Antin moposkootterisivut kokeilee:

iBT747 A+ GPS datalogger

Olen usein ajamieni reissujen jälkeen pohtinut, missä kaikkialla on tullut pyörittyä. Dataloggerilla on mahdollista tallentaa reissun GPS paikkatiedot ja muitakin tietoja jälkikäteen käytettäväksi.



iBT747A+ dataloggeri on reilun tulitikkuaskin kokoinen. Laite on tarkoitettu GPS tietojen tallentamiseen itsenäisesti. Se ei siis ole varsinainen navigaattori, koska se ei anna reittiohjeita tai reaaliaikaista paikkatietoa. Laite voidaan kytkeä Bluetoothin avulla esim. matkapuhelimeen jolloin se toimii vaikkapa Navigore-reittiohjelman GPS – vastaanottimena.

Käyttöönotto
Pakkaus sisältää loggerin, akun, USB-kaapelin, tupakansytytinjohdon ja ohjelmistolevykkeen. Loggeri on akun latauksen jälkeen toimintavalmis. Levyke sisältää ohjelmat paikkatietojen käsittelyyn, loggerin asetuksiin ja ohjelmointiin sekä käyttöohjeet. Olen asentanut ohjelmat sekä Windows XP:lle että Vistalle. Asennus toimi muuten hienosti, mutta se ei sujunut ”plug and play” periaatteella. Kaikki ohjelmat piti asentaa erikseen Windowsin perustekniikalla. Loggerin käyttö edellyttää toimivaa internet-yhteyttä ja Google Earth-ohjelman asentamista tietokoneeseen. Loggeriin kannattaa hakea A-GPS päivitys aina ennen käyttöä. A-GPS:n avulla loggeriin voidaan hakea etukäteen satelliittien sijainnit kuudeksi vuorokaudeksi eteenpäin. Tiedon avulla loggerin käynnistyminen nopeutuu oleellisesti.

Käyttö
Laite käynnistetään, ja hetken kuluttua se on käyttövalmis. Laite sijoitetaan paikkaan jossa on esteetön näkyvyys ilmaan. Lähdetään liikkeelle ja laite alkaa tallentaa paikka- ja nopeustietoja halutulla tavalla, esim. 3 sekunnin välein. Tarvittaessa loggerilla voidaan tallettaa erikseen myös sen hetkinen sijainti. Tämä on kätevää jos halutaan tallettaa esim. valokuvan paikkatiedot. Laitteen 32 Mt muistiin mahtuu 125 000 paikkatietoa, mikä vastaa 4,3 vuorokauden jatkuvaa paikkatietoa 3 sekunnin välein. Siihen voidaan toki tallettaa useita lyhyempiä matkoja.



Akku on normaali 1000 mAh kännykkäakku joka löytyy Nokian valikoimista. Se takaa 30 tunnin toiminta-ajan.

Paikkatiedon jatkokäyttö
Matkan jälkeen loggeri kytketään USB-kaapelilla tietokoneeseen. Samalla johdolla tapahtuu myös akun lataaminen. Ohjelma hakee paikkatiedot loggerista ja piirtää ne reittiviivaksi Google Maps karttapohjalle. Samassa kartassa näkyy myös erikseen merkityt reittipisteet. Kartan mittakaavaa voidaan muuttaa tarpeen mukaan. Jos mittakaavan muuttaa hyvin pieneksi, reittiviiva muuttuu kulmikkaaksi johtuen satelliittitietojen epätarkkuudesta ja 3 sekunnin tallennusvälistä.

Vieressä on toinen ruutu jonka avulla ajettu reitti voidaan ajaa jälkikäteen demona kartan päällä. Demo-ohjelmalla nuoli liikkuu matkan ja ajan suhteessa. Kartta on varsin tarkka, sillä se näyttää useimmiten myös kaistavalinnat. Demo näyttää kaikki pysähdykset mm. liikennevaloihin. Täytyy kuitenkin huomauttaa, että Google Mapsin karttapohja ei ole aina kovinkaan tarkka.

Toisena vaihtoehtona on tarkasteltavissa matkan huippu- ja keskinopeudet, sekä käytetty matka-aika. Lisäksi voidaan tarkastella käytettyjä nopeuksia ja korkeusarvoja.

GPS phototagger ohjelma antaa mielenkiintoisen mahdollisuuden. Reittikartan päälle voi hakea matkan aikana otetut valokuvat. EXIF-tietojen perusteella ohjelma osaa sijoittaa kuvat oikeaan paikkaan.

Sijoittaminen perustuu kuvan ottoaikaan, joten kameran ja loggerin olisi hyvä olla samassa ajassa, tosin GPS phototagger antaa mahdollisuuden muokata aikoja. Kun kuvat on kartalla oikeassa paikassa, voidaan GPS-koordinaatit "polttaa" pysyvästi kuvien EXIF-tietoihin myöhempää käyttöä varten.



Reissu voidaan myös tallentaa .kml tiedostomuodossa. Sen avulla reittiä voidaan katsella Google Earth ohjelmalla. Reitin voi siirtää myös Google Mapsin omiin karttoihin, mutta se edellyttää reittitietojen hienosäätöä Google Earthin avulla.

Akku riittää mainiosti ja se on tarvittaessa helppo ja edullinen uusia. Trakkerin käyttö matkalla on erittäin helppoa. Skootterikäytössä olen laittanut sen vanhaan kännykän ikkunalliseen suojakoteloon jonka olen laittanut remmillä ohjaustankoon tai kaulalle. Se toimii hyvin myös kävelynopeudella.

Peruskäyttö tietokoneella on helppoa. Hieman haastetta tekee tiedon yhdistäminen Google Maps:in käyttöön. En löytänyt asiaan mistään ohjeita, vaan oivallus löytyi yrityksen ja erehdyksen kautta. En myöskään ole kokeillut levykkeellä olevaa ohjelmaa, jonka avulla voidaan luoda Flicr valokuva-albumi. En ole löytänyt sille käyttöä toistaiseksi. Laitetta voi käyttää myös ajopäiväkirjana.


Erään reissun tallennetut tiedot:
Vasen kuva: nopeus- ja korkeusnäkymä.
Oikea kuva: karttanäkymä.


Sisällysluettelo