GUSMOKE, BROKEN ARROW, THE RIFLEMAN JA THE WESTERNER

 

Vuoden 1954 alku ei näyttänyt valoisalta Sam Peckinpahille. TV-yhtiöihin kyllästyneenä Peckinpah päätti pyrkiä elokuva-alalle ja niin Denver Peckinpah esitteli veljensä eräälle ystävälleen, joka ohjasi hänet Walter Wangler -nimisen tuottajan pakeille. Wangler oli juuri tuottamassa Don Siegelin vankilaelokuvaa RIOT IN CELL BLOCK 11, jonka kuvaukset oli tarkoitus suorittaa aidossa ympäristössä Folsomin vankilassa. Wangler arveli, että vankilan johtajan pitämiseksi tyytyväisenä Siegel tarvitsi jonkun, jolla oli suhteita lainoppineisiin. Niinpä hän palkkasi Peckinpahin, jonka isä ja veli olivat arvostettuja lakimiehiä, kahdeksi viikoksi ja kolmeksi päiväksi sadan dollarin viikkopalkalla.

 

Siegel oli tyytyväinen Peckinpahin työskentelyyn RIOT IN CELL BLOCK 11 kuvausten aikana ja niin Peckinpahille tarjoutui tilaisuus työskennellä neljässä Siegelin Allied artistille tekemässä elokuvassa, jotka olivat PRIVATE HELL 36 (1954), AN ANNAPOLIS STORY (1955), INVASION OF THE BODY SNATCHERS (1956) ja CRIME IN THE STREETS (1956). Myös muiden muiden Allied Artistin ohjaajien elokuvat työllistivät Peckinpahin, tunnetuimmat lienevät Jaques Tourneurin WICHITA (1955) ja GREAT DAY IN THE MORNING (1956). Siegel on muistellut tuon aikaista apulaistaan lämpimästi: “Mielestäni Peckinpah oli erittäin älykäs ja hänellä oli näkemystä. Niinpä annoin hänelle tehtäviä, joiden tiesin aiheuttavan hänelle päänvaivaa, koska tiesin hänen oppivan samalla kun hän etsi ratkaisua. Ja se ei koskaan vienyt häneltä kauaa.”

 

Vuonna 1955 Siegel pyydettiin tuottamaan ja ohjaamaan uutta TV-sarjaa nimeltä GUNSMOKE. Siegel ei ollut kiinnostunut ja antoi saamansa käsikirjoitukset Peckinpahille, joka kiinnostui sarjasta oitis ja alkoi kirjoittaa omaa käsikirjoistustaan. “Minulta meni kolme kuukautta ensimmäisen  GUNSMOKE-jaksoni kirjoittamiseen”, Peckinpah muistelee. “Tein niitä kaikkiaan 12 tai 13. Lopulta niiden kirjoittamiseen meni kahdeksan tuntia – todellakin kahdeksan tuntia kahdenkymmenen tunnin miettimisen jälkeen.”

 

 

Peckinpahin kolmas tytär, Melissa, syntyi 1956. Noihin aikoihin Peckinpah kirjoitti käsikirjoituksia GUNSMOKEN lisäksi sellaisiin sarjoihin kuin BROKEN ARROW, BLOOD BROTHERS, TALES OF WELLS FARGO ja HAVE GUN, WILL TRAVEL. Peckinpah muistelee myös kirjoittaneensa ensimmäisen elokuvakäsikirjoituksensa tuolloin: “Hyvä ystäväni Frank Rosenberg antoi minulle luettavaksi kirjan nimeltä ‘the Authentic death of Hendry Jones’, jonka oli kirjoittanut heppu nimeltä Charles Neider. Pidin kirjasta ja minulle maksettiin siitä 3000 dollaria, mikä oli aika paljon. Käsikirjoituksen tekemiseen meni kuusi kuukautta ja siitä tehtiin elokuva nimeltä ONE-EYED JACKS (1961), jonka Marlon Brando ohjasi.” Käsikirjoitus valmistui ja toimitettiin  Rosenbergille lokakuussa 1957. Sen tarina perustui vapaasti mukaellen Pat F. Garretin kirjaan “The Authentic Life of Billy the Kid”. Syy siihen, miksi Peckinpahilta meni niin kauan käsikirjoituksen tekemiseen, oli hänen tekemänsä tutkimustyön laajuus. Vaikka Brando sitten muuttikin tarinaa ratkaisevasti, ei Peckinpahin työ mennyt hukkaan: sama tutkimus toimi Peckinpahin oman elokuvan perustana 15 vuotta myöhemmin.

 

Vuoden 1958 alussa Peckinpahille tarjoutui viimein tilaisuus, jota hän oli kauan odottanut. BROKEN ARROW- sarjan . johon Peckinpah oli käsikirjoittanut viisi jaksoa – tuottaja Elliot Arnold tarjosi hänelle yhtä jaksoa ohjattavaksi. Peckinpah suostui ilman muuta ja ohjasi jakson nimeltä “The Knife Fighter”. Samoihin aikoihin Peckinpah tarjosi erästä alunperin GUNSMOKEA varten tekemäänsä käsikirjoitusta Four Starin Dick Powellille. Powell piti käsikirjoituksesta ja siitä tehtiin Four Starin uuden lännensarjan, THE RIFLEMANIN, pilottijakso. Peckinpahin tekemä sopimus tarjosi hänelle mahdollisuuden ohjaamiseen ja seuraavan vuoden aikana hän ohjasi kaikkiaan neljä THE RIFLEMAN-jaksoa: “The Marshal (elokuu 1958), “The Boarding House” (joulukuu 1958), The Money Gun” (huhtikuu 1959) ja “The Baby Sitter” (elokuu 1959). THE RIFLEMANIA tehtiin kaikkiaan viisi tuotantokautta, mutta Peckinpah jätti sen jo vuonna 1959. Tämäkin työsuhde päättyi Peckinpahille tyypillisellä tavalla – erimielisyyksiin tuottajien kanssa.

 

Vuoden 1959 alussa Peckinpah käsikirjoitti ja ohjasi pilottijakson Four Starin kaavailemaa uutta WINCHESTER-nimistä lännensarjaa varten. Jakson nimi oli “Troubles at Tres Cruses” ja sen pääosassa esiintyi Brian Keith. Vaikka pilottijakso menestyikin hyvin, varsinaisen sarjan tekemistä ei aloitettu. Peckinpah siirtyi työskentelemään ZIV Productionsiin. Tämä työsuhde jäi kuitenkin lyhytaikaiseksi, koska Peckinpah ei pitänyt ZIV:in tuotantojärjestelyistä. Kirjoitettuaan ja ohjattuaan toteutumattoman KLONDIKE-sarjan pilottijakson hän palasi takaisin Four Starille.

 

ZIV Productionsille tekemänsä keikan aikana Peckinpah oli tutustunut David Levy-nimiseen NBC-TV yhtiön johtajaan, jolle hän esitteli idean WINCHESTER-sarjan toteuttamisesta. Levy piti ideasta ja sarjan tuotanto alkoi. Four Starsilla ei kuitenkaan ollut oikeuksia käyttää nimeä WINCHESTER, joten sarjan nimeksi muutettiin THE WESTERNER. Joulukuun 1959 ja lokakuun 1960 välillä tehtiin kaikkiaan 13 jaksoa, joista Peckinpah ohjasi viisi. Sen lisäksi hän toimi myös sarjan tuottajana, mikä toi hänelle arvokasta lisäkokemusta.

 

THE WESTERNERIÄ oli alunperin tarkoitus tehdä kaikkiaan 26 jaksoa, mutta sarjan tekeminen  kuitenkin lopetettiin 13 jakson jälkeen. Tähän oli syynä se, että 1960-luvun alussa TV-yhtiöiden sarjapolitiikka muuttui ja ne rupesivat vaatimaan tunnin mittaisia jaksoja  puolituntisten sijaan. Osa syynä THE WESTERNERIN lopettamiseen oli myös sen melko rujo tapa käsitellä aiheitaan, mikä ei ollut kaikkien mieleen.

 

 

THE DEADLY COMPANIONS

 

 

THE WESTERNERIN lopettamisen aikoihin sarjan pääosanesittäjä Brian Keith oli valittu THE DEADLY COMPANIONS nimisen elokuvan pääosaan. Elokuvalle ei ollut vielä löydetty ohjaajaa, ja koska kyse oli melko vähäpätöisestä pienen budjetin westernistä, tuottaja Charles FitzSimmons suostui, kun Keith esitti Peckinpahia ohjaajaksi. Tämä sopi myös Peckinpahille, joka oli jälleen kerran vailla työtä ja innokas siirtymään televisiosta elokuvan pariin.

 

 

 

SAM PECKINPAHIN FILMOGRAFIA

 

Ohjaajana:

 

1953                Portrait of A Madonna (TV)

1957 – 1958    Broken Arrow (TV-sarja)

1958 – 1959    The Riffleman (TV-sarja)

1959                Troubles at Tres Cruces (Pilotti TV-sarjaan Winchester)

1959                Klondike (Pilotti toteutumattomaan TV-sarjaan)

1960 – 1961    The Westerner (Tv-sarja)

1961                The Deadly Comapnions (aka Trigger Happy)

1962                Ride the High Country (aka Guns in The afternoon)

1962                Pericles ON 34th street (TV)

1963                The Losers (TV)

1965                Major Dundee

1967                Moon Wine (TV)

1969    (1981)  The Wild Bunch

1970                Ballad of Cable Hogue

1971                Straw Dogs

1972                Junior Bonner

1972                The Getaway

1973    (1990)  Pat Garret And Billy The Kid

1974                Bring Me The Head Of Alfredo Carcia

1975                The Killer Elite

1977                Cross of Iron

1978                Convoy

1983                The Osterman Weekend

 

 

Käsikirjoittajana:

 

1957 – 1958    Gunsmoke (TV-sarja)

1957 – 1958    Broken Arrow (TV-sarja)

1957 – 1958    Blood Brother (TV-sarja)

1957 – 1958    Tales of Wells Fargo (TV-sarja)

1957 – 1958    Have Gun, Will Travel (TV-sarja)

1958 – 1959    The Rifleman (TV-sarja)

1959                Troubles at Tres Cruces (Pilotti TV-sarjaan Winchester)

1960 – 1961    The Westerner (TV-sarja)

1961                One-Eyed Jacks

 

 

Muut:

 

1954                Riot in Cell Block 11

1954                Private Hell 36

1955                An Annapolis Story

1956                Invasion of the Body Snatchers

1964                The Cincinnati Kid

 

 

Lähdemateriaali:

 

 

Maltin, Leonard: TV Movies And Video Guide 1991 (Penguin Books, 1991)

Sadoul, Georges: Dictionary of Film Makers (University of California Press, 1972)

Simmons, Garner: Peckinpah: A Portrait in Montage (University of Texas Press, 1982)

 

Rec.arts.movie database (via The Movie Database Server at movie @ibmpcug.co.uk)

 

copyright © Risto Pohjonen

 

1    2

 

xratedkoti