentunut juutalaiskristillisten arvojen, hellenistisen perinteen ja roomalaisen oikeuden varaan - meidän tulisi voimakkaammin seistä Israelin rinnalla ja olla tukemassa sitä, että tällainen demokratiakehitys voisi lähteä eteenpäin.

Egyptin tilanne
-    On paljon puhuttu demokratiakehityksestä ja huomasin, että ulkoministeri Stubb lausui Egyptin kohdalla, että egyptiläiset haluavat liberalismia ja demokratiaa, siitä kuohunta johtuu. Siellä ikään kuin facebook- ja twitter -sukupolvi ovat nousemassa valtaan. Täytyy sanoa: kun olisikin niin. Kuva näyttää hiukan toisenlaiselta. Tässäkin ehkä olisi kriittisen median paikka, joka laittaisi asioita oikeaan kontekstiin. Egyptissä on noin 80 miljoonaa asukasta (OECD:n tilasto), noin puolet niistä, vähän yli 40 miljoonaa, on lukutaitoisia. Noin kymmenellä miljoonalla on mahdollisuus päästä internetiin. Toki mukana voi olla myös näitä nuoria, jotka käyttivät sosiaalista mediaa, mutta ei voi sanoa, että niiden johtamana se tapahtui. Valtaan nousi yli 70-vuotias kenraali. Tuskin hän facebookin tai twitterin avulla ihmisiä kutsui toimimaan. Voi sanoa, että kysymyksessä oli melko klassinen sotilasvallankaappaus.

Oikeastaan on olemassa kaksi puoluetta / ryhmää, jotka ovat järjestäytyneet: Mubarakin puolueen jäänteet ja muslimiveljeskunta. Asiassa on huolestuttavia näköpiirejä: muslimiveljeskunnan johtaja on opiskellut Saudi-Arabiassa ja hän oli aikanaan Osama bin Ladenin kanssa taistelemassa Afganistanissa. Ne ajatukset, joita hän on esittänyt esim. suhteessa demokratiaan tai Israelin oikeuteen olemassaoloon, ovat hyvin negatiivisia. On toivottavaa, jos / kun päästään vaaleihin, ettei vaaliprosessi olisi seuraava: one man (yksi mies), one vote (yksi ääni) ja once (kerran). On hiukan pelättävissä, että se sillä tavalla menee ja sitten sanotaan: olihan meillä vaalit ja nyt on uusi hallinto (diktatuuri). Tässä suhteessa Euroopan unionin pitäisi uskaltaa toimia ja tuoda esille niitä arvoja, joiden varaan se on rakennettu.

Mihin varojamme käytetään?
-    On tehty laskelmia siitä, mihin Euroopan unionin rahoja käytetään ja minkälaista materiaalia on tuotettu. Esim. Britanniassa ja Saksassa ihmiset ovat hämmästyneet siitä, että yhteisiä verorahoja on käytetty sellaiseen materiaaliin, joka kiihottaa Israelia ja juutalaisia vastaan ja jossa on rasistista ja antisemitististä ainesta. Missään tapauksessa tällaista ei voi veronmaksajien rahoilla tehdä, koska Euroopan unionin pitää sitoutua sen omiin arvoihin: demokratiaan, ihmisoikeuksiin, mielipiteenvapauteen ja olla rakentamassa rauhaa.

Meillä on alkanut rauhankasvatukseen liittyvä prosessi ”Peace Education” ja olemme tehneet sen kanssa työtä Gazan ja Palestiinan alueilla. Yli puolet Gazan alueella asuvasta väestöstä on alle 15-vuotiaita. Jos näille nuorille voisimme viedä oikeata tietoa Israelista ja myös oikeanlaista tietoa elämän syvemmästä tarkoituksesta, niin uskon, että voimme myös löytää uusia tulevaisuuden ja toivon näköaloja tuolle alueelle.

Kahden valtion malli
-    Tämä kahden valtion malli on sellainen, joka meitä kristittyjä toivottavasti puhuttaa. Me tiedämme Jumalan sanan pohjalta, että Israelin maa on annettu juutalaiselle kansalle ja se on paljon suurempi alue, kuin tämä nykyinen Israelin alue. Kahden valtion malli on Israelissa poliitikkojen joukossa saamassa kannatusta ja ajatus on se, että sitä kautta voitaisiin ehkä saavuttaa rauhallinen rinnakkaiselo. Nyt vain näyttää siltä, että kaikki eivät halua rakentaa ns. Palestiinan valtiota Israelin rinnalle, vaan merkittävä osa haluaisi rakentaa sen Israelin sisälle.

Näitä keskusteluja tullaan käymään ja ne näyttävät monelta osin vaikeilta. Vaikeilta myös siinä suhteessa, että demokraattinen väestömuutos, mikä tapahtuu Israelin palestiinalaisyhteisön sisällä, kasvaa hyvin voimakkaasti. Joidenkin arvioiden mukaan vuonna 2030 -2035 enemmistö Israelin alueella asuvista ihmisistä olisi syntyvyyden pohjalta arabeja / palestiinalaisia – mitä se sitten tuleekin vaikuttamaan.

Puolustammeko arvojamme ja uskoamme?
-    Demokraattinen muutos koskettaa koko Eurooppaa. Suomenkin kohdalla on tilastokeskus tehnyt laskelmia, että jos nykyinen kehitys jatkuu, niin vuonna 2055 Suomessa on islaminuskoinen enemmistö. Kun katsoin aamutelevisiota, siellä Turun kaupungin koulutoimenjohtaja sanoi, että Turun kaupungissa kolmen suurimman ala-asteen pääuskonto ei ole enää luterilainen usko, vaan se on islaminusko.

Täytyy toivoa, että kun puhumme Euroopasta, meille ovat tärkeitä demokratia, ihmis-, naisten- ja lastenoikeudet sekä uskonnonvapaus. Olemmeko me valmiita puolustamaan näitä eurooppalaisia arvoja ja isiemme uskoa? Vai onko niin, että me pikkuhiljaa antaudumme ja vetäydymme, kuten tällä hetkellä näyttää? Kun katsoo esim. kansallista keskustelua Suomen eduskunnassa, että eduskunta haluaa lopettaa koko uskonnonopetuksen, tuntuu se täysin käsittämättömältä ajatukselta, kun 80 % kansasta on uskontokunnan jäseniä.

Jumalan sana on perusta ja kallio
-    Me tarvitsemme tänä päivänä sellaisia ihmisiä päätöksentekoon, jotka ovat vahvasti sitoutuneita kristillisiin perusarvoihin. Kun katsomme maailmantilannetta jossa elämme, niin emme tiedä eteenpäin, mitä tulee tapahtumaan. Tiedämme, että Jumala vie alkamansa työn päätökseen ja Jumalan suunnitelmat tulevat toteutumaan, mutta emme tiedä, minkälaisella aikajänteellä ne tapahtuvat. On erittäin tärkeätä, että päätöksenteossa on mukana sellaisia ihmisiä, joiden pohja ja perusta ovat vakaalla pohjalla. Jotka luottavat siihen, että Jumalan sana on se perusta, joka kestää ja kallio, minkä päälle voimme rakentaa tulevaisuutta.

Uskon niin, että Suomen siunaus edelleenkin lepää siinä, että meillä on edustajia, jotka siunaavat Israelia. On tärkeätä, että me rukoilemme, mutta meidän täytyy olla valmiita myös tekemään työtä sen puolesta, että näitä arvoja voidaan edistää ja viedä eteenpäin. On myös erittäin tärkeätä se, että Suomen Eduskunnassa on vahva Israel -ystävyysryhmä ja sitä kautta voimme myös Euroopan tasolla tehdä yhteistyötä, niin kuin olemme nämä vuodet tehneet.

Uskollisuus ja kuuliaisuus lähettäjänsä tahdolle
-    Näyttää siltä, että tässä ajassa on paljon maallistumista ja periksi antamisen henkeä. Tämä on monella tapaa haastava myös meille kristityille. Kun on kristittynä politiikassa, niin monesti ajatellaan, että on menneisyyden mies tai nainen. Monta kertaa olen siihen itsekin törmännyt, että on sanottu: muuten olisit hyvä mies, mutta kun tuosta kristillisestä dogmatiikasta vapautuisit, niin sinulla olisi paljon käyttöä.

Siitäkin huolimatta meidän aikamme on paljon helpompi, kuin monien raamatunmiesten ja -naisten aika. Mikä heistä teki niin suuria ja ihailtavia? Se, että he olivat uskollisia ja kuuliaisia lähettäjänsä tahdolle. Sitä mekin haluamme toivoa ja rukoilla tänä päivänä omalta osaltamme. Haluamme uskovina tehdä työtä tämän kansan ja Israelin puolesta ja että voisimme pysyä uskollisina Jumalan sanalle kaikista niistä houkutuksista huolimatta, mitä tässä ajassa on.

Rukoilkaa meidän puolestamme, koska vanhurskaan rukous voi paljon, kun se on totinen. Tehdään työtä sen puolesta, että Suomesta ei tule kompastuskiveä, vaan että suomalaiset näkevät, mikä on Jumalan omaisuuskansan merkitys meille ja että suomalaistenkin silmät avautuisivat ja näkisivät: meidän turva on Jumalassa.

Markku Koivisto kertoi tekemistään matkoista Pakistanin ja Haitin kriisialueilla ja käsitteli puheessaan raamatunpaikkaa Joh.12:37-50.

Teologian tohtori Markku Koivisto: On aika sitoutua, liittoutua ja näyttää värinsä!
-    Se tilanne, jossa me olemme tällä hetkellä maailmassa, täällä Suomessa ja Euroopassa, on hämmentävä ja huolestuttava. Tuntuu siltä, että yhä vaikeampaa on ihmisten uskoa siihen, että on olemassa Jumala, joka auttaa. Luottaa siihen, että Hän elää, vaikuttaa ja kääntää kansakuntien kohtaloita. Kun ihmiset näkisivät Hänen rakkautensa, voimansa, armonsa ja vaikuttavuutensa, he voisivat tulla tuntemaan Jumalan rakkauden ja huolenpidon ja voisivat myös parantua. Vaikuttaa siltä, että toivottomuus ja osattomuus vain kasvavat ja samalla tämä maailmaa sairastaa yhä enemmän.

Jotenkin ymmärrän, että se peite, joka on juutalaisten silmillä, on häviämässä, mutta se peite, joka on tämän maailman yllä, on lisääntymässä.

Tämä maailma huutaa evankeliumia. Ihmiset kaipaavat sitä, että joku tulisi ja toisi heille toivon. Jeesus on totta tänäkin päivänä ja hän on lammasten portti. Hän päästää meidät sisään sinne, missä meidän on hyvä olla rakkauden piirissä ja missä myös menestymme, niin että saamme olla siunaamassa niitä tahoja, jotka siunausta erityisesti tarvitsevat ja joille se kuuluu, kuten Israel.

Nokia Missio Israelissa
-    Nokia Missio on saanut tehdä monta vuotta työtä Israelissa. Meillä on siellä oma seurakunta ja oma huumevieroituskoti. Jaamme ruokaa sadalle henkilölle pari kertaa viikossa. Olemme myös auttamassa ihan raja-alueella lapsia kibbutsissa. Me haluamme tehdä Nokia Missiossa työtä tuon kansan parissa. Uskon, että nämä kaksi asiaa kulkevat käsi kädessä: viemme sanomaa eteenpäin, julistamme evankeliumia niin kuin se on Sanassa sanottu, ei vääristellen ja mukautuen tämän maailmanajan mukaan, ja samalla viemme valoa, rohkaisua, intoa ja palavuutta luvatun maan pariin.

Alla linkki Nokia Mission Israel -työn sivulle:

http://www.nokiamissio.fi/index.php?option=com_content&view=section&layout=blog&id=46&Itemid=300

Siunauksen ja kirouksen tie
-    Me tarvitsemme sellaisia ihmisiä, jotka eivät mene ihmiskunnian pelossa, vaan jotka ovat syvästi sitoutuneita siihen mihin uskovat, vaikka se ei olisi muotia eikä näyttäisi trendikkäältä. Jumala on laittanut meidän eteemme kaksi tietä: siunauksen ja kirouksen tien. Siunauksen tiellä me pidämme Sanaa totena, olemme uskollisia ja kuuliaisia, emmekä väisty. Jos me emme näin tee, niin sen me itse valitsemme.

Nyt, kun kaikki haluavat olla sitoutumatta mihinkään, nyt on meidän aika sitoutua. Nyt, kun kaikki haluavat olla liittoutumatta mihinkään, nyt on meidän aika liittoutua. Nyt, kun aika on jotenkin sellainen, että pelkäämme värimme näyttämistä, nyt me näytämme värimme oikein kunnolla, koko ajan ja aktiivisesti! Saamme nähdä, että sillä on suuri vaikutus, ei vain sinuun ja minuun, vaan meihin kaikkiin.

Ainoa kestävä perusta
-    Me kristityt olemme tässä maailmassa valkeutena ja suolana sitä varten, että tämä maailma tulisi tuntemaan Jumalan, Hänen voimansa ja tarkoituksensa. Me voimme tehdä sen vain niin, että olemme uskollisia. Kuuntelemme mitä Jumala puhuu, kuuntelemme Hänen sanaansa ja teemme Hänen sanansa mukaan.

Haluan rohkaista jokaista teitä, ei vain olemaan Sanan kuulijoita, vaan olemaan Sanan tekijöitä. Siellä, missä tehdään yhteiskunnallisia päätöksiä, siellä Sana pannaan käytäntöön ja kysytään päivittäin, mikä on se motiivi, perusta ja lähde, mistä käsin sinä teet jotain. Ainoa kestävä perusta on se, mitä Jumalan sana sanoo, mihin ja miten se meitä kehottaa menettelemään tässä maailmassa.

Pimeä vai valoisa tulevaisuus?
-    Olen usein sanonut, että pahaa – sitä mikä on väärin eikä ole totta - saa vihata oikein kunnolla. Me tarvitsemme rohkeita kristittyjä, sellaisia, jotka menevät kaikkeen maailmaan ja jotka tekevät siellä sen työn, mitä Jumala on kehottanut meitä tekemään. Samalla me saamme nähdä, kuinka Jumalan siunaukset tulevat niiden elämään, joille me saamme osoittaa Jumalan rakkautta ja kutsua, sekä meidän elämäämme, jotka haluamme elää Jumalan sanan mukaisesti.

Onko meillä pimeä vai valoisa tulevaisuus? Tällä maailmalla näyttää olevan pimentyvä tulevaisuus, mutta maailman pimentyessä me kristityt saamme loistaa Jumalan valoa. Meidän tehtävämme on tehdä kaikkemme ja osoittaa tälle maailmalle, että se mitä Jumalan sana sanoo, se toimii ja tuottaa käytännössä tulosta. Rakkaus, mitä me osoitamme Jumalan valitulle kansalle, se näkyy ja tekee tehtävänsä, koska Jumalan sana - käytännössä osoitettuna - ei tyhjänä palaa.

Muusikot Hannu Ala, Cata Mansikka-aho ja Tatjaana Kuivas vastasivat tasokkaasta musiikkiosuudesta esittäen heprealaisia sävelmiä.

Kuvat: Martti Kortelainen
Otsikoinnit ja tiivistelmät puheenvuoroista: Marja-Leena Kortelainen

 

Kristityt Israelin puolesta -tapahtuma

       

Jyväskylässä lauantaina 26.3. klo 18.00 Sepän lukio, Sepänkatu 3

” Shalom Israel! Nyt on aika tukea Israelia! Suomen kristityt haluavat osoittaa rakkautensa ja tukensa yhdessä Israelia kohtaan!”

Puhujina;
Europarlamentin jäsen Hannu Takkula,
Kansanedustaja Lauri Oinonen/ Eduskunnan Israel-ystävyysryhmän jäsen,
Juha Ketola/ICEJ,
Pastori Markku Koivisto/Nokia Missio,
pj. Juhani Starczewski/ Jyväskylän Suomi-Israel -yhdistys

Musiikki: juutalainen laulaja Evan Schoombie (Etelä-Afrikka),
heprealainen ylistys: Cata Mansikka-aho, Hannu Ala, Tatjaana-Kuivas

Tilaisuuteen on vapaa pääsy- Tervetuloa!

Järj. Eduskunnan Suomi-Israel ystävyysryhmä, Eurooppa tiedotus, ICEJ, Jyväskylän Suomi-Israel -yhdistys ry

Adressi Israelin tueksi!
http://www.adressit.com/israelin_tueksi  

---

Tiedotusterveisin

Cata Mansikka-aho
Mobile:+358468101433
Office:+35894324083

Juhani Starczewski


hallituksen puheenjohtaja
Jyväskylän Suomi-Israel yhdistys ry
Yhdistyksen 25-vuotisjuhlavuosi vuonna 2011
http://www.suomi-israel.fi/uusi/jkyla.php

liittohallituksen jäsen
Suomi-Israel Yhdistysten Liitto ry
http://www.suomi-israel.fi/uusi/

jyvaskyla@suomi-israel.fi 
+358407573537

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Jyväskylän Suomi-Israel -yhdistys ry

Laita sähköpostia yhdistykselle

Kotisivu